אחרי ששר האוצר סמוטריץ' יצא נגדו ותהה מדוע הוא לא פועל להביא להסכמה רחבה סביב חוק הפטור מגיוס, גם ביהדות התורה מסמנים את שר הביטחון יואב גלנט כאחראי המרכזי למשבר הגיוס. בישיבה סגורה שקיימה המפלגה החרדית, הציע אחד מחברי הכנסת "ללכת על הראש שלו".
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף יואב גלנט
יצחק גולדקנופף יואב גלנט
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד מלכה)
בציטוטים שפורסמו בחדשות 13 מהישיבה הסגורה של יהדות התורה, אמר אחד מחברי הסיעה: "עשינו טעות, היינו צריכים ללכת על הראש של גלנט. הוא טרפד כל אופציה של הסדר כדי שלא ידברו על המחדל והמלחמה".
חבר סיעה אחר אמר: "בואו ננסה לדחוף לוועדת חקירה, למה אין ועדת חקירה? אז גלנט יהיה עסוק בדברים אחרים מהותיים ולא בפופוליזם של גיוס חרדים".
גלנט, שביקש הסכמה מלאה בקואליציה לנוסח הפטור מגיוס, נזכיר, דווקא ניסה להביא לשולחן המו"מ גם את הצד של החרדים וגם את הצד השני בקואליציה - זה של המחנה הממלכתי. גלנט בין השאר כינס במשרדו פגישה עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, וסביב השולחן ישבו גם יו"ר ש"ס אריה דרעי ואריאל אטיאס.
גלנט חולל סערה של ממש בקואליציה כשהבהיר כי לא יגיש את חוק הגיוס כל עוד אין הסכמה רחבה לגביו בקרב כל חלקי הממשלה. "המלחמה הזאת הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה, כל חלקי העם. ללא קיום פיזי אין קיום רוחני", אמר בהצהרה דרמטית שנשא בפברואר האחרון.
ובינתיים, אף שהוראת השעה שמאפשרת לממשלה לפטור חרדים מגיוס לצבא - לצה"ל צפוי להיות מרחק בלימה וקו מטושטש ליישום באופן מדורג של ההנחיות שגיבשה היועצת המשפטית לממשלה. זאת, בשל הצורך להיערך ליישום ההחלטה, לאט ועל בסיס כמה משתנים ובהם צורכי הצבא, והיכולת לקלוט חיילים חרדים ולבנות להם מסגרות מותאמות חדשות.
גורמים שמעורים בנושא העריכו אמש שצה"ל לא יבצע צעדים דרקוניים בשבועות הקרובים, וגם אם ישלח צווי התייצבות ראשוניים - לא ימהר לאוכפם באמצעות מצ"ח, מתוך תקווה שהסוגייה תיפתר בהסכמה בידי הדרג המדיני.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה אמש מפני עקיפת צו הביניים שהוציא בג"ץ בעניין תקצוב הישיבות - וגם קבעה כי על מערכת הביטחון לפעול מהיום לגיוס חרדים. בסביבת נתניהו אמרו כי "לא ברור מה כל כך דחוף ליועצת המשפטית לממשלה ליצור קרע בחברה הישראלית בנושא הגיוס, לאחר שבג"ץ נעתר לבקשת ראש הממשלה להשלים מתווה גיוס תוך 30 יום בהרכב מורחב של תשע שופטים. הייעוץ המשפטי לממשלה אינו מוסמך לרוקן מתוכן את החלטות בג"ץ".

סא"ל במיל' אורן שביל, ממובילי ארגון "אחים לנשק", התייחס לסערה בנוגע לחוק הגיוס ולמחאה במאה שערים, ואמר בריאיון ל-ynet כי "75 שנות אי-שוויון ואפליה נגמרו. הם צריכים להתגייס, הם חיים כאן ונהנים ממה שהמדינה הזאת יודעת לתת - והגיע הזמן". רס"ן במיל' יוסי לוי, מנכ"ל ארגון נצח יהודה, השיב ואמר כי "ההפגנות עושות נזק, והמחאה במאה שערים זה פופוליזם. קיימים אנשים שגם אם תיקח אותם לכלא לעולם לא יתגייסו זה פשוט לא רלוונטי".
יענקי פרבר כתב בחדרי חרדים, הוסיף כי "גם המפגינים וגם הפוליטיקאים מפריעים ועושים נזק עצום לגיוס חרדים". לדבריו, "אף אחד מהם לא באמת פועל לגייס חרדים, כולם פועלים לגייס מנדטים בכנסת. לא יהיה גיוס חרדים, הרבנים לא יסכימו. זה לא יקרה. פוליטיקאים לצערי משקרים יום ולילה. אין אף רב שיאשר לגייס".