6 צפייה בגלריה
(צילום: אבישג שאר ישוב)
"הטייס האגדי" הלך לעולמו: אל"מ במיל' דני שפירא, בוגר קורס הטיס הראשון (קורס "מינוס 2" שהתקיים בצ'כוסלובקיה), נפטר היום (שישי) בגיל 97. שפירא היה בין הראשונים שענדו כנפי טיס ישראליות, ורשם בתולדותיו שורת הישגים באוויר. בין השאר היה לטייס המערבי הראשון שהטיס מטוס מיג 21, הטייס הישראלי הראשון שחצה את המהירות מאך 2, והטייס הישראלי שהטיס את המספר הגדול ביותר של מטוסים שונים.
שפירא נולד כדור חמישי בישראל וגדל בחיפה. בנובמבר 1947 גויס לשירות אוויר וביצע טיסות סיור, תובלה והצנחה של מזון ושל נשק ליישובים נצורים. במאי 1948 נשלח לקורס טיס באקדמיה של חיל האוויר בצ'כיה. שפירא הוא בוגר קורס טיס הראשון של חיל האוויר הישראלי, יחד עם חברים נוספים שהיו הראשונים לענוד כנפיים ישראליות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אבישג שאר ישוב)
6 צפייה בגלריה
(צילום: אבישג שאר ישוב)
6 צפייה בגלריה
תמונת המפגש בין דני שפירא למסיימי קורס טיס 176
תמונת המפגש בין דני שפירא למסיימי קורס טיס 176
שפירא עם מסיימי קורס טיס 176 ב-2018
(צילום: דובר צה"ל)
הוא שירת כטייס קרב וכמפקד טייסת המוסקיטו הראשונה (שהפכה לימים ל"טייסת העמק") ועם הגעת המטאורים, מטוסי הסילון הראשונים ל"טייסת הסילון הראשונה" ברמת דוד, השתתף בקורס הראשון והמשיך כמדריך. באמצע שנת 1956 התמנה למפקד טייסת מטוסי צילום, וב"מבצע קדש" היה סגן מפקד טייסת מיסטר, טייסת הקרב הראשונה בחצור.
אחרי "מבצע קדש" התמנה שפירא לטייס בוחן בכיר בחיל האוויר וניהל את טיסות ההעברה של המטוסים שנרכשו בצרפת לארץ. ב-1958 הוא נשלח עם משפחתו לצרפת כדי לעבור קורס טייס ניסויי במרכז הניסויים של חיל האוויר הצרפתי. שם הוא בחן את אב הטיפוס של מטוס המיראז', והיה הטייס הישראלי הראשון שטס עלו ועבר את מהירות הקול בטיסה ישירה ואופקית. אחרי שהטיס את המיראז', המליץ שפירא למפקד חיל האוויר דאז עזר ויצמן לרכוש את המטוס.
ב-1966, אז הגיע ארצה ב"מבצע יהלום של המוסד" מטוס מיג-21 עיראקי ובו הטייס מוניר רדפה שערק לישראל, הפך שפירא לטייס המערבי הראשון שהטיס את המטוס. הוא ביצע עליו כמה טיסות ניסוי, בהן דימה גם קרבות אוויר.
שפירא סיים את שירותו בחיל האוויר באוגוסט 1971, אבל התבקש על ידי מפקד חיל האוויר דאז מוטי הוד להצטרף לתעשייה האווירית ולעסוק בפיתוח מטוסי ה"נשר" וה"כפיר". זמן קצר לאחר שהגיע לתעשייה האווירית התמנה לטייס הראשי. שפירא השיא משואה ביום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל.
בחגיגות יום הולדתו ה-90 אמר שפירא כי "לא פעם ולא פעמיים עמדתי בפני סכנת חיים. אני יכול לציין בסיפוק שכל מה שעשיתי - תמיד השתדלתי לשמש דוגמה אישית. בחיל האוויר הנערץ יכולתי לגבש ולחשל את אופיי ולעשות את הדבר שאני הכי אוהב לעשות - לטוס".