מהומה גדולה פרצה אמש (שבת) בכלא אווין בטהרן, כלא ידוע לשמצה שבו מחזיק משטר האייתוללות אסירים פוליטיים ומתנגדי משטר. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראית שריפה גדולה בכלא ונשמעים קולות ירי. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א דיווחה כי עימותים פרצו שם בין אסירים לבין סוהרים, וכי שמונה בני אדם נפצעו בהם אך איש לא נהרג. הסוכנות דיווחה כי במהלך המהומה הציתו האסירים מחסן שבו אוחסנו מדים, וכי המצב בכלא "נמצא תחת שליטה מלאה".

7 צפייה בגלריה
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
האש והעשן בכלא אווין בטהרן. המשטר: "המצב בשליטה מלאה"
7 צפייה בגלריה
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
כבישים נחסמו, כוחות מיוחדים הגיעו. עשן עולה מהכלא
אף שבדבריו ניסה המשטר האיראני להמעיט בערך העימותים קשה להתעלם מהעובדה שהם מתחוללים בשעה שאת איראן מטלטלת מחאה עממית – אחת הגדולות ביותר נגד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979. במיוחד אמורים הדברים בהתחשב בכך שבכלא מוחזקים מתנגדי משטר רבים, שכבר שנים מדווח כי הם סובלים מעינויים והתעללויות. בשנה שעברה אף הדליפו האקרים סרטונים ממצלמות האבטחה של הכלא, שבהם תועד היחס האלים כלפי האסירים בו.
המחאה באיראן, שזכתה לכינוי "מהומות החיג'אב", פרצה לפני קרוב לחודש, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 נעצרה על-ידי משטרת המוסר כשבאה לביקור עם בני משפחתה בטהרן, ועדי ראייה סיפרו שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת בטענה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. במהלך המעצר קרסה אמיני ושקעה בתרדמת, ואחרי שלושה ימים היא מתה בבית החולים. משפחתה טוענת שהוכתה ושעל גופתה נראו חבלות, ואילו המשטר טוען כי סבלה ממחלות רקע וכי לא ספגה אלימות כלשהי.

7 צפייה בגלריה
כלא ה נשים אווין טהרן איראן
כלא ה נשים אווין טהרן איראן
באגף הנשים בכלא אווין. בעלי אזרחות כפולה מוחזקים למטרות מיקוח מול המערב
(צילום: AFP)
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה ביותר מ-80 ערים באיראן, והן התמקדו בדיכוי חירויות הפרט במדינה, במיוחד זכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – וגוזרות את שיערן. לפי דיווחים לפחות 233 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת המהומות, ועוד מאות נפצעו ואלפים נעצרו.
סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי המהומה בכלא אווין אמש התחוללה בין סוהרים לאסירים באגף אחד במתקן, וכי ה"מתפרעים", כלשונה, הופרדו בהמשך משאר האסירים. גורם בכלא מסר לסוכנות, שהיא שופרו של המשטר, כי המצב נמצא בשליטה מלאה וכי כבאים מכבים את הלהבות, אבל סרטונים של האש המשיכו להתפרסם ברשת, וענני עשן נראו בהם מתמרים אל השמיים כשברקע קולות אזעקה.
7 צפייה בגלריה
הפגנה ב טהרן איראן, מפגינה בפריז
הפגנה ב טהרן איראן, מפגינה בפריז
אש בטהרן במהלך מחאת החיג'אב. 233 כבר נהרגו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
רומא הפגנה הפגנת תמיכה בנשות איראן
רומא הפגנה הפגנת תמיכה בנשות איראן
הפגנה ברומא לתמיכה באיראנים המוחים נגד משטרם
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מדבר בכינוס ב טהרן ב 12 אוקטובר
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מדבר בכינוס ב טהרן ב 12 אוקטובר
גם בסוף השבוע צעקו "מוות לדיקטטור". המנהיג העליון חמינאי
(צילום: EPA)
ארגון "המרכז לזכויות אדם באיראן", שמושבו בארה"ב ומקבל דיווחים מתוך איראן, דיווח כי האירוע שהתחולל בכלא הוא "עימות מזוין", אך לא ברורה אמינות הדברים. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס במהלך המהומה שכבישים המובילים לכלא אווין נסגרו לתנועה: "יש כאן הרבה אמבולנסים, ועדיין שומעים יריות". עד ראייה אחר סיפר כי משפחותיהם של אסירים המוחזקים במתקן התאספו מול שער הכניסה אליו: "אני רואה אש ועשן, הרבה כוחות מיוחדים". בסרטון שהופץ ברשת נראו גם אנשי כוחות מיוחדים רכובים על אופנועים עושים את דרכם לכלא. עד נוסף אמר כי במהלך המהומה נשמעו תושבים קוראים "מוות לחמינאי" מחלונות הבתים הסמוכים, כשכוונתם למנהיג העליון של איראן.
בכלא אווין מוחזקים הן עצירים "רגילים" והן עצירים המואשמים בעבירות ביטחון, בהם איראנים בעלי אזרחות כפולה. איראן נוהגת לעתים קרובות להאשים איראנים כאלה בריגול, ואז לסחוט ויתורים ושחרורי אסירים מהמערב בתמורה להחזרתם. רק ביום רביעי האחרון הוחזר לכלא אווין האזרח האמריקני-איראני סיאמק נמאזי, העצור באיראן כבר שבע שנים באשמת ריגול אף שוושינגטון טוענת כי להאשמות הללו אין שחר. הוא הוחזר לשם אחרי שזכה לחופשה קצרה. משרד המשפטים האיראני טען הלילה כי המהומה שהתחוללה בכלא החלה מקטטה במעורבות אסירים שהורשעו בעבירות כלכליות ובגנבה, ולא בעבירות ביטחוניות.
7 צפייה בגלריה
סיאמק נמאזי איראני אמריקני עצור איראן ריגול
סיאמק נמאזי איראני אמריקני עצור איראן ריגול
סיאמק נמאזי, המוחזק בכלא אווין. רק לפני ימים אחדים הוחזר לשם
(צילום: רויטרס)
המהומה באווין נרשמה בתום עוד יום של הפגנות נגד המשטר ברחובות המרכזיים ובאוניברסיטאות בכמה מערי איראן. בעיר ארדביל שבצפון-מערב המדינה קראו היום מפגינים "להפיל את הדיקטטור!", כשכוונתם למנהיג העליון חמינאי, ובסרטוני וידאו תועדו סטודנטים מפגינים מחוץ לאוניברסיטאות בטהרן, ראשת וכרמנשאה.
בעיר סננדג', מרכז העימותים בין המיעוט הכורדי לכוחות הביטחון האיראניים באזור הכורדי בצפון-מערב המדינה, הצטלמו נערות קוראות בבית הספר "אישה, חיים, חירות" – קריאה שהפכה לסיסמת המחאה הנוכחית. היום נמשכו גם שביתות המסחר בכמה ערים באזורי הכורדים, בין השאר בערים בוקאן וסננדג' ובעיר סאקז, שממנה באה מהסא אמיני, הצעירה שמותה הצית את המהומות.
פורסם לראשונה: 23:56, 15.10.22