3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
המשבר במשרד החוץ מחריף: עובדי המשרד נערכים לשיבוש ביקורי ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד בעצרת האו״ם בניו יורק ובגרמניה בחודש ספטמבר הקרוב. בין השאר מתכוונים כל עובדי משרד החוץ בחו"ל להתעלם לחלוטין ולא לטפל בביקורי לפיד מבחינה לוגיסטית, מבחינה ביטחונית ואף מבחינה מדינית.
לפי ההנחיה שהועברה לעובדים הבוקר (שני), השיבושים יכללו את תיאום הפגישות בין לפיד לראשי מדינות ונציגי ממשלות זרות והכנת התוכן שיידון בהם וכן ימנעו עובדי המשרד מסיוע לתיאומים ביטחוניים, העברת דואר דיפלומטי, הזמנת מלונות ורכבים, מתן אשרות דיפלומטיות, תיאום כניסות ומפגשים וכל היוצא באלה.
3 צפייה בגלריה
עובדי משרד החוץ מחריפים את המחאה
עובדי משרד החוץ מחריפים את המחאה
מחאת עובדי משרד החוץ נגד לפיד
במטרה לעקוף את השיבושים צפוי לפיד להפעיל את מערך הביקורים במשרד ראש הממשלה, ואף את שב"כ והמוסד. "הפעלת זרועות ביטחון ככלי לעקיפת עיצומים חוקיים של עובדים היא פעולה חמורה ביותר החותרת תחת זכות היסוד לשביתה", נמסר מוועד העובדים של משרד החוץ, שם אף הגיבו לצעד של לפיד בציניות ואמרו: "מה השלב הבא? להפעיל את בתי הספר באמצעות צה״ל?".
חלק מהותי מתוכן הביקורים ייפגע בצורה ניכרת והעלות שלהם - שגם כך אינה זולה - תהיה גבוהה באופן משמעותי. בכך יימשך הנזק המצטבר לציבור ולמדיניות הישראלית במישור הבינלאומי בשל האדישות המופגנת של ראש הממשלה ושר החוץ, כך לדידם של העובדים, כלפי המשבר במשרדו.
העיצומים במשרד החוץ, נזכיר, החלו בסוף השנה שעברה במחאה על פגיעה לכאורה בתנאי שכרם של העובדים. מאות אלפי ישראלים מצאו את עצמם מאז במעגלי הנפגעים כתוצאה מהמחאה. זה התחיל בענפים החיוניים במשק כמו הבניין, המזון, הסיעוד והחקלאות, שסבלו ממחסור בעובדים, ועד לשירותים קונסולריים וטיפול בצרכים של אזרחים ישראלים בחו"ל בידי נציגויות ישראל בעולם.
ישראלים רבים מצאו את עצמם ללא דרכון בחו"ל וללא אישורי אפוסטיל למסמכים שלהם. ענף הבניין, למשל, לא מקבל אישור לפועלים, ואפילו איגוד השפים דיווח על מחסור של 80 שפים אסיאתים למסעדות בארץ בהיעדר האשרות מהשגרירויות באסיה. בתחילת המשבר פצחו העובדים במחאה חריפה נגד לפיד, ואף השיקו סדרת רשת סאטירית בשם "החליפי" שבה שכרו שחקן שיגלם את דמותו.