גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי למרות שלא מעט סוגיות רגישות על הפרק, ייתכן שהאופן שבו התנהל קבינט המלחמה עד היום - כבר לא יוכל להמשיך. המשקעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר בני גנץ, כמו הפירוק של המחנה הממלכתי ודרישתו של גדעון סער אתמול (יום שלישי) להצטרף לקבינט המצומצם, מעמידה את נתניהו בפני דילמה.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ. סוף לקבינט המצומצם?
נתניהו וגנץ. סוף לקבינט המצומצם?
נתניהו וגנץ. סוף לקבינט המצומצם?
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
מצד אחד, בשעה שגנץ מסרב להתחייב למתן אשראי פוליטי לנתניהו, סער מתבטא באופן מדוד יותר ומאפשר לרה"מ מרחב תמרון גם במצב שגנץ יפרוש. אלא שאם נתניהו יחליט לצרף את סער, אומרים בכירים בקואליציה, מיד תתעורר דרישה זהה גם של סמוטריץ', אחרי שבן גביר כבר שיגר דרישה כזאת.
בהנחה שלא ניתן יהיה לצרף את שניהם לקבינט מצומצם (אגב, גם בכירים במערכת הביטחון העירו לאחרונה שקבינט המלחמה, עם נספחי השרים שנוכחים בו, אינו באמת מצומצם), יש מי שמעריכים שבמצב כזה נתניהו יעדיף לחזור למתכונת המורחבת של הקבינט המדיני-בטחוני - ולהמשיך לתחזק דיונים רגישים עם שר הביטחון יואב גלנט בלבד.
במערכת הפוליטית היו שתהו אם אחרי סער, ייכנס לממשלה גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, אולם האחרון הוריד את הנושא מסדר היום ואמר כי אין לו כוונות כאלה, וכי המועד האפשרי להכנסתו לקבינט המלחמה חלף.
היום הביע גנץ התנגדות פומבית לצירוף סער לקבינט המצומצם ואמר כי "את מה שעובד טוב אין צורך לתקן". כך או כך, גורמים פוליטיים מעריכים כי התקופה הקרובה תייצר אירועים פוליטיים גדולים סביב רצונו של סער להתמקם כמפלגת ימין-ממלכתי חדשה ונפרדת, ולצרף אליה כוחות חדשים. כל זאת סביב המשבר בין גנץ לבין נתניהו, שעל פי ההערכות הגיע לשפל חדש לאחר נסיעתו של יו"ר המחנה הממלכתי לוושינגטון ללא אישור מראש מרה"מ, כפי שנחשף ב-ynet.

"אי-אפשר להתעלם מהעובדה שיש אתגרים בהתנהלות הממשלה. תקציב המדינה שיאושר היום משקף את הימים של 6 באוקטובר", אמר היום גנץ. "חמור מכך, צרכים מבצעיים אמיתיים וסדרי עדיפויות נפגעים כתוצאה מהתנהלות פוליטית שמטרתה למנוע את הרחבת השורות בצה"ל. במקום לנצל את האחדות בעם ואת הצורך הלאומי פוגעים בצה"ל בעת לחימה ומחריפים את הקרע בעם, אלו טעויות אסטרטגיות שנצטרך לתקן. דרכי תמיד הייתה דרך של הסכמות ושותפות, אבל המצב הקיים לא יוכל להימשך".
גנץ השיב לשאלת ynet על האפשרות שהשר סער יצטרף לקבינט המלחמה, שכן אחת מדרישותיו הייתה שזה יישאר מצומצם. "יש משפט שאומר: 'אם זה לא שבור למה לתקן'. הקבינט עובד נכון, מביא את הדברים לקבינט המורחב ואני חושב שכך זה צריך להימשך". גנץ, כאמור, אמר כי לא ידע על כוונתו של סער למסור אמש הצהרה על צאת מפלגתו לדרך עצמאית, אך גם לא הופתע. "ההחלטה של גדעון ללכת לדרכו היא ההחלטה שלו", הדגיש גנץ. "אני חושב שמאז 7 באוקטובר מדינת ישראל במאבק על חייה ודמותה, המדינה יותר חשובה מהמפלגה. נעשה את זה בדרך הנכונה תוך שיתוף הציבור".
על התנהלות הקבינט המצומצם וניהול הלחימה ברצועת עזה, טען גנץ כי "כל קבינט המלחמה מאוחד בצורך להמשיך בפעולה הקרקעית כולל ברפיח כדי לפרק את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. כדי שננצח, עלינו להיות חכמים, ולא רק צודקים". גנץ התייחס גם לביקורת הבינלאומית, ורמז למתיחות עם הממשל האמריקני. "כדי לייצר את הלגיטימציה לפעולות, כולנו חייבים להיות מאוחדים גם בהקשבה לעולם וביצירת פתרונות הומניטריים שישרתו את המערכה והתהליך שאחרי, שיקדם אותנו לסיום השלטון האזרחי של חמאס".
סער מצידו הגיב לדברי גנץ: "אני בחרתי להיפרד מהשר גנץ בכבוד. לצערי, התנגדותו של השר גנץ לצירופי לקבינט המלחמה אינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה. בדיוק כפי שהייתה התנגדותו בתחילת המלחמה לצירופו של ח"כ אביגדור ליברמן לקבינט המלחמה", כתב בטוויטר.