משפחתו של קצין אמ"ן, ת' (24), טוענת שצה"ל פועל לטשטש את נסיבות מותו ומסתיר מידע חיוני מהם ומהציבור. בני משפחתו של ת', שהואשם בעבירות ביטחוניות חמורות ונמצא מת באורח מסתורי בתאו בכלא הצבאי במאי 2021, אף רומזים שייתכן והקצין חוסל באמצעים שמיוצרים במכון הביולוגי בנס ציונה.
"מרחף מעל החקירה חשש כבד לפיו ייתכן וישנם גורמים המעוניינים בחקירה עצלה ובאי־חשיפת נסיבות האירוע בכללותן", כתבו לאחרונה בני המשפחה לפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר־ירושלמי, באמצעות עורכי דינם בני קוזניץ, אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס. במכתב הם דורשים מהפצ"רית לבחון אפשרות ל"גרימה מכוונת למוות" של הקצין.
4 צפייה בגלריה
תיעוד של סרן ת' ז"ל מטקס ביחידה
תיעוד של סרן ת' ז"ל מטקס ביחידה
סרן ת' ז"ל בטקס ביחידה
טענות המשפחה אינן מופיעות בחלל ריק. כבר בראיון הראשון שהעניקו הוריו של ת' לאמצעי התקשורת – ושפורסם במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות כחודשיים לאחר מותו – הם טענו שלא יופתעו אם מישהו יחבל בחקירת המוות של בנם, ואף ימחק את סרטי המצלמות שתיעדו את רגעיו האחרונים.
כעת, לאחר שנחשפו לחלק מחומרי חקירת המוות, טוענים בני המשפחה שבתאו של ת', תא מספר 7 בכלא הצבאי "נווה צדק" בבית ליד, היו שתי מצלמות. ממכתבם עולה שאנשי היחק"פ (היחידה לחקירות פנים, המקבילה הצה"לית למח"ש), שעליהם הוטלה חקירת האירוע, החרימו את החומרים ממצלמה אחת בלבד, זו שתיעדה את השעות האחרונות בחייו של ת' וכוונה לעבר מיטתו. על החומר שתועד במצלמה השנייה, שכיסתה חלק אחר מהתא, ויתרו החוקרים משום מה. בזמן שחלף מאז ועד היום, נמחקו ככל הנראה החומרים מהמצלמה השנייה. לדברי המשפחה, אובדן החומרים מקשה על מציאת תשובה לשאלה: ממה מת הקצין ת'?
לאחרונה, אחרי שחקירת היחק"פ הגיעה למבוי סתום, הועברו כל חומרי החקירה לידי גורמים במשטרת ישראל, על מנת שאלו יחפשו בהם קצות חוט נוספים. עד כה – כעשרה חודשים לאחר שנמצא ללא רוח חיים – חוקרי יחק"פ והמשטרה עדיין לא יודעים ממה מת ת' ומסתפקים בקביעה שלא נמצאו ראיות למעשה פלילי.
4 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
במאי 2021 נחשף ב-ynet שסרן ת', קצין מצטיין ביחידה טכנולוגית מסווגת של אמ"ן, נמצא בתאו בכלא הצבאי כשהוא ללא רוח חיים. כמה חודשים קודם לכן הוא נעצר, לאחר שנחשד בעבירות ביטחון חמורות שעליהן הטילה הצנזורה איפול כבד. בהוראת הצנזורה גם לא פורסם דבר מעצרו.
בצה"ל נמנעו מלפרט את אופי העבירות של ת', אך בנאום שנשא זמן קצר לאחר התפוצצות הפרשה אמר הרמטכ"ל, אביב כוכבי, ש"הקצין מאמ"ן עשה עבירות חמורות ביותר. הוא עשה אותן במודע, הוא עשה אותן בכוונה מסיבות שאני לא יודע לתאר". זאת, על אף שמשפטו של ת' לא נפתח, ולמעשה הוא מעולם לא הורשע.

דווקא ת' לא רואיין

בהמשך, ובכדי להדוף שמועות על כך ש־ת' היה למעשה מרגל שהונע מנסיבות כלכליות או אידיאולוגיות, פירסם דובר צה"ל הודעה שעל פיה ת' פעל מ"מניעים אישיים". גורם המעורה בפרטים טוען שהמניעים הללו היו "עודף מוטיבציה", שנבעה מהתחרותיות הקיימת בין הקצינים ביחידה בה שירת ומאופיו ההישגי של ת'. גם ביחידה של ת' ניסו להבין כיצד אירע מצב שבו קצין מצטיין פועל בצורה שמסכנת את ביטחון המדינה, לאורך זמן ומתחת לאף של מפקדיו.
בעקבות המקרה הוקם בחיל המודיעין צוות בדיקה בראשותו של תת־אלוף (מיל') נועם שער, לשעבר מפקד חטיבת ההגנה בסב"ר (סביבה רשתית), האחראית על אבטחת מידע בתחום הסייבר בצה"ל. מטרת הצוות הייתה לבחון את התרבות הארגונית ביחידה המסווגת של ת', ולבדוק האם תרבות זו תרמה לביצוע העבירות בהן הואשם.
כפי שאנו מפרסמים כעת לראשונה, תא"ל (מיל') שער ריאיין מפקדים ביחידה, אבל לא ריאיין דווקא את ת' עצמו, שבאותה עת עוד היה בחיים וישב בכלא. "ברור שלמפקדים האלה (ששער ריאיין) יש אינטרס להקטין את החלק שלהם בפרשה", אמר גורם הבקיא בפרשה. ואכן, מסקנות הדוח היו שאין ליקויים משמעותיים בפעילות היחידה. עם זאת, מהבדיקה עלה שאנשי היחידה לא העלו בדעתם שמקרה כמו זה של ת' בכלל אפשרי, ולכן לא נערכו בהתאם כדי למנוע אותו. שער המליץ, בין היתר, "לשפר את הערבות ההדדית" בתוך היחידה, אך לא המליץ להדיח מישהו מהמפקדים או לנזוף במי מהם. כמה חודשים מאוחר יותר נמצא ת' מת בתאו.
4 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
(צילום: גיל נחושתן)
בפרקליטות הצבאית טוענים שחקירת המוות של ת' הייתה מקיפה, כללה מאות עדויות, מסמכים וראיות ממצלמות האבטחה המרשתות את הכלא, וכי ההחלטה להיעזר באופן חריג במומחי חקירה ממשטרת ישראל, מעידה שהיחק"פ עושה הכל בכדי לרדת לחקר האמת.
ת' היה רק בן 24, בריא, ומעולם לא גילה סימנים אובדניים, אולם לאחר מעצרו ובעודו נמצא בכלא, נטל תרופות פסיכיאטריות שקיבל במרשם מגורמים צבאיים. בין התרופות שנמצאו בכליו לאחר מותו היו פרולול, קסנקס ומירו – נוגדי דיכאון וחרדה שבמינון גבוה יכולים לגרום למוות. לפחות פעמיים במהלך תשעת חודשי מעצרו התמוטט ת' בין כותלי הכלא, ופעם אחת אף הובהל בשל כך למיון.
לאחר מותו לא נמצאו על גופו של ת' חבלות, פרט לאלה שנגרמו כתוצאה מתהליך ההחייאה שעבר. כיוון החקירה המרכזי של היחק"פ, לפיכך, היה שהתרופות הפסיכיאטריות הן שגרמו למותו. אלא שדגימות דם שנלקחו מגופו של ת' והוטסו עד למעבדה מיוחדת בארצות־הברית, לא הניבו ממצאים חד־משמעיים. כעת מתברר שהיחק"פ פנתה במקביל לשני מומחים בתחום הפרמקולוגיה הקלינית, אך חוות דעתם טרם הושלמה, עשרה חודשים לאחר מותו של ת'.
בנוסף, מתברר כעת שהבדיקה שנערכה בארצות הברית לאיתור חומרים בדמו של ת', התמקדה בשני חומרים בלבד. החלטה זו, טוענת המשפחה, הייתה "תמוהה". לטענת המשפחה השכולה, למרות שחקירת היחק"פ נחלה כישלון חרוץ, גורמים בצבא פעלו - בין היתר באמצעות תדרוכים לעיתונאים – לצייר את ת' כמי שהתאבד. במשפחה סבורים שמאחר שאין שום ראיה שתומכת בכך, וכי כל עוד לא ניתן לקבוע את נסיבות המוות, אי־אפשר לשלול את הסברה ש־ת' הומת בכוונת מכוון.
4 צפייה בגלריה
קברו של הקצין
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
לטענת המשפחה, למרות שבפרקליטות איפשרו להם לצפות בסרטון ממצלמת האבטחה בתאו של ת', שתיעד את השעות האחרונות בחייו, ולעיין בכמה מהחומרים הרפואיים, נמנע הצבא מלאפשר להם גישה מספקת לחומרי החקירה.
במכתב לפצ"רית תהו עורכי הדין, בין השאר: "האם בצוות החקירה המקורי ו/או בצוות הנוכחי ישנו גורם הבקיא גם באמצעים שמייצר, לפי פרסומים זרים, המכון הביולוגי בנס ציונה ו/או גופי מודיעין ובטחון נוספים? האם נבדקה האפשרות שהקצין מת כתוצאה מפעולה של אחד מהחומרים כאמור?". במכתב התשובה שלה, לא השיבה הפצר"ית לשאלה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מחויב באופן עמוק ובלתי מתפשר לשמור על שלומם ובריאותם של משרתיו. בהתאם, צה”ל חוקר ומתחקר באופן מעמיק ונוקב כל מוות של חייל, תוך השקעת מלוא המשאבים, כדי להגיע לחקר האמת ולהפיק את הלקחים הנדרשים. צה”ל פעל ועודנו פועל בהתאם לעקרונות אלה גם במקרה הנ״ל. לאחר מעצרו של הקצין בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות חמורות, הוקם צוות מיוחד לבחינה חיצונית, במטרה להפיק לקחים ולמנוע חזרה של מקרים דומים באמצעות בדיקת מנגנוני הבקרה ביחידה. בעקבות מסקנות הצוות הופקו לקחים אשר מיושמים ביחידה מהרגע שהצוות סיים את עבודתו. צה"ל דוחה כל ניסיון להטיל אחריות על גורמים אחרים בגין המעשים הבטחוניים החמורים שבהם הואשם המנוח.
לאחר מותו של הקצין, נפתחה חקירה של היחידה לחקירות פנים לבירור נסיבות המוות, בה הושקעו משאבים ומאמצים רבים. לאחרונה קבעה הפצ"רית כי במקרה ייחודי וחריג זה, מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד־משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, יועברו חומרי החקירה לעיון צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל. הצוות המשטרתי המייעץ פועל בימים אלה ויביא המלצותיו בפני הפצ"רית. חקירת היחק"פ נותרה פתוחה, וכל פעולת חקירה עתידית תתבצע על-ידה".