המפלגה הדמוקרטית השלימה הלילה (בין שלישי לרביעי) ניצחון מרשים בבחירות לסנאט האמריקני, כשהסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק גבר בסיבוב המכריע של הבחירות לאחד משני המושבים המוקצים לג'ורג'יה על המועמד הרפובליקני, כוכב הפוטבול לשעבר הרשל ווקר. הוא זכה בכ-51% מהקולות. כבר בחודש שעבר, במסגרת בחירות אמצע הכהונה, הבטיחו לעצמם הדמוקרטים 50 מ-100 המושבים ושליטה מעשית בסנאט, אבל המושב הנוסף שהשיגו הלילה נותן להם רוב ממשי בו לראשונה מאז 2015, וישפר דרמטית את יכולתם לפעול.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט כומר רפאל וורנוק ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות סנאט כומר רפאל וורנוק ג'ורג'יה
הסנאטור וורנוק. עוד חבר דמוקרטי בכל אחת מוועדות הסנאט
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
השלכות גדולות עבור שניהם. ביידן וטראמפ
(צילום: AP, רויטרס)
הקרב בין וורנוק לווקר בג'ורג'יה נגרר לסיבוב שני ומכריע, משום שבניגוד למרוצי הבחירות ברוב מדינות ארה"ב, בג'ורג'יה כדי לנצח במרוץ לסנאט צריך מועמד להגיע לרף של 50% מהקולות, ובסיבוב הראשון בחודש שעבר איש מהם לא עשה זאת. אילו היה המועמד הרפובליקני מנצח הלילה, חלוקת המושבים בסנאט הייתה נותרת 50-50, כפי שהייתה בשנתיים האחרונות, ופירוש הדבר שהדמוקרטים לא היו נהנים מרוב ממשי, אלא ממשיכים להסתפק ביתרון המעשי שניתן להם מתוקף העובדה שהקול שובר השוויון במקרה של תיקו במליאת הסנאט הוא של סגנית הנשיא, ושכעת זו הדמוקרטית קמלה האריס.
מעבר לעובדה שמעתה הדמוקרטים לא יהיו זקוקים בהכרח לקול שובר השוויון של האריס, השגת המושב ה-51 הלילה היא בעלת משמעות קריטית משתי סיבות. ראשית, מכיוון שבסיעה הדמוקרטית בסנאט יש שני סנאטורים (ג'ו מנצ'ין וקירסטן סינמה) שפועלים במידה רבה של עצמאות וכבר בלמו לא פעם תוכניות גדולות של ביידן, כעת יוכלו הדמוקרטים לוותר על תמיכה של לפחות אחד משני ה"מורדים" האלה, ולקדם את תוכניות ביידן ביתר קלות. שנית, בסנאט כמו בכנסת יש שלל ועדות, המפקחות על ענייני צבא, ביטחון, תחבורה ועוד, ובמצב של שוויון בחלוקת המושבים בסנאט מחולקים גם המושבים בוועדות הללו שווה בשווה. כעת, כשהדמוקרטים השיגו רוב ממשי בסנאט, הם ייהנו גם מיתרון של חבר אחד לפחות בכל אחת מהוועדות וישלטו בהן, עובדה שתפחית מאוד את כוחם של הרפובליקנים.

הניצחון של הדמוקרטים בקרב על הסנאט הלילה חותם מערכת בחירות מאכזבת ביותר מבחינת הרפובליקנים. אף שערב הבחירות חזו הסקרים "גל אדום" וניצחון רפובליקני מרשים בבית הנבחרים, ואולי גם בסנאט, לבסוף הם נאלצו להסתפק בניצחון קטן ומאכזב בבית הנבחרים (שם זכו ב-221 מושבים לעומת 213 לדמוקרטים), ובסנאט לא רק שהם לא הצליחו לחולל מהפך, אלא אף נחלשו.
בכירים במחנה הרפובליקני תלו בשבועות האחרונים בנשיא לשעבר דונלד טראמפ חלק גדול מהאשמה להישגים המאכזבים של המפלגה בבחירות האמצע. בבחירות הללו הביע טראמפ תמיכה רשמית בכמה מאות מועמדים, בהם כאלה שהתחרו במרוצי מפתח לסנאט ולבית הנבחרים, ובכירי המחנה טוענים כי את התמיכה בהם לא ביסס על כישוריהם הפוליטיים או על האידיאולוגיה שבה הם דוגלים, אלא רק על נאמנותם לו ועל תמיכתם בשקר הונאת הבחירות שלו. אותם מבקרים טוענים כי בכך שקידם מועמדים מפוקפקים חיבל טראמפ בקמפיין הרפובליקני והפחית את סיכויי המפלגה לנצח.

ידידות, ריאליטי, שקרים והפלות

הרשל ווקר בן ה-60 שהפסיד הלילה בג'ורג'יה הוא אחד המועמדים שטראמפ קידם באגרסיביות. השניים מיודדים עוד משנות ה-80, ובעשור שעבר אף התארח ווקר בתוכנית הריאליטי של טראמפ "המתמחה". הקמפיין של כוכב הפוטבול לשעבר היה רווי שערוריות ודרמות משפחתיות למן ההתחלה, ובין השאר הוא הואשם כי שיקר כשטען שהוא שוטר מוסמך ועבר הכשרה של ה-FBI, וכי הסתיר את קיומם של שלושה ילדים שנולדו לו מנשים שונות.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
הרשל ווקר. התארח בתוכניתו של טראמפ "המתמחה"
(צילום:EPA)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
נאלץ להכחיש: "גם לא רצחתי את JFK". ווקר במהלך הקמפיין
(צילום:EPA)
יותר מכול העסיקה את התקשורת טענתן של שתי נשים כי ווקר – שמציג את עצמו כמתנגד נחרץ להפלות ושלל את הזכות להפיל אפילו במקרים של אונס, גילוי עריות או סכנה לבריאות האם – עודד אותן בעבר לעבור הפלות אחרי שהרו לו, ואף מימן עבורן את ההליך. השתיים האשימו את ווקר כי הצהרותיו נגד הפלות הן צביעות לשמה, והציגו צ'קים, קבלות, כרטיסי ברכה והקלטות המוכיחים לדבריהן שווקר עודד אותן להפיל את העובר ושילם על כך. הוא מצדו הכחיש בתוקף: "לא שילמתי על הפלות, וגם לא רצחתי את JFK (הנשיא ג'ון קנדי)".
במהלך המרוץ שָבוּ ועלו עדויות להתפרצויות אלימות של ווקר בעבר, בין השאר נגד אשתו הראשונה סינדי גרוסמן, שטענה ב-2008 כי ווקר הצמיד אקדח לראשה ואיים ללחוץ על ההדק. המועמד הרפובליקני הודה כי חווה התפרצויות כאלה, אך קשר אותן להפרעה הנפשית שאיתה התמודד, הפרעת זהות דיסוציאטיבית ("פיצול אישיות"), שעליה הוא מדבר גלויות כבר שנים. ווקר טען כי לפני שטופל והחלים סבל מפיצול ל-12 אישיויות, וכי ההפרעה גרמה לו להתפרצויות אלימות ופערים גדולים בזיכרון, המקשים עליו לזכור מעשים מחרידים שביצע.
לעדויות נגד ווקר נוספו טענתה של אחת הנשים שהרו לו כי לא פגש את בנם המשותף כבר שש שנים וחצי, וסרטונים שהעלה לטוויטר בנו כריסטיאן, ובהם האשים אותו כי היה אב לא-נוכח וכי מירר את חייה של אמו סינדי, בעוד בקמפיין שלו הוא מדבר גבוהה-גבוהה על הצורך במעורבות הורית ועל ערכי המשפחה: "אתה לא 'איש משפחה' אם עזבת אותנו כדי ל**** כל מיני נשים, איימת לרצוח אותנו וגרמת לנו לעבור דירה שש פעמים בשישה חודשים כדי לברוח מהאלימות שלך", אמר הבן.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק עם ברק אובמה אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק עם ברק אובמה אירוע בחירות
וורנוק עם הנשיא לשעבר אובמה בעצרת בשבוע שעבר. בקהילה היהודית מחשיבים אותו לידיד
(צילום: EPA )
המנצח וורנוק מצדו הוא כומר בפטיסטי פרוגרסיבי שמתעקש כי הוא יכול להיות גם נוצרי אדוק וגם תומך-הפלות: "אלוהים נתן לנו בחירה, ואני מכבד את זכות האישה להחליט", הסביר במהלך הקמפיין. במרוץ לסנאט שבו ניצח ב-2020 הציגו הרפובליקנים את וורנוק כמבקר חריף של ישראל, והזכירו כי האשים שהיא יורה במפגינים פלסטינים "כמו בציפורים" והשווה אותה למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. מאז פרסם וורנוק מאמרי תמיכה בישראל, ובריאיון ל"ג'ואיש אינסיידר" הצהיר כי הוא בעל ברית אדוק שלה. הוא מקיים קשרים חמים עם הקהילה היהודית בג'ורג'יה, ושם טוענים כי הצבעותיו בשנתיים האחרונות בסנאט מוכיחות את כנות הצהרותיו בעד ישראל.
בנאום הניצחון שלו הלילה הכריז וורנוק: "אחרי קמפיין קשה, ואולי עליי לומר בכלל 'קמפיינים', יש לי הכבוד להוציא מפי את ארבע המילים החשובות ביותר שאי פעם נאמרו בדמוקרטיה – 'העם אמר את דברו'. לעתים קרובות אני אומר שהצבעה היא סוג של תפילה למען העולם שאנחנו רוצים עבורנו ועבור ילדינו. ג'ורג'יה, התפללת בעזרת שפתייך, ידייך ורגליים. תושבי ג'ורג'יה התפללו עם ראשיהם ועם לבבותיהם".