2 צפייה בגלריה
ביידן והקונסוליה
ביידן והקונסוליה
ביידן והקונסוליה
(צילום: AP, AFP)
אמירה חשובה של בכיר אמריקני ביחס לסוגיית הפתיחה המחודשת של הקונסוליה האמריקנית בירושלים לפלסטינים: סגן מזכיר המדינה, בריאן מקוהאן, אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) בדיון בסנאט כי ארה"ב צריכה לקבל את הסכמתה של ישראל לפתוח מחדש את הקונסוליה במזרח ירושלים, שהעניקה שירות לפלסטינים לפני שנסגרה על-ידי ממשל טראמפ.
"ההבנה שלי היא שנצטרך לקבל את הסכמת הממשלה המארחת לפתוח כל מתקן דיפלומטי", השיב מקוהאן בתשובה לשאלה שנשאל בדיון. דבריו נאמרו על רק טענות של חבר הכנסת ניר ברקת וגורמים במפלגה הרפובליקנית שהממשל מתכוון, מיד לאחר אישור התקציב בישראל, לפתוח את הקונסוליה האמריקנית לפלסטינים בירושלים באופן חד-צדדי.
לפי הנוהל הדיפלומטי, המדינה המארחת חייבת לאשר בכתב למדינה זרה לפתוח כל מתקן דיפלומטי. לארה"ב יש כיום שגרירות בירושלים, שנפתחה בתקופת ממשל טראמפ. כדי שיפתחו עוד קונסוליה לפלסטינים – הם צריכים אישור אקטיבי מישראל.

2 צפייה בגלריה
עשרות בני אדם השתתפו במחאה בירושלים נגד פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית
עשרות בני אדם השתתפו במחאה בירושלים נגד פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית
ההפגנה נגד פתיחת הקונסוליה
(צילום: יאיר דן)
ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר לממשל האמריקני שהוא מתנגד לפתיחה מחודשת של הקונסוליה, שנסגרה על-ידי ממשל טראמפ במרץ 2019. הקונסוליה הוקמה לראשונה בירושלים באמצע המאה ה-19.
שר החוץ יאיר לפיד הזהיר בפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי אם הקונסוליה תיפתח מחדש, הדבר יביא להפלת הממשלה. "אם אתם מתגעגעים לנתניהו תפתחו אותה מחדש", אמר לאמריקנים, והבהיר שמדובר באירוע פוליטי שהקואליציה השברירית לא תעמוד בו. סגן שר החוץ, עידן רול, אמר השבוע באולפן ynet כי להערכתו ארה"ב לא תפתח את הקונסוליה.
ההערכה בישראל היא שהאמריקנים הבינו שמדובר בסוגיה נפיצה מבחינה פוליטית בישראל, וגם אם יגבירו את הלחץ על ישראל להסכים לכך - נראה שבסופו של דבר הקונסוליה לא תיפתח מחדש בירושלים בזמן הקרוב. ישראל שבה והציעה לאמריקאים להקים אותה באבו דיס או ברמאללה.
בינתיים, אתמול הפגינו כמה עשרות נגד פתיחת הקונסוליה - במקום שבו היא מתוכננת להיפתח מחדשברחוב אגרון בירושלים. יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, מארק צל, אמר: "אני כאן לא כרפובליקני, אני כאן כיהודי וישראלי, כדי להגיד בצורה בהירה בלי שום היסוס שירושלים היא מאוחדת ואסור לפתוח מחדש את הקונסוליה. זה רק מוביל למסר אחד מבחינתנו - נטישת ירושלים".