הבעלים החדש של טוויטר, המיליארדר אילון מאסק, ממשיך לעורר מחלוקת ולנקוט צעדים שמבשרים על שינוי במדיניות של הרשת החברתית. בסוף השבוע, אחרי כמה ימים שבהם הכין את עוקביו לחשיפת מסמכים שכינה "Twitter Files", שיתף מאסק ציוצים של מאט טאיבי – עיתונאי שידוע בהתנגדותו לצנזורה באינטרנט ולתקשורת המיינסטרים. בציוציו חשף טאיבי התכתבויות פנימיות של עובדי טוויטר על ההחלטה לצנזר את התחקיר של "ניו יורק פוסט" על האנטר ביידן באוקטובר 2020, שבועות ספורים לפני שאביו התמודד מול דונלד טראמפ על הנשיאות.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
קורץ לשמרנים, מתרחק מהדמוקרטים. מאסק
(צילום: רויטרס)
התחקיר של "ניו יורק פוסט" התבסס על מיילים שהעביר לעיתון רודי ג'וליאני, שהיה עורך דינו של טראמפ. המיילים הם חלק ממאגר קבצים שחולץ ממחשב נייד שהושאר במעבדת מחשבים בדלאוור באפריל 2019. לטענת המפרסמים המחשב היה שייך להאנטר ביידן, בנו של הנשיא. בתחקיר פורסמו מיילים שלכאורה מראים כי בניגוד לטענתו, ג'ו ביידן נפגש ב-2015 עם בכיר בחברת גז אוקראינית שבוועד המנהלים שלה היה חבר אז בנו האנטר. באותה תקופה כיהן ביידן כסגנו של ברק אובמה. בתחקיר פורסמו גם תמונות מביכות של האנטר ביידן, ובאחת מהן נראה לכאורה מעשן קראק.
אחרי פרסום התחקיר הטילו מומחים ספק באותנטיות שלו, וטוויטר ופייסבוק החליטו לצנזר אותו. בטוויטר אמרו אז כי מדובר בהפרת המדיניות של הרשת החברתית, שלא מאפשרת לפרסם "חומרים גנובים". הנשיא דאז דונלד טראמפ טען כי הרשתות מסייעות לביידן והדמוקרטים לנצח בבחירות.
באוקטובר 2020 חסמה טוויטר את הקישורים לתחקיר של "ניו יורק פוסט", ומנעה מגולשים לשתף את הכתבה אפילו בהודעות פרטיות. כשהעיתון סירב למחוק את הציוץ על התחקיר, טוויטר השעתה את החשבון שלו למשך יותר משבועיים. בסוף אותו חודש הוסרו ההגבלות על הפרסום. לאחר מכן אמר ג'ק דורסי, שהיה מנכ"ל טוויטר באותה תקופה, כי הוא מתחרט על ההחלטה לצנזר את התחקיר.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק טוויטר
אילון מאסק טוויטר
"להחזיר את אמון הציבור"
(צילום: רויטרס)
כמה שעות לפני פרסום ההתכתבויות של עובדי טוויטר הבטיח מאסק לחשוף ברשת החברתית פרטים על ההחלטה לצנזר את התחקיר על האנטר ביידן, והבטיח לעוקביו: "זה יהיה מדהים". מעט לפני הפרסום כתב מאסק כי "אנחנו מצליבים חלק מהעובדות, נתחיל בציוצים בעוד 40 דקות".
בשבוע שעבר מאסק רמז שהוא יפרסם פרטים על ההחלטה להגביל את חשיפת התחקיר של "ניו יורק פוסט", ובאחד הציוצים הוא כתב כי הצעד הזה "הכרחי כדי להחזיר את האמון של הציבור".
טאיבי, שכאמור פרסם את ההתכתבויות של אנשי החברה, אמר שהוא קיבל מגורמים בטוויטר "אלפי מסמכים פנימיים". השרשור שפורסם חשף את המחלוקות בחברה על הדרך האידיאלית לטפל בתחקיר של "ניו יורק פוסט" ולהציג את הנושא בפני הציבור והפוליטיקאים. בין השאר מופיעים חילופי דברים של טוויטר עם רו קאנה, חבר קונגרס דמוקרטי שתהה מדוע התחקיר לא פורסם.
3 צפייה בגלריה
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
(צילום: AP)
ברשת NBC נכתב כי פרטים רבים ש"נחשפו" על-ידי מאסק וטאיבי כבר היו ידועים, כולל הצעדים שהחברה נקטה נגד "ניו יורק פוסט" במטרה למנוע מהגולשים לקרוא את התחקיר. ועדיין, פרסום המסמכים צפוי להלהיט עוד יותר את הדיון על חופש הביטוי והצנזורה ברשתות החברתיות.
ההחלטה של מאסק לפרסם דיונים פנימיים מהתקופה שבה טוויטר לא הייתה בבעלותו היא סימן נוסף לכך שהוא מעוניין שהרשת החברתית תביא אליה קהל שמרני, ותהיה מזוהה פחות עם הדמוקרטים. לקראת בחירות האמצע בארה"ב קרא מאסק לעוקביו להצביע לרפובליקנים. בחודש שעבר החליט הבעלים החדש של טוויטר לבטל את ההשעיה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.