מהפכות פורצות מלמטה. המהפכה הצרפתית ב-1789, האמריקנית בשנים 1765–1783 והמהפכה הרוסית ב-1917 נולדו מהתארגנות המונית של קבוצות מהפכניות. לעומתן, הפיכות לא עולות מלמטה אלא יזומות מלמעלה. קבוצות קצינים, לרוב בדרגות ביניים, מתארגנות בחשאי ותופסות את השלטון בהפתעה תוך השתלטות מהירה על מוקדיו. כך עשו "הטורקים הצעירים" שהדיחו את הסולטן עבדול חמיד השני ב-1908. הפיכת הקצינים המצרים בהנהגת הקולונלים מוחמד נגיב וג'מאל עבד אל-נאצר סיימה ב-1952 את שלטון המלך פארוק. בשנים האחרונות היו ארבע הפיכות צבאיות במערב אפריקה: בגינאה, מאלי, בורקינה פאסו וניז'ר.
אז הכלל הוא שמהפכות פורצות מלמטה, אך יש גם יוצא מהכלל: מהפכות שמוכתבות מלמעלה. הידועה ביותר הייתה המהפכה התרבותית של אבי סין הקומוניסטית מאו דזה-דונג בעשור האחרון לחייו (1966–1976). הוא גייס "בייס" של מיליוני תלמידי תיכון וסטודנטים שהתארגנו כ"משמרות אדומים", ואלה התעמרו, התעללו ואף הוציאו להורג מורים בבתי הספר וסגל אקדמי באוניברסיטאות. על פי הערכות, כ-1.5 מיליון בני אדם נרצחו בעשור הזה, ועשרות מיליונים נרדפו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
(צילום: AFP)
אביו של נשיא סין הנוכחי שי ג'ינפינג, שהיה אז בכיר במפלגה הקומוניסטית וקרוב למאו, הוכה והוצג לראווה על ארגז משאית. אימו הוכרחה להפליל את בנה בציבור ואחותו החורגת התאבדה. שי עצמו היה אחד מכ-16 מיליון ילדים וילדות שהוגלו על ידי מאו לפריפריה כפרית, והוא בילה את שנות התבגרותו באזורי מערות.
הדעה הרווחת היא ששלטונו של הנשיא שי כיום דומה לשלטון האוטוקרטי הבלעדי של היו"ר מאו, ואכן רב הדמיון ביניהם: פולחן האישיות, שלטון היחיד במפלגה הקומוניסטית, ואפילו ספר החובה "הגיגיו של הנשיא שי" יצוק על הספר האדום של מאו, שהיה ציוד חובה לכל חבר מפלגה באותם ימים.
אך בכך תם הדמיון. המפריד בין מאו לבין הנשיא שי רב על המאחד ביניהם. בעוד מאו הנהיג מהפכה מלמעלה שכוונה להרס מוסדות המדינה והמפלגה, שי פועל הפוך. כל מרצו ומהלכיו ניזונים מטראומת הילדות שלו, מהכאוס, מאובדן השליטה והאלימות במהפכה התרבותית. הלקח מילדותו האבודה מיתרגם לחיזוק המפלגה תחתיו כבטוחה למשמעת, יציבות והמשכיות. השלטון האוטוקרטי-ביורוקרטי שלו הוא אנטיתזה ללהט המהפכני של מאו.
כוכביות

שנות נשיאותו של הנשיא דונלד טראמפ הזכירו – להבדיל וכו' - את המהפכה התרבותית של מאו. טראמפ נבחר על קולות הבייס של הפריפריה וסלחנות למיליציות רדיקליות של עליונות לבנה בדמות תנועת ה-Proud Boys. מנהיגותו של טראמפ התבססה על תקיפה חזיתית של מוסדות השלטון האמריקניים, ובדומה למאו, גם בהאשמתם בהסתיידות ובגידה בעם. ה"בגידה" הזאת הולחמה על ידו למדיניות הגלובליזציה שהנהיגה המפלגה הדמוקרטית בהנהגת ברק אובמה והילארי קלינטון. שיאה של מהפכת טראמפ מלמעלה הגיע ב-6 בינואר 2021, בהסתערות של נאמניו על גבעת הקפיטול בניסיון לבטל את תוצאות הבחירות וההפסד לג'ו ביידן.
המועמדות המתגבשת מחדש של טראמפ לנשיאות בבחירות 2024 ממשיכה את קו המהפכה המשטרית שלו מלמעלה: "לייבש את הביצה הוושינגטונית" באמצעות פירוק מוסדות הרפובליקה האמריקנית.
כוכביות

בישראל מתווכחים מבקריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אם שלטונו דומה להפיכה המשטרית שביצע מקבילו ההונגרי ויקטור אורבן. אכן, ההפיכה המשטרית שהובילו תחתיו שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן מזכירה את ההשתלטות הפרלמנטרית של אורבן, את מסעו להחרבת מוסדות השלטון הדמוקרטי, ובמיוחד את ביטול מעמדה העצמאי של הרשות השופטת והכפפתה לממשלת הימין בהונגריה.
ד"ר שמואל חרל"פד"ר שמואל חרל"פ
אך ההפיכה המשטרית בישראל דומה יותר למהפכה הטראמפיסטית מלמעלה. המאבק של ממשלות נתניהו ב"אליטות", ייבוש המינהל הציבורי, השתלחות ח"כים של הליכוד בראשי מערכת הביטחון ומאבק הימין בבג"ץ - כל אלה נועדו, בפרפראזה על הצהרת טראמפ, "לייבש את הביצה הירושלמית" ולייצר קשר בלתי אמצעי בין השלטון לבייס, תוך עיקור מנגנוני התיווך הדמוקרטיים ומוסדותיהם.
תנועת המחאה עצרה את ההפיכה המשטרית. אירועי 7 באוקטובר ומלחמת עזה מורידים אותה לטמיון. אך קל לשער מה היה קורה לו הטבח היה מתחולל שנה אחת אחורה, בערב סוכות 2022, בזמן כהונתה של ממשלת לפיד. תגובת הימין הייתה מבעירה את ההפיכה המשטרית למהפכה משטרית-תרבותית מלמעלה, פרלמנטרית וחוץ-פרלמנטרית. נתניהו היה חולק במלואו את יצועו הפוליטי עם מורשתו המהפכנית של היו"ר מאו וחזונו המהפכני של הנשיא טראמפ.
  • ד"ר שמואל חרל"פ הוא איש עסקים