השופט בדימוס דרורה פלפל, לשעבר סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, הביעה הבוקר (יום ב') הסתייגות מהחלטת הממשלה לאשר את מינויו של השר לשעבר מאיר שטרית כחבר בוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה הבא. "מהבחינה המשפטית הטהורה אין שום מניעה, אבל ישנו העניין המוסרי", אמרה השופטת פלפל בריאיון לאולפן ynet.
לפי דיווחים בתקשורת, שטרית חתם ב-2012 על הסכם סודי עם עוזרת שהועסקה בביתו ופוטרה. הוא שילם לה 270 אלף שקל בתמורה לוויתור על כל טענה עתידית כלפיו. השמועות הגיעו לאוזני חברי כנסת כמה ימים לפני הבחירות לנשיאות ב-2014. בתחקיר עיתונאי נטען כי העוזרת שעבדה בביתו של שטרית איימה להגיש נגדו תביעה בגין פגיעה בזכויותיה והטרדה מינית. שטרית הכחיש מכול וכול את הטענות ולא נערכה חקירת משטרה משום שהעוזרת לא שיתפה פעולה. ביולי 2014 סגר היועץ המשפטי לממשלה את התיק.
שר המשפטים הנוכחי גדעון סער הביא אתמול לאישור הממשלה את מינויו של שטרית כחבר בוועדה שתאתר מועמד למחליפו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. שישה מהשרים - מרב מיכאלי, עמר בר-לב, נחמן שי, ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ומרב כהן - הצביעו נגד המינוי ברקע הטענות שהשמיעה בעבר העוזרת של שטרית. למרות המחאות, רוב השרים הצביעו בעד והמינוי אושר.
3 צפייה בגלריה
השר לשעבר שטרית. המינוי אושר
השר לשעבר שטרית. המינוי אושר
השר לשעבר שטרית. המינוי אושר
(צילום: עמית שאבי)
על השאלה האם יש מניעה ששטרית יישב בוועדת האיתור, אמרה הבוקר השופטת פלפל: "התשובה מחולקת לכמה חלקים. מהבחינה המשפטית הטהורה אין שום מניעה. לא הייתה חקירת משטרה, לא הייתה עדות של מתלוננת, מה שהיה במשטרה נסגר ואין נגדו שום דבר, כמו שאוהבים להגיד במקומותינו 'ללא רבב'.
"אבל אז ישנו העניין המוסרי שבית המשפט גם כן בוחן אותו והעניין המוסרי יכול לנבוע מההסכם. מה המשמעות של ההסכם? המשמעות של ההסכם יכולה להיות כפופה לשני סוגים של פרשנויות. הפרשנות האחת יכולה להיות 'הסכם השתקה' או 'קניית חפות בכסף' והפרשנות האחרת, שגם כן לגיטימית, שיכול להיות שאדון שטרית רצה להימנע מהתנהלות בבתי משפט במשך תקופה די ארוכה ולקנות לו שקט נפשי. מה היה בדיוק במקרה הזה? לא ידוע.
"לכן, גם אפשר לומר מבחינת המוסר בבית המשפט שאי אפשר להגיד שהוא 'ללא רבב'. בואי נאמר שנעים בלא נוח בכיסא, אבל לא מוצאים שום סיבה להתערב בזה. אם הייתי שופט עליון והדבר הזה היה בא אליי, לא הייתי מתערבת בהחלטה. אבל אם אני הייתי איש ציבור, אז לא הייתי ממנה. אדון שטרית פועלו רב ואפשר להגיד באמת שאין בו רבב, אבל אם אני צריכה לקבל חוות דעת של יועץ משפטי ולנוע בצורה לא נוחה בכיסא ורק אחרי זה למנות, אני באופן אישי לא הייתי עושה את זה".
3 צפייה בגלריה
ששת השרים שהצביעו נגד מינויו של שטרית
ששת השרים שהצביעו נגד מינויו של שטרית
ששת השרים שהצביעו נגד מינויו של שטרית
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, יוחאי צוברי)
יו"ר נעמת חגית פאר נשמעה הרבה יותר נחרצת בהתייחסה למינוי של שטרית. "זה הרבה מעבר ל'לזוז באי נוחות'. זאת לא ועדה לבחירת ועד הבית, מדובר בוועדה שבוחרת את שומר הסף של מדינת ישראל וכל מי ששותף בוועדה הזאת וחבר בוועדה הזאת בעיניי צריך להיות אדם שלא מרחפת מעליו שום עננה וחייבים לשפוט את המקרה הזה גם בפן הערכי-מוסרי. אני יודעת שבפן הפלילי אין כאן שום משמעות, אבל למרות זאת חייבים לבחון אנשים בפן הערכי והמוסרי".
- אבל הממשלה כבר אישרה. מה דעתך על העמדה הערכית שהממשלה הזאת מבשרת? "לצערי, זו לא הפעם הראשונה. ראינו את זה גם במינוי פרקליט המדינה עמית איסמן (שהתבטא בעבר כלפי מתמחה ופרקליטה באמירות עם גוון מיני) ואני רואה את זה כאן בפעם השנייה. עמדתי היא שהממשלה חייבת לבטא מדיניות של אפס סובלנות כלפי מקרים כאלה וחייבת לשפוט את זה גם בפן הערכי והמוסרי. אנשי ציבור צריכים להבין שיש מחיר להתנהלות כזאת והתנהגות כזאת".
- איך הם יבינו את זה אחרי החלטה כזאת? "זה בדיוק העניין, אנחנו הוצאנו מכתב לשר המשפטים והבענו את מחאתנו בנושא הזה, ואנחנו נשקול כיצד אנחנו ממשיכות בנושא הזה. יש פה טעות קשה מאוד בעיניי של ממשלת ישראל".
- מה המסר שלך לשרות שהצביעו בעד? "זה לא תקין, אבל זה לא רק השרות כי אני לא חושבת שזה עניין של נשים. אני חושבת שזה עניין של החברה שלנו, נשים וגברים. אין לי טענות רק לשרות, יש לי טענות כלפי כל מי שהצביע בעד".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
השר סער. הביא את המינוי לאישור הממשלה
(צילום: מוטי קמחי)
השרות מיכאלי וזנדברג אמרו אתמול בדיון בממשלה ברקע מינויו של שטרית כי קיימת בעיית טוהר מידות בהיבט הציבורי. השרה זנדברג שאלה את השר סער האם הוא הסתפק בדברים של המועמד ובהודעת היועץ המשפטי לממשלה או שבדק את הנושא בצורה אחרת. השרה מיכאלי שאלה מדוע למנות דווקא את שטרית כאשר מרחפת על עברו שאלה של הטרדה מינית ודמי שתיקה. השרה אורנה ברביבאי יצאה מהדיון ולא הצביעה. לפני כן היא העירה שבמקום שיש ספק - אין ספק.
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד גיל לימון העיר כי אין חומר משפטי בעניין, אבל ההיבט הציבורי הוא לשיקול דעת הממשלה. השר סער נצמד להיבט המשפטי ואמר ששאל את שטרית על הדברים המיוחסים לו. לדבריו, שטרית הכחיש את הדברים הכחשה גורפת.
סער הדגיש כי הוא לא מוכן לקבל מצב שחורצים אדם שלא נחשד ולא נחקר והיועץ המשפטי לממשלה גנז את התיק בעניינו ב-2014. "אני לא יודע איזה בדיקות אני יכול לעשות מעבר", אמר השר סער. "השר שטרית עשה קריירה עשירה בשירות הציבורי, הוא לא נחשד ולא הורשע. אני לא מוכן לתת יד לפסילה של אדם שהמערכת פסקה שאין דבר".