המורדים החות'ים בתימן הגיבו היום (שלישי) להקמת הכוח הימי הבינלאומי של ארה"ב, שנועד להגן על ספינות השטות בים האדום מפני מתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים. בכירים חות'ים אמרו כי המהלך לא ישנה את דרכם ואת עמדתם בנוגע למלחמה בעזה.
(צילום: שמוליק דודפור)

בימים האחרונים הכריזו עוד ועוד חברות ספנות כי הן מפסיקות לשוט בים האדום בשל המתקפות, שהחות'ים טוענים כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה. בפועל, אותן מתקפות פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הודיע אמש כי בכוח הפיקוח הבינלאומי ישתתפו מלבד ארה"ב גם בריטניה, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, איי סיישל וספרד. חלק מהמדינות יבצעו סיורים משותפים, ואחרות יספקו סיוע מודיעיני בדרום הים האדום ובמפרץ עדן.
4 צפייה בגלריה
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
(מתוך איקס)
4 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
לויד אוסטין, בביקורו אתמול בישראל
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
מוחמד עבד א-סלאם, מדוברי המורדים החות'ים, אמר הבוקר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הברית הימית הבינלאומית שהקימה ארה"ב בים האדום אינה הכרחית. הוא הוסיף שנתיבי השיט בקרבת תימן בטוחים לכל הספינות – אלא אם מדובר בספינות ישראליות או בכלי שיט שעושים דרכם לישראל, בגלל "המלחמה התוקפנית והבלתי מוצדקת נגד פלסטין".
"המבצעים הימיים של תימן נועדו לתמוך בעם הפלסטיני בהתמודדותו עם המצור והתוקפנות. כמו שארה"ב הרשתה לעצמה לתמוך בישראל, עמי האזור יכולים לתמוך בעם הפלסטיני", אמר א-סלאם.
4 צפייה בגלריה
לוחם חות'י צועד עם דגל פלסטין
לוחם חות'י צועד עם דגל פלסטין
מורד חות'י צועד עם דגל פלסטין
(צילום: EPA)
חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אל-בוחייתי, אמר בתגובה להקמת הכוח הימי: "גם אם ארה"ב תצליח לגייס את כל העולם, הפעולות שלנו לא ייפסקו - אלא אם רצח העם בעזה ייפסק".
בין חברות הספנות שהודיעו על הפסקת הפעילות באזור נמצאת ענקית הובלת המכולות הימית "מארסק", שהורתה על הפסקת הובלת סחורה דרך הים האדום, בעקבות ניסיון התקפה על אחד מכלי השיט של החברה והסיכונים בתקופה האחרונה. הבוקר הודיעה "מארסק" כי כלי השיט שלה ישנו את מסלולם, ובמקום הים האדום יקיפו את יבשת אפריקה ויחלפו על פני כף התקווה הטובה.
4 צפייה בגלריה
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
במקום דרך הים האדום: כלי שיט יקיפו את יבשת אפריקה
הבוקר הודיעה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) כי היא קיבלה דיווח על "תקרית" בצפון הים האדום, צפון-מזרחית לג'יבוטי. הסוכנות מסרה כי ארבע סירות קטנות התקרבו לכלי שיט בצורה חשודה, כשעל כל סירה נמצאים ארבעה או חמישה אנשים - שלא דווח כי הם היו חמושים. אחת הסירות שטה במקביל לכלי השיט, לפני שהתרחקה ממנו.
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, מפקד חיל הים לשעבר, התייחס לאיום החות'י ואמר הבוקר ל-ynet Live: "החות'ים זה ארגון טרור לכל דבר ועניין, הם בקשר הדוק עם האיראנים. הם מממנים אותו ומכוונים אותו מה לעשות. האיראנים רצו לאורך כל המערכה שיהיה איחוד חזיתות נגדנו".
"אני רואה קושי גדול של כוח רב לאומי שמונע את הדבר הזה, אם החות'ים ירצו להמשיך והם ירצו כי האיראנים ירצו, יש רק דרך אחת לפי דעתי והיא - לתקוף את החות'ים. לא יכול להיות שישראל תשב בחיבוק ידיים. ניתן קצת זמן לאמריקנים לפעול, אבל בשלב כלשהו לא תהיה ברירה אלא לפעול נגד החות'ים, למדינת ישראל יש יכולת לפעול כנגד החות'ים".