משטרת לונדון הודיעה בצהריים (יום ג') כי פתחה בחקירה בנוגע למסיבות שנערכו במעונו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון במהלך ימי הקורונה – מסיבות שלכאורה הפרו את ההגבלות שהוטלו באותם ימים על תושבי אנגליה. הודעת המשטרה באה יממה אחרי שדווח על עוד מסיבה לא חוקית שהתקיימה כביכול – לכבוד יום הולדתו של ג'ונסון. פתיחת החקירה באה בשעה שג'ונסון מתמודד עם קריאות הולכות וגוברות, גם מתוך מפלגתו, להתפטר.
5 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים מירור דיילי מייל
 ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים מירור דיילי מייל
"סערה חדשה" ו"הילולת יום ההולדת" בכותרות ה"דיילי מייל" וה"מירור" בבריטניה
5 צפייה בגלריה
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
ראש הממשלה עם רעייתו קארי. הובילה את השירה
(צילום: GettyImages)
בהודעת המשטרה בצהריים נמסר כי משטרת לונדון אינה חוקרת בדרך כלל הפרות של הגבלות הקורונה אם נודע עליהן זמן רב אחרי שבוצעו, אבל היא מחריגה מהנוהל הזה מקרים שבהם מדובר בהפרות בוטות מאוד שיש בהן עניין רב לציבור. המשטרה ציינה כי היא חוקרת כעת כמה אירועים שהתקיימו במעון ראש הממשלה ובלשכתו.
בחודשים האחרונים, נזכיר, דווח על שורה ארוכה של מסיבות ואירועים חגיגיים – 11 לפחות – שערכו אנשיו של ג'ונסון ואנשי משרדים בממשלתו. על מסיבה אחת כזו, במאי 2020, שבה השתתף ג'ונסון עצמו, נאלץ ראש הממשלה להתנצל רשמית בפרלמנט, אם כי הוא טען כי חשב שמדובר ב"אירוע שגרתי לעובדים" ולא במסיבה חגיגית. נוסף על כך לשכתו התנצלה בפני מלכת בריטניה על שתי מסיבות אחרות, שנערכו ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה. בהלוויה נאלצה המלכה אליזבת לשבת לבדה, על אף אבלה הכבד, בשל הגבלות הקורונה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים בריטניה סאן
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים בריטניה סאן
"אתה לא יכול לאכול את העוגה". כותרות "הגרדיאן" ו"הסאן", היום
אתמול דיווח ערוץ ITV הבריטי על מסיבה נוספת שנערכה לכאורה בניגוד להגבלות הקורונה ושלא היה ידוע עליה עד כה – מסיבת יום הולדת לראש הממשלה ג'ונסון ב-19 ביוני 2020 אחר הצהריים, כשתקנות הקורונה אסרו התקהלויות בחללים סגורים. לפי הדיווח, רעייתו של ג'ונסון, קארי, היא שארגנה את המסיבה, ועד 30 בני אדם השתתפו בה. בדיווח נטען כי המסיבה נערכה בחדר הקבינט בדאונינג 10, וכי לראש הממשלה הוגשה עוגה – ורעייתו הובילה שירת "יום הולדת שמח" שבה כיבדו אותו אנשי הצוות שלו. עוד דווח כי ידידי משפחה של ראש הממשלה התארחו במעונו בערב שלפני כן.
לשכתו של ג'ונסון מיהרה לטעון כי בניגוד לדיווח של ITV, לא התקיימה כל מסיבת יום הולדת: "קבוצה של אנשי צוות העובדים במעון ראש הממשלה התאספו לזמן קצר באותו יום בחדר הקבינט, אחרי ישיבה שנערכה שם, כדי לאחל לראש הממשלה יום הולדת שמח", מסרה.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
ג'ונסון מתגונן בפרלמנט בשבוע שעבר. שר התחבורה: "הוא לא ארגן לעצמו אירוע עם עוגה"
(צילום: רויטרס)
הבוקר נחלץ להגנת ג'ונסון גם שר התחבורה גרנט שאפס. הוא טען כי האירוע לא היה מסיבת יום הולדת, והדגיש כי ג'ונסון לא ארגן אותו: "אין ספק שראש הממשלה לא ארגן לעצמו אירוע שבו תוגש לו עוגה", אמר היום ל"סקיי ניוז". "כמה אנשים באו וחשבו שזה יהיה הולם ליום הולדתו". הוא הדגיש כי מדובר באנשים שממילא עבדו עם ג'ונסון לאורך כל היום. עם זאת השר שאפס הודה ש"לא היה חכם" להגיש לו עוגה באירוע, ובריאיון ל-BBC הוסיף שכמו אחרים הוא חש כעת אי-נוחות מכך.
הדיווח על מסיבת יום ההולדת צפוי רק להעמיק את צרותיו של בוריס ג'ונסון. השבוע הייתה אמורה סו גריי, הפקידה הבכירה החוקרת את האירועים והמסיבות שנערכו באופן בלתי חוקי לכאורה בסביבת ראש הממשלה, להגיש את הדו"ח שלה בעניין, אבל בעקבות פתיחת החקירה במשטרה מדווחים כעת בבריטניה כי סביר להניח שהגשת הדו"ח תידחה. במפלגה השמרנית אומרים שאם הדו"ח לא יכלול אמירות טובות-במיוחד בנוגע להתנהלות ג'ונסון, ראש הממשלה יתקשה להמשיך לזכות באמונם של חברי מפלגתו. לפי סקרים בבריטניה, יותר מ-60% מהאזרחים רוצים כעת שג'ונסון יתפטר או יודח.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
המועמדים המובילים לרשת את ג'ונסון אם יודח: שרת החוץ ליז טראס ושר האוצר רישי סונאק
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
אם ג'ונסון לא יתפטר, די בכך ש-54 מ-359 חברי המפלגה השמרנית בפרלמנט הבריטי ישלחו ל"וועדת 1922" של המפלגה מכתבים רשמיים שבהם הם דורשים לפתוח בהליך בחירות פנימיות להחלפתו. יותר מ-10 חברי פרלמנט כאלה כבר שלחו לוועדה מכתב מהסוג הזה, ואם דו"ח גריי לא ייטיב עם ג'ונסון, יש סיכוי גבוה שרבים ילכו בעקבותיהם ואז יוכרזו פריימריז. המנצח בהם יתמנה לראש המפלגה ולראש הממשלה במקום ג'ונסון.
מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטרמר, שמפלגת האופוזיציה שלו מובילה כעת בסקרים בפער של כ-10% על השמרנים, אמר אתמול בעקבות הדיווח על מסיבת יום ההולדת: "זו עוד ראיה לכך שיש לנו ראש ממשלה שמאמין שהחוקים שהוא קובע אינם חלים עליו. איננו יכולים להרשות לעצמנו להמשיך עם הממשלה הכאוטית הזו. ראש הממשלה הוא הסחת דעת עבור המדינה, והוא צריך ללכת".