ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נראה הבוקר (יום ד') כמי שנאבק על חייו הפוליטיים בצל שערוריית המסיבות שהתקיימו במעונו הרשמי בימי הגבלות הקורונה: העורכת הפוליטית של BBC, לורה קונסברג, מדווחת כי קבוצה גדולה של מחוקקים במפלגתו השמרנית מתכוונת לשלוח ל"וועדת 1922" של המפלגה, זו שאחראית להכריז על בחירות פנימיות, מכתבי אי-אמון בג'ונסון בקריאה להחליפו. לדבריה מספרם עשוי להגיע ל-54 – המספר הנחוץ כדי לחייב קיום פריימריז.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
בוריס ג'ונסון בפרלמנט. היום ינאם שוב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
עיתוני הממלכה בשבוע שעבר. "המסיבה נגמרה עבור ראש הממשלה?"
כדי לחייב את יו"ר ועדת 1922 להכריז על בחירות פנימיות צריכים 15% מחברי הסיעה השמרנית בפרלמנט לשלוח אליו מכתבים רשמיים שבהם הם דורשים לעשות זאת, ומכיוון שכעת יש בבית הנבחרים הבריטי 360 מחוקקים שמרנים – נדרשים 54 כאלה. העיתון "דיילי טלגרף" מדווח על כ-20 חברי פרלמנט שמתכוונים לשלוח מכתבים אי-אמון, אבל העורכת הפוליטית של BBC טוענת כאמור כי מספרם עשוי להיות יותר מכפול.
בדיקה שערך "הטיימס" הלונדוני בניסיון להעריך עד כמה חמור מצבו של ג'ונסון העלתה ש-58 מחוקקים שמרנים מתחו לאחרונה ביקורת על ראש הממשלה. כמובן אין פירוש הדבר שכולם יביעו בו אי-אמון, אך המספר מעיד שג'ונסון מתקרב לאזור המסוכן. יצוין כי מכתבי האי-אמון נשלחים באופן חשאי, ויו"ר ועדת 1922 של המפלגה הוא היחיד שיודע כמה מחוקקים שלחו לו מכתבים כאלה. כשנצברים די מכתבים כאלה – הוא מודיע על כך לפתע, והליך הבחירות יוצא לדרך.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
רוב חברי הסיעה הביעו תמיכה בו, אבל זו של חלקם נשמעה מסויגת. ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
לפי BBC, קבוצת מחוקקים צעירים מהמפלגה, כאלה שנבחרו לכהונה ראשונה בפרלמנט רק בבחירות האחרונות, ב-2019, נועדה אתמול כדי לדון בשליחת המכתבים לוועדת 1922. עד עתה ידוע בוודאות רק על 11 מחוקקים ששלחו מכתבים כאלה, אבל חבר פרלמנט אחד אמר ל-BBC שהוא מאמין שאפשר להגיע לרף. חבר פרלמנט אחר אמר לתאגיד השידור הבריטי כי יש כעת קונצנזוס, וכי נראה שהבחירות הפנימיות מתקרבות.
"הגרדיאן" הבריטי, עיתון המזוהה עם השמאל בממלכה, דיווח הבוקר כי שורה של חברי פרלמנט שמרנים, משלל דרגות ואגפים במפלגה ולא רק מהשכבה הצעירה, אומרים כעת שלהערכתם יתקבלו די מכתבי אי-אמון כדי להוציא לדרך בחירות פנימיות, אם כי ייתכן שהרף הדרוש יושג רק אחרי פרסום הדו"ח בחקירה שמתנהלת כעת על הפרת הנחיות הקורונה במעונו של ג'ונסון. לפי העיתון, מחוקק שמרני העיד: "הלך הרוח השתנה דרמטית. הוא (ג'ונסון) בצרה אמיתית. אם הדו"ח לא יכלול משהו טוב באופן יוצא דופן, יהיו בחירות פנימיות".

ג'ונסון התנצל בפני המלכה, הלייבור נוסקת בסקרים

סקרים מהימים האחרונים, נזכיר, מלמדים על נסיקה של מפלגת הלייבור מהאופוזיציה בצל החשיפות שבמעונו הרשמי של ג'ונסון בדאונינג 10 נערכו במהלך תקופת הקורונה שלל אירועים, בהם מסיבות רוויות אלכוהול, בניגוד לתקנות הקורונה ובשעה שהמוני בריטים נאלצו להסתגר בבתיהם בהוראת הממשלה כדי לעצור את התפשטות הנגיף. בשבוע שעבר התייצב ג'ונסון בפרלמנט, הודה כי השתתף במסיבה שכזו ב-20 במאי 2020, בזמן הסגר הראשון, והתנצל בפני הציבור – אם כי טען להגנתו שחשב כי מדובר ב"אירוע לעובדים".
בסוף השבוע נאלצה לשכת ג'ונסון להתנצל בפני המלכה אליזבת על עוד שתי מסיבות שנערכו במעון, בשנה שעברה, ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה. החשיפה שהמסיבות הללו נערכו באותה העת מקוממת במיוחד בהתחשב בכך שבהלוויית פיליפ נאלצה אפילו המלכה עצמה, בוכייה ועצובה, לשבת לבדה כדי לשמור על הנחיות הקורונה.
7 צפייה בגלריה
לווית הנסיך פליפ
לווית הנסיך פליפ
המלכה אליזבת יושבת לבדה בגלל הגבלות הקורונה בהלוויית הנסיך פיליפ
(צילום: AP)
בסך הכול דיווחה עד כה התקשורת הבריטית על לפחות 11 אירועים חגיגיים והתקהלויות לא נחוצות שנערכו במעון ראש הממשלה ובמשרדי ממשלה שונים ממאי 2020 עד אפריל 2021 בימים שבהם אכפה בריטניה הגבלות קורונה נוקשות ואילצה תושבים מן השורה להימנע מהתקהלויות. בשבוע האחרון גבר הלחץ על ג'ונסון מצד האופוזיציה להתפטר, וגם שורה של מחוקקים ממפלגתו קראו לו לעשות זאת. לצד זה, רוב נציגי המפלגה השמרנית בפרלמנט ובממשלה הוסיפו לתמוך בו, אם כי תמיכת חלקם נראתה רפה-משהו. היו ביניהם מי שלצד הבעת התמיכה בו ציינו כי יש להמתין לתוצאות החקירה שמתנהלת בעניין המסיבות, ואז לקבל החלטות.

רה"מ הבא: סונאק וטראס מתחממים על הקווים

לפי סקר Opinium שהתפרסם בסוף השבוע ב"אובזרבר", שיעור התמיכה הציבורית בג'ונסון הגיע כעת לשפל גדול אף יותר מזה שידעה קודמתו בתפקיד, תרזה מיי. בבריטניה כבר דנים בשאלה מי יחליף את ג'ונסון בהנהגת המפלגה השמרנית – ובראשות הממשלה – אם יחליט להתפטר או יודח, ושני המועמדים שנזכרים כבעלי הסיכויים הטובים ביותר לנצח בבחירות פנימיות במפלגה הם שר האוצר רישי סונאק ושרת החוץ ליז טראס.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
טראס, ג'ונסון ורישי סונאק. שר האוצר ושרת החוץ מועמדים מובילים
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
שר האוצר סונאק, יליד סאות'המפטון בן 41, הוא בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60, והוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה. לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם יתמנה בקרוב לראש הממשלה – ישלים בכך נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. סונאק, שעבד בעבר בבנק ההשקעות גולדמן זקס ובקרן גידור ואחר כך הקים חברת השקעות משלו, ידוע כמי שנוקט גישה כלכלית שונה מזו של ג'ונסון ותומך בהורדת מיסים ובצמצום ההשקעה של כספי ציבור. לצד הפופולריות שלו במפלגה, יש הטוענים כי אורח חייו הראוותני-לכאורה עלול להיות בעוכריו. מבקריו מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי מדווחים שלבני הזוג יש לפי הערכות לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. סונאק גם ספג לאחרונה ביקורת על התנהלותו בגל האומיקרון, כשבעוד בעלי עסקים בבריטניה זועקים לעזרה בשל השפעות הגל, הוא שהה בקליפורניה.
שרת החוץ טראס, בת 46, נחשבת פופולרית במיוחד בקרב חברי המפלגה השמרנית, והיא צועדת דרך קבע במקום הראשון בסקר עתי הנערך ביניהם. ב"גרדיאן" מדגישים כי תומכיה אוהבים את הרטוריקה שלה, שבה היא מדגישה את החירות, הסחר החופשי והפטריוטיות, וכי לאחרונה היא זכתה לפופולריות גם בזכות שורה של הסכמים שאת חתימתם הובילה בעידן שאחרי הברקזיט (הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי). לצד זאת, מחוץ לשורות המפלגה טראס אינה נהנית מפופולריות דומה ואיננה נחשבת לשם בולט כמו שמרנים אחרים, ועובדה זו עלולה לפגוע בה אם תהיה מועמדת השמרנים לראשות הממשלה בבחירות הכלליות הבאות. לעת עתה הבחירות הללו מתוכננות לשנת 2024, אך טלטלות פוליטיות עשויות להביא להקדמתן.
7 צפייה בגלריה
שרת החוץ של בריטניה ליז טראס
שרת החוץ של בריטניה ליז טראס
ליז טראס. פופולרית בשורות המפלגה, בחוץ קצת פחות
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
רישי סונאק עם ראש הממשלה ג'ונסון. נסיקה פוליטית מהירה במיוחד
(צילום: AFP)
היום יתייצב ג'ונסון בפרלמנט, אחרי ישיבה שבה צפוי הקבינט שלו לאשר את התוכנית להסיר הגבלות שהוטלו לאחרונה באנגליה בצל התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה. הוא צפוי לשאת דברים, ועשוי להתייחס בהם גם לעתידו הפוליטי.