3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
יאיר לפיד וג'ו ביידן
(צילום: יואב דודקביץ', AP)
יומיים לפני הגעתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לישראל, עובדי משרד החוץ מחריפים את מאבקם ומאיימים לשבש את הביקור הנשיאותי, במטרה להפעיל לחץ על ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד לסיים את המשבר במשרד, שהחל בסוף השנה שעברה בעקבות דרישת העובדים לשיפור תנאי העסקתם. עשרות עובדים קיימו אתמול (שני) הפגנה קולנית במשרד החוץ וערכו צעדת מחאה בקריית הממשלה בירושלים. העובדים נשאו שלטים עם הכיתוב: "אין עתיד למשרד החוץ", "יאיר לפיד קח אחריות ופתור את המשבר" ו"שעות נוספות הן עבודה, לא הטבה".
העיצומים במשרד החוץ, נזכיר, החלו בסוף השנה שעברה במחאה על פגיעה לכאורה בתנאי שכרם של העובדים. מאות אלפי ישראלים מצאו את עצמם מאז במעגלי הנפגעים כתוצאה מהמחאה. זה התחיל בענפים החיוניים במשק כמו הבניין, המזון, הסיעוד והחקלאות, שסבלו ממחסור בעובדים, ועד לשירותים קונסולריים וטיפול בצרכים של אזרחים ישראלים בחו"ל בידי נציגויות ישראל בעולם.
3 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ. העובדים ינסו לשבש את ביקור ביידן?
(צילום: גיל יוחנן )
ישראלים רבים מצאו את עצמם ללא דרכון בחו"ל וללא אישורי אפוסטיל למסמכים שלהם. ענף הבניין, למשל, לא מקבל אישור לפועלים, ואפילו איגוד השפים דיווח על מחסור של 80 שפים אסיאתים למסעדות בארץ בהיעדר האשרות מהשגרירויות באסיה.
בתחילת המשבר פצחו העובדים במחאה חריפה נגד לפיד, ואף השיקו סדרת רשת סאטירית בשם "החליפי" שבה שכרו שחקן שיגלם את דמותו. אלא שבמהרה השתנה הטון בוועד העובדים בשל המהלכים המהירים שנקט שר החוץ, במסגרתם מינה את ראש הסגל שלו דני וסלי לממונה מטעמו עבור פתרון המשבר וניהול המשא ומתן מול העובדים.
בשל כך, בחודשים האחרונים הקפידו העובדים על כבודו של לפיד, ואף החריגו מהעיצומים אירועים רבים שהיו חשובים לו אישית, כמו נסיעתו לגבול אוקראינה או הפקת פסגת הנגב שאירחה שרי חוץ בכירים ממדינות ערב ויצרה ללפיד הזדמנות חשובה לבולטות תקשורתית בינלאומית.

אלא שבשבועות האחרונים האמון בין הצדדים הלך ונסדק, בעיקר בשל התחושה של עובדי משרד החוץ שלפיד ואנשיו מורחים אותם בהבטחות כדי לקנות שקט תעשייתי. בוועד אמנם שמרו על חלק מהעיצומים, אולם נמנעו מלהחריף את המשבר עד להשבתה מלאה. משהתברר לעובדים כי לפיד מתכוון לעבור למשרד ראש הממשלה מבלי שפתר את המשבר, נוצר שבר קשה במשרד.
ביום חמישי האחרון המגעים עלו על שרטון לאחר שהתברר שמשרד האוצר לא הסכים להצעה שקיבלו העובדים מטעמו של לפיד לתוספת גלובלית של כ-55 מליון שקלים, שעונה על רוב דרישותיהם לתוספות שכר ושיפור תנאים. ועד העובדים קיבל את ההצעה מראש הסגל של לפיד, דני וסלי, שנשלח כאמור על ידי ראש הממשלה להביא לסיום השביתה.
הוועד התייעץ עם ההסתדרות והשיב בחיוב, במשרד החוץ היתה תחושה שהשביתה לפני סיום - אלא שאז משרד האוצר הודיע במפתיע שהוא מתנגד להצעה, שלדבריו לא הייתה על דעתו ולא סוכמה איתו. לפי גורמים המעורים בנושא, הדבר הוביל לפיצוץ המגעים, ולכן הוועד החליט להחריף את השביתה כדי שלפיד ילחץ על האוצר להסכים להצעת הפשרה.
3 צפייה בגלריה
קמפיין משרד החוץ נגד לפיד
קמפיין משרד החוץ נגד לפיד
הקמפיין של משרד החוץ נגד לפיד במתחם הבורסה
"אם המשבר לא ייפתר - הכישלון יהיה על ידיו של שר החוץ יאיר לפיד", נמסר אמש מוועד עובדי משרד החוץ. "שירות החוץ הישראלי עומד בפני קריסה, והזמן להציל אותו הוא עכשיו. מי שאחראי לפתרון המשבר הוא ראש הממשלה ושר החוץ. אנחנו הולכים להחרפה משמעותית של המאבק עד להשגת פתרונות. השנה האחרונה הוכיחה כמה שירות החוץ הוא חיוני, לא נאפשר שימשיכו להפקיר אותו".
גורמים בוועד עובדי משרד החוץ הביעו חשש מהתמשכות השביתה, ומאחורי הקלעים נשמעים איומים מצד העובדים כי ישבשו את ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן, שצפוי לנחות בישראל ביום רביעי אחר הצהריים. "אנחנו שומרים על זכות ההפתעה", ענו בוועד בתשובה לשאלה האם ישבשו את ביקורו של הנשיא האמריקני.
כבר בשבוע שעבר עובדים במשרד קראו לוועד להכריז על שביתה כללית ולפגוע גם בביקורו של ביידן, ובקבוצות הפנימיות האשימו את הוועד בניהול "מלחמה לייט" ללא נקיטת צעדים קשים מדי. "תראו את המאבק של יפה בן דויד", אמרו כמה מהם. "לאף אחד לא אכפת מהמאבק של עובדי משרד החוץ, אין צעדים קשים".
כחלק מהמשבר החריף הועלה בשבוע שעבר קמפיין שדומה בנראותו לסמלים המוכרים של מפלגת יש עתיד, תחת הכותרת "אין עתיד למשרד החוץ - יאיר לפיד קח אחריות ופתור את המשבר". במקביל פורסמה בעיתונות מודעה עם מכתבם של 100 שגרירים מכהנים שפונים ללפיד ודורשים ממנו לפתור את המשבר באופן מיידי. לאחרונה אף פורסם סקר של מכון מדגם שבו נקבע כי 49.5% מהציבור הישראלי נותן ללפיד ציון רע בניהול המשבר במשרד, מול 23.4% שהעניקו לו ציון חיובי ו-27.1% שלא נקטו עמדה בנושא.