1 צפייה בגלריה
פוליגרף
פוליגרף
פוליגרף. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בשבוע שעבר הפיצה הממשלה תזכיר חוק שהכין המטה לביטחון לאומי, שמטרתו להסמיך את שב"כ לבצע בדיקות פוליגרף למשתתפי דיוני הקבינט כדי לבדוק חשש להדלפת מידע. הנימוק הוא שהדלפות פוגעות באופן חמור בביטחון הלאומי והכלים שהופעלו עד כה כדי להתמודד איתן לא עצרו את התופעה.
ברור לכל שיש אינטרס ציבורי שלא ידלפו סודות – בוודאי כשחיילינו מסכנים עצמם במלחמה. וגם אם אין פגיעה בביטחון המדינה, חיוני שחברי הקבינט יוכלו לנהל דיון חופשי וענייני שאינו רק לצורכי יחסי ציבור. זה כמובן נכון לא רק לקבינט, אלא גם לממשלה במליאתה. ועדיין נשאלת השאלה האם השימוש בפוליגרף ראוי, והאם נכון ששב"כ, שנתון בעצמו למרות הממשלה, ישמש גורם אכיפה בהקשר פוליטי כלפי חבריה?
הדלפות מדיוני ממשלה וקבינט ידועות זה שנים רבות. עמדה על כך בין השאר הוועדה הציבורית לעניין גיבוש כללי אתיקה לחברי הממשלה, בראשות נשיא העליון בדימוס מאיר שמגר ובהשתתפות הפרופסורים אסא כשר וגבריאלה שלו (הח"מ היה מרכז הוועדה). בדו"ח שהגישה ב-2008 היא המליצה בין השאר על כלל שלפיו על חבר ממשלה לשמור בסוד דברים שנועדו להישמר בסודיות. היא גם המליצה שהממשלה תמנה ועדה שתפקידיה יהיו בין היתר להטמיע את כללי האתיקה ולבדוק טענות על הפרתם. ביסוד ההצעה עמדה תפיסה שמייחסת לחברי הממשלה כוונה לנהוג באופן אתי. אימוץ הכללים על ידם – יחד עם מינוי ועדת אתיקה שתפעל להטמעתם – הם אלה שיקדמו את הפנמת הכללים ויטפחו התנהגות ראויה של חברי הממשלה כנאמני הציבור.
אפשר לחלוק על גישתה של ועדת שמגר, או לטעון שאפילו אם הייתה מצליחה, השפעתה על התרבות הפוליטית שמביאה להדלפות היא ארוכת טווח ולא מיידית. אולם לא נכון לטעון, כפי שעשה המטה לביטחון לאומי ביוזמת הפוליגרף, שנוסו כל הכלים והם לא הצליחו (אגב, גם בדו"ח מ-2020 של הצוות לטיוב השמירה על סודות ביטחוניים, בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר, הומלץ על עיגון חובה אתית לשמירת סוד במתכונת כללי ועדת שמגר).
כללי האתיקה שהציעה ועדת שמגר נדונו בממשלה אבל לא אומצו על ידה. היא גם לא אימצה כללי אתיקה אחרים במקום. מחדל הממשלה בתחום זה בולט בחריגותו: מוסדות שלטון ובעלי תפקיד אחרים בישראל (כגון הכנסת, השופטים, או עובדי המדינה) אימצו כללי אתיקה וכך עשו גם ממשלות של דמוקרטיות אחרות (כגון בריטניה).
גיא לוריאד"ר גיא לוריא
האמת היא שנוח היה לממשלה במשך שנים רבות להתנהל בתרבות פוליטית שמאשרת בשתיקה הדלפות, שאם יביאו איתן בטעות לחשיפת סודות מדינה, תופעל עליהן הצנזורה - עוד מוסד בעייתי שיש להרחיב עליו במקום אחר. במלים אחרות, במשך שנים נוח היה לממשלה להתנהל בחוסר מקצועיות, בחוסר תכנון ובלא מאמץ סדור ומעמיק לייצר התנהלות ממשלתית תקינה. עכשיו מתברר שזה לא מספיק, אז שולפים פתרון קיצוני כמו בדיקות פוליגרף.
ואולי בכלל הסיבה לכך שראש הממשלה לא רצה לקדם את כללי האתיקה היא אחרת? ועדת שמגר העלתה על נס את ההקפדה על טוהר המידות. היא אפילו הציעה שחבר ממשלה, לרבות העומד בראשה, ישעה עצמו או יתפטר כאשר רשויות אכיפת החוק מייחסות לו מעשי עבירה חמורים.
  • ד"ר גיא לוריא הוא עמית מחקר בתוכנית להגנה על ערכים ומוסדות דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il