ממשלת ישראל ה-37 הוקמה לפני כחצי שנה, כשאחת הבעיות המרכזיות שהבטיחה לטפל בהן היא אובדן המשילות בנגב. בינתיים החודשים חלפו, אך חוסר המשילות בנגב עדיין קיים - והפשיעה שם חוגגת. "אנו דורשים מהמשרד לביטחון לאומי להפסיק לדבר משילות ולהתחיל לעשות", אומרים ראשי מועצות באזור.
דוגמה לחוסר המשילות בנגב היא גניבת ג'יפ סופה בליל יום חמישי האחרון בנחל נוקד. לא מדובר במקרה חריג, שכן גניבות בשטח היו כבר בעבר - אבל הפעם הגניבה בוצעה כשבעלי הרכב ישן לידו עם חבריו. האוהל שלהם היה ממוקם בסמוך לג'יפ, והעובדה שרכבם נגנב בזמן שהם ישנים הצליח לערער בעלי ג'יפים רבים. במהלך סוף השבוע האחרון עשרות מהם ירדו לשטח בנגב בניסיון לאתר את הג'יפ הגנוב, עד עתה ללא הצלחה.
9 צפייה בגלריה
הפוסט שקורא לעזור במציאת הג'יפ
הפוסט שקורא לעזור במציאת הג'יפ
הג'יפ שנגנב בנחל נוקד. עשרות בעלי ג'יפים ירדו לשטח כדי לחפש את הגנבים
הם אפילו פתחו קבוצת וואטסאפ כדי לאתר את הג'יפ. היו שהציעו פעולת תגמול, כמו למשל לאתר גידולי קנאביס לא חוקיים בנגב ולדווח עליהם למשטרה. כך, הם מקווים, הם יצליחו ללחוץ על הגנבים להחזיר את הרכב - אם אלה יבינו שהפרנסה של אחרים נמצאת בסכנה. הגניבה הזו מצליחה לערער שוב, והפעם בצורה קשה יותר, את הדו-קיום בנגב. העובדה שבעלי ג'יפים חשים שהם אלה שצריכים לאתר את הגניבה, אחרת דבר לא יקרה, תורמת לתחושת חוסר המשילות וחוסר האונים של תושבי המקום.
"זו עליית מדרגה", אמר בעל ג'יפ הסופה הגנוב, תושב באר שבע שביקש להישאר בעילום שם. "אנחנו ישנו בין הגלגלים. זה קרה בשעה 3:54 לפנות בוקר. התעוררנו והתחלנו מרדף. אם הם היו זזים אחורה עם הרכב, היו עולים על הראש של חבר שלי. אני שכבתי והראש שלי ליד דלת הנהג. אנחנו לא התעוררנו אלא רק לאחר שהוא נתן גז. הכלבים שאיתנו לא התעוררו. אנחנו חושדים שהרעילו אותם. הכלבה שלי לא אכלה ולא זזה יותר מדי, אבל חזרה לעצמה. זה מראה שהמצב בשטח מסלים, והיום אי אפשר להיות יותר בטוחים בנגב. אני יודע להגיד שעקבו אחרינו עד שגנבו את הרכב. במהלך כל סוף השבוע התאגדנו חבורות של אנשים מכל הארץ וסרקנו את הנגב. היו שם אנשים שאני לא מכיר, כאלה עם רחפנים שניסו לעזור".
9 צפייה בגלריה
גידולי קנאביס לא חוקיים בנגב
גידולי קנאביס לא חוקיים בנגב
גידולי הקנאביס שמצאו הג'יפאים. "אנשים לוקחים את החוק לידיים"
9 צפייה בגלריה
גידולי קנאביס לא חוקיים בנגב
גידולי קנאביס לא חוקיים בנגב
ציוד לגידול קנאביס שמצאו הג'יפאים
גם לפני כמה שבועות גנבו שלושה אופנועים מאחד החאנים בנגב, היישר מחדר השינה של האורחים. "המשטרה לא מטפלת בנושא", אמר בעל הג'יפ. "התקשרנו למשטרה תוך כדי מרדף אחרי הג'יפ הגנוב. חיכיתי חמש שעות בערב שישי כדי שתגיע אלינו ניידת משטרה, והיא לא הגיעה. נסעתי פיזית לתחנת המשטרה בבאר שבע כדי להגיש תלונה, בדרך הביתה".
מי שטייל יחד עם בעל הרכב הגנוב היה רועי, תושב אשדוד. "בשעה 3:45 בלילה אני שומע צעקות ורכב מונע", הוא סיפר. "הוצאתי את הראש מהאוהל ואני רואה את הסופה בנסיעה. לקח לנו כמה שניות להבין בדיוק מה קרה, ושהרכב באמת נגנב. באותו רגע נכנסנו למוד של יוצאים לרדוף אחריו. לקח לנו דקה וחצי עד שהתחלנו לנסוע אחריו. הגנב היה על ראש גבעה, ואז הוא כיבה אורות ונעלם. זו הפעם האחרונה שראינו את הג'יפ. אנחנו ישנים המון שנים בשטח, ולא דמיינו שיכול לקרות אירוע כזה. הרכב נגנב ממש מהמאהל, כשאנחנו צמודים אליו. היו פעמים שנגנבו רכבים כשיצאו לטיול. חזרו ואין רכב. אבל לא כשבעלי הרכב ישנים סנטימטרים ספורים ממנו. לי זה פגע בתחושת הביטחון. אני אמשיך לצאת לטייל, אבל כבר אתנהג אחרת, אולי נציב שמירות. מי שמע על לשים שומר בלילה? זה אבסורדי במדינה תקינה".
9 צפייה בגלריה
שיירת החמושים שביצעו ירי במהלך שיירה של חתונה בפזורה הבדואית
שיירת החמושים שביצעו ירי במהלך שיירה של חתונה בפזורה הבדואית
"שיירות הירי" בנגב. שני חשודים נעצרו
העובדה שהג'יפאים פועלים בעצמם ואף מנסים לחשוף גידולי קנאביס לא חוקיים מציבה אותם במצב בעייתי מאוד, ואפילו מסוכן. "אני מבין את העניין והכעס", אמר תושב הנגב. "אבל יכולים להתפתח עימותים על רקע הפעולות האלה. אנשים שלא אמורים לקחת את החוק לידיים לוקחים את החוק לידיים - כי יש ואקום".
החיפושים בוצעו גם בכפר הבדואי ביר הדאג', שם תושבי המקום הם "החשודים המיידיים". סלים אלדנפירי מהיישוב אמר כי תושבי האזור מנסים לסייע לג'יפאים, אך באותה נשימה חשים את ההסתה נגד הבדואים. "חשוב לנו לשמור על היחסים עם השכנים", אמר. "אנחנו מנסים להקים קבוצה בביר הדאג' שתוכל לשמור בשטח, כדי לנסות למגר אירועים כאלה. בסופו של דבר, בכל המדינה יש גנבים. בגלל שזה קרה באזור שלנו זה עולה לשמיים ומקבל סיקור".
ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, אמר בתגובה כי "מדובר באירוע חמור מאד שמדרדר עוד יותר את תחושת הביטחון האישי של תושבי הנגב והמטיילים בו. אני דורש מהמשרד לביטחון לאומי להפסיק לדבר משילות ולהתחיל לעשות. יש פעולות קונקרטיות שאפשר היה לעשות כבר אתמול. צריך לתגבר את נוכחות המשטרה במרחב, להקים מוקד רואה ולהכליל את רמת הנגב במערך השיטור המועצתי. אני חושש מהיום שאזרחים ירגישו שהם לבד וייקחו את החוק לידיים".
תחנות המשטרה בנגב מתמודדות עם עומס חריג ונמצאות על סף קריסה. תחנת משטרת עיירות, היושבת בצומת שוקת, מטפלת ברבים מיישובי הבדואים בנגב - ומתנקזים אליה חלק מהתיקים הקשים ביותר. התחנה נמצאת תחת עומס אדיר, וחוקריה לא מספיקים לטפל בתיקים. המצב דומה גם בתחנות אחרות באזור, כשכל אחת מנסה לעבוד עם כוחות החקירה הדלים שלה.

גנץ בנגב: "אסור שנהפוך מסטארט-אפ ניישן למדינת פרוטקשן"

במקביל, המשטרה עצרה אתמול (ראשון) שני חשודים בעקבות סרטונים שהופצו אתמול ברשתות החברתיות שבהם נראו לפחות ארבעה חמושים רעולי פנים מבצעים ירי במהלך שיירה של חתונה בפזורה וביישוב תל שבע. המשטרה פשטה על מתחמי הבתים של המעורבים באירוע ועצרה שניים.

בסרטונים שפורסמו שלשום תועדו כמה רעולי פנים יורים במהלך שיירה של חתונה ביישוב תל שבע ובשטח פתוח בסמוך לו. כוחות משטרת תחנת עיירות בשיתוף לוחמי יס"מ נגב, לוחמי יחידת יואב וזרוע לביטחון פנים של מג"ב פעלו לאיתור ומעצר המעורבים. שני החשודים שנעצרו הם תושבי תל שבע בשנות ה-20 וה-40 לחייהם, וברשותם נמצאו שני כלי רכב מסוג לנד קרוזר ורכב נוסף מסוג טויוטה שהוחרם על ידי כוחות הביטחון. החשודים יובאו היום לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בבאר שבע.
בתוך כך, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר אתמול, במהלך סיור שקיים בנגב בנושא הטיפול במשילות ביחד עם חבר הכנסת מפלגתו גדי איזנקוט, כי "יש כאן מאבק לאומי חשוב ואסור להרפות. צריך חוקרים, צריך אנשי מודיעין וצריך אותם עכשיו. צריך לדחות כל יציאה לפנסיה של האנשים האלו, להוציא אותם מכל משימה אחרת שאינה מקצועית".
9 צפייה בגלריה
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בסיור בנושא הטיפול במשילות בנגב
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בסיור בנושא הטיפול במשילות בנגב
"אסור שנהפוך מסטארטפ ניישן למדינת פרוטקשן". גנץ
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
ח"כ גדי אייזנקוט  בסיור בנושא הטיפול במשילות בנגב
ח"כ גדי אייזנקוט  בסיור בנושא הטיפול במשילות בנגב
"המשבר במשילות ובחוסר הביטחון האישי הביא לאובדן שליטה מוחלט". איזנקוט
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדברי גנץ, "יש לי גם חדשות עבור הממשלה - אין פתרונות קסם. יש היום כלים רבים שלא מופעלים והבעיה אינה רק הצפת כוח משטרתי בשטח. אם בכל זאת צריך, שימו ברחובות פלוגות מג"ב במילואים שכבר עמדנו על הקמתן אחרי שומר החומות, במקום לסמוך על משמר לאומי שהקמתו החשובה תיקח שנים. תחזקו את המאמץ המשולב של 'מגן הנגב' של פיקוד הדרום של צה"ל והמשטרה - תוכנית שאותה אני אישרתי כשר ביטחון. המצב כל כך חמור שהוא מצריך הקמת קבינט. זה לא עניין של החברה הערבית - זה עניין של מדינת ישראל. זו לא גזירת גורל. אסור שנהפוך מסטארט-אפ ניישן למדינת פרוטקשן".
ח"כ איזנקוט הוסיף: "המשבר במשילות ובביטחון האישי כתוצאה מהזנחה ארוכת שנים והחלשת המשטרה הביאה לאובדן שליטה מוחלט ולתופעה שגדלה ומאיימת על הביטחון הלאומי. אנו בימי חירום הדורשים תכנית חירום לאומית. נדרש גיבוי ושיקום אמון במשטרה לצד קריאה לדגל לאלפי שוטרים שעזבו בשנים האחרונות. כמו כן נדרש שילוב זרועות של כלל משרדי הממשלה לטיפול מהיר בארגוני פשיעה, לתמיכה ברשויות חלשות ולתוכניות ארוכות טווח".
פורסם לראשונה: 21:47, 18.06.23