חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, יטוס מחר (ראשון) לוושינגטון לסדרת פגישות, ללא תיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך נודע ל-ynet. הביקור הזה מגיע בתזמון מעניין במיוחד, בזמן שהמגעים לעסקת חטופים מתמשכים כבר תקופה ארוכה, ובצל הדיווחים בארה"ב כי בממשל האמריקני מאבדים את הסבלנות מול התנהלות נתניהו במלחמה - והטענות כי הוא כבול על ידי שותפיו לממשלה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
סביבת ראש הממשלה זעמה על הפרסום ב-ynet והבהירה כי גנץ טס ללא אישור ראש הממשלה, ובניגוד לתקנון הממשלה, ש"מחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תוכנית הנסיעה". לטענת מקורבי נתניהו, "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד". מוושינגטון גנץ צפוי להמשיך ללונדון.
2 צפייה בגלריה
גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו
גנץ יגיע לוושינגטון, נתניהו זועם: "לישראל רק ראש ממשלה אחד"
(צילום: חיים צח /לע"מ)
רק מוקדם יותר השבוע נשיא ארה"ב תקף בחריפות את הממשלה, והזכיר מפורשות את השר בן גביר. בריאיון שהעניק לתוכנית הלייט-נייט של סת' מאיירס, ביידן הזהיר שאם ישראל תמשיך בדרכה הנוכחית עם "ממשלה שמרנית כל כך" - היא עלולה לאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
בכירים אמריקנים אמרו שלשום ל-ynet כי ארה"ב ממשיכה ללחוץ "בכל הכוח" כדי להביא לעסקת חטופים והפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, והזהירו כי "אם ניווכח שנתניהו מחבל בכך מסיבות פוליטיות - זה יביא להתנגשות חזיתית עם הבית הלבן".
הבכירים האמריקנים טענו כי על אף ש"ארגון הטרור חמאס משחק משחקים ולא עושה לנו חיים קלים", אותו הדבר עושה גם ישראל. "זה לא יעצור אותנו, אנחנו ממוקדים בעסקה", אמרו. לדבריהם, "על נתניהו לעשות כל מה שצריך כדי שתהיה עסקה. אם נגיע למסקנה שהוא לא פועל בהיגיון ומחבל בעסקה, זה יהיה מאוד קשה עבורנו - ולא יהיה מנוס מלהגיע לנקודה של התנגשות".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
"אם ישראל תמשיך אם ממשלה שמרנית כל כך היא תאבד לגיטימציה"
(צילום: AP / Andrew Harnik)
הבכירים הזכירו גם את דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, שתקף את ממשלת נתניהו וכבר הפסיק להימנע מהמושג "הפסקת אש". הם הבהירו כי "מה ששמענו מהנשיא זאת רק ההתחלה. אם נגיע למסקנה שראש הממשלה מושך זמן מסיבות פוליטיות, נשמע מביידן דברים הרבה יותר חמורים". ייתכן שגם ההגעה הזו של גנץ לוושינגטון נועדה להעביר מסר לנתניהו.
לאחר אותו ריאיון של ביידן לסת' מאיירס הגיב על דבריו נתניהו, ובהודעה מטעמו נכתב מפורשות כי הוא "משיב לנשיא ביידן". נתניהו אמר כי "מתחילת המלחמה אני מוביל מערכה מדינית שתכליתה לבלום את הלחצים שנועדו לסיים את המלחמה טרם זמנה, ומנגד גם להשיג תמיכה בישראל".
בתחילת החודש שעבר התראיין בן גביר לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, וביקר בחריפות את ביידן: "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני. יו"ר עוצמה יהודית האשים אז את ממשל ביידן "בפגיעה במאמץ המלחמתי של ישראל", ואמר כי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.
פורסם לראשונה: 20:51, 01.03.24