2 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
ראיסי נגד ביידן: "מרשה לעצמו להצית כאוס במדינה אחרת"
(צילום:AFP, AP)
בעוד שההפגנות נגד המשטר האיראני מתרחבות אל מול ידם הקשה של השוטרים, תקף אמש (ראשון) נשיא איראן איברהים ראיסי את הנשיא ג'ו ביידן - והאשים אותו פעם נוספת בהצתת הכאוס ברפובליקה האיסלאמית. "הנשיא האמריקני, שמרשה לעצמו להצית כאוס, טרור והרס במדינה אחרת, צריך לזכור את מילותיו הנצחיות של אבי המהפכה האיסלאמית שקרא לארה"ב השטן הגדול", אמר ראיסי.
ביידן עצמו אמר כי המשטר חייב לעצור את האלימות שמופעלת נגד אזרחי איראן. "הם בסך הכול מממשים את זכויותיהם הטבעיות", אמר שלשום כשנשאל על המהומות במדינה. הוא הודה כי הופתע בעצמו מאומץ ליבם של האיראנים שממשיכים להפגין למרות הדיכוי האלים מצד המשטר. במשרד החוץ האיראני תקפו את דבריו ואמרו כי ביידן מתערב בענייניה הפנימים של המדינה באמצעות תמיכה במפגינים שמתנגדים לשלטונות.

2 צפייה בגלריה
איראן שריפה כלא אווין ב טהרן מהומות כשברקע מחאת ה חיג'אב
איראן שריפה כלא אווין ב טהרן מהומות כשברקע מחאת ה חיג'אב
תיעוד מנזקי ההצתה בכלא אווין בטהרן
(מתוך טוויטר)
אתמול נרשמו עימותים גם באוניברסיטאות בערים טבריז וראשט, ובסרטונים שהופצו ברשתות חברתיות נשמעו הסטודנטים קוראים: "איראן הפכה לכלא אחד ענק", והזכירו גם את המהומות הליליות בכלא אווין, שם נהרגו ארבעה אסירים ו-61 נפצעו, שלדברי הרשויות נפגעו משאיפת עשן. "אווין הפך לבית מטבחיים", צעקו המפגינים באוניברסיטאות וקראו להפלת המשטר.
לפי ארגוני זכויות אדם, לפחות 240 מפגינים נהרגו עד כה במהומות, בהם 32 קטינים, ויותר מ-8,000 נעצרו ביותר מ-111 ערים וכפרים. במשטר עדיין לא עדכנו את מספר ההרוגים במחאה העממית, אך הקפידו לציין ש-26 מאנשי כוחות הביטחון נהרגו על-ידי מפגינים.
בתוך כך, קרוביהם של כמה ממתנגדי המשטר שנכלאו באווין הפצירו ברשויות לשמור על ביטחונם בכלא שכבר ב-2018 הוכנס לרשימה השחורה של הממשל האמריקני בגין הפרות חמורות של זכויות אדם.
הטלוויזיה הממלכתית של איראן שידרה צילומים מהכלא, לפיהם השקט שב על כנו והאסירים חזרו לישון בתאיהם. בצילומים נוספים שפורסמו נראו כבאים שבוחנים את זירת הדליקה בכלא.
פעילת זכויות אדם בשם אתנה דאמי אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי קרובי אסירות שניסו לברר על שעות הביקור התבשרו כי נכון לעכשיו אין כאלה - ולדברי הכלא האסירות בטוחות, אך הטלפונים בכלא התקלקלו. בהמשך צייצה דאמי כי כמה מהכלואות הצליחו ליצור קשר עם משפחותיהן. גם צרפת עדכנה כי היא עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות בכלא, ומשרד החוץ הצרפתי מסר כי פריז רואה במשטר כאחראי על ביטחונם של האסירים.
פורסם לראשונה: 20:47, 16.10.22