שוטר מג"ב שתפס את המחבל ווסים אסעיד סיפר אמש (חמישי) על רגע מעצרו. "מצאנו עליו סכין והבנו שהוא מחברון, ללא תעודות וללא טלפון", אמר. ווסים חשוד ברצח בני הזוג כדורי ב-2019, בניסיון רצח של נערה יממה לפני כן וברצח האזרח המולדובי איוואן טרנובסקי בירושלים בחודש שעבר. הוא נעצר לפני כחודש בצפון ירושלים בעת שניסה לחצות את גדר ההפרדה.
רפ"ק סטס קובלסקי, מפקד פלוגה נ"ז במג"ב עוטף ירושלים, תפס את המחבל יחד עם הגשש רס"ל אמיר ג'ואמיס. השניים היו בנסיעה לכיוון בסיס עטרות אחרי משמרת של 12 שעות במחסום. "אמיר האיר את תשומת לבי שיש אדם לבוש שחורים שעמד בתחנה. כשהוא ראה את הרכב שלנו הוא חצה את הכביש", סיפר קובלסקי.
4 צפייה בגלריה
סטס קובלסקי
סטס קובלסקי
"כל שב"ח מקבל התייחסות בגזרה שלנו". קובלסקי (שמאל) וג'ואמיס
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"בשלב הזה אני מחליט לעצור אותו. הסתובבתי בכיכר, עשיתי חסימה של החוד ואז עיכבתי אותו", הוסיף קובלסקי. "החריג שבחיפוש שאנחנו עושים עליו אנחנו מוצאים סכין, מבינים שהוא מחברון, ללא תעודות וללא טלפון. לכאורה סיטואציה לא חריגה אצלנו.
"אני גאה בלוחמים של מג"ב עוטף ירושלים שעושים פה עבודה יומיומית מאוד מאוד קשה. אנחנו שומרים פה על מתח מבצעי מאוד גדול ועושים המון פעילויות כדי למנוע את הזליגה מכיוון השטחים למדינת ישראל של אותם שוהים בלתי חוקיים, כי אנחנו מבינים שכל השב"חים האלה זה פלטפורמה לפעילות חבלנית עוינת. לכל שוהה בלתי חוקי אנחנו מתייחסים כאל כמחבל. והנה, בפעילות שגרתית כמו זו אנחנו תופסים בן אדם שמתברר כמחבל די רציני", הוא אמר עוד.

4 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
עומד מאחורי שלושה פיגועים. המחבל ווסים אסעיד
(צילום: דוברות המשטרה)
קובלסקי התייחס לפרצות בגדר ההפרדה ואמר כי "אצלנו הגדר אטומה, מטופלת היטב, עם המון מצלמות ואמצעים שאני לא יכול לפרט. כל שב"ח מקבל התייחסות בגזרה שלנו, מי שצריך להיעצר נעצר ומי שלא לא. המסר שלי לכל לוחם: אם משהו נראה לך חשוד, אל תוותר, תעשה את העבודה שלך כמו שצריך. תבדוק כמו שצריך, תחתור למגע וככה נתפוס את כל המחבלים".
אסעיד הוא תומך דאעש שהסתבך בפלילים בישראל עוד בשנת 2007. המחבל בן ה-34 נכלא בישראל בכמה הזדמנויות, ובכליאתו האחרונה – במסגרת מעצרו המנהלי – נחשב לעציר מסוכן. מלבד מקרי הרצח הוא היה אחראי גם לניסיון הרצח של הנערה הדר בצלאל, שנדקרה ונפצעה באורח קל יממה לפני רצח הזוג כדורי.
4 צפייה בגלריה
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
המחבל הודה ברצח. יהודה ותמר כדורי
(צילום: מרדכי אסרף)
4 צפייה בגלריה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל, שנדקרה יממה לפני רצח בני הזוג כדורי
(צילום: צילום עצמי)
אסעיד, כך לפי הפענוח של פרשת הרצח, חיפש כדרך עבודה קורבנות שנראים על פניו כיהודים. במשך השנים הגיעו לחדרי החקירות במרחב ירושלים נחקרים רבים והושקעו משאבים ואמצעים רבים של משטרת ישראל ושב"כ. בתיק עבדו באופן חריג במקביל שני צוותי חקירה, כדי לגוון את כיווני החקירה של החוקרים. אחרי ששני הצוותים מיצו את החקירה, הוקם צוות שלישי שבסופו הצליחו במשטרה לפענח ולחבר בין התיקים. פריצת הדרך בתיק הייתה לאחר רצח הפועל המולדובי בשכונת ארנונה לפני כחודש. המחבל זוהה במצלמות עם נראות חיצונית דומה לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב.
כמה שעות לאחר הרצח של הפועל ממולדובה, נעצר אסעיד כשברשותו סכין. כשבוע לאחר מעצרו, בחיפוש ממוקד בבית אמו, נמצאו חומרים על דאעש ותיק גב גדול שהתאים לזהות החשוד שזוהה בזירת הרצח של בני הזוג כדורי. מה שחיבר אותו פורנזית לזירת הפיגוע היא עקבת נעל מסוג "נביל", שאותה מייצרים רק בחברון, ונמצאה מתחת לגופתו של יהודה כדורי. במשך שנתיים המשטרה חיפשה אחר אדם שעקבת הנעל שלו תואמת לזו שבזירה, ואפילו הגיעה ליצרן שלה בחברון.
לבסוף נמצאה הנעל באותו תיק גב גדול. במכון לרפואה משפטית נמצא דם של יהודה כדורי ז"ל על הנעל ו-DNA של המחבל, עוד לפני שהוא הודה במעשים. לאחר מכן, בעת חקירתו, הוא הודה בפרט מוכמן שרק מי שביצע את המעשים יכול לדעת, שיתף פעולה וקשר את עצמו לאירועים.
פורסם לראשונה: 23:05, 14.04.22