בפעם השנייה החודש ממשל ג'ו ביידן עקף את הקונגרס כדי לאשר סיוע ביטחוני בהול לישראל, בזמן שהביקורת הבינלאומית על המלחמה בעזה הולכת וגוברת. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הודיע לקונגרס שהוא אישר למכור לישראל נשק וציוד צבאי בשווי 147.5 מיליון דולר.
"בהתחשב בדחיפות של הצרכים הביטחוניים של ישראל, המזכיר הודיע לקונגרס שהוא השתמש בסמכות שלו לקבוע שמדובר במצב חירום, שמחייב אישור מיידי של ההעברה", מסרה אתמול (יום שישי) מחלקת המדינה. "ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, והדבר חיוני לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב כדי להבטיח שישראל מסוגלת להגן על עצמה מול האיומים שאיתם היא מתמודדת".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בביקור בישראל בתחילת המלחמה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הכרזה על מצב חירום מאפשרת למכור נשק למדינה זרה ללא צורך באישור הקונגרס. הכרזות שכאלה הן נדירות, ונענות במחאה של מחוקקים, אך לא חסרות תקדים. ג'ורג' בוש האב הכריז על מצב חירום במלחמת המפרץ, כדי לאפשר העברה מזורזת של נשק לסעודיה. ב-2019 מזכיר המדינה של הנשיא דאז דונלד טראמפ, מייק פומפאו, אישר למכור נשק בשווי 8.1 מיליארד דולר לסעודיה, איחוד האמירויות וירדן.
זו הפעם השנייה החודש שממשל ביידן עוקף את הקונגרס כדי להעביר נשק לישראל. ב-9 בדצמבר אישר בלינקן למכור לישראל קרוב ל-14,000 פגזי טנקים בעלות של יותר מ-106 מיליון דולר. שני האישורים היו בעקבות הקושי של ביידן לקבל את אישור הקונגרס לחבילות הסיוע לאוקראינה ולישראל - בהיקף כולל של קרוב ל-106 מיליארד דולר.
ביידן טרם הצליח לשכנע את הקונגרס לאשר את המשך הסיוע הביטחוני לאוקראינה, ומחוקקים רפובליקנים מתנגדים להמשיך את מימון המאמץ המלחמתי של קייב. הם מונעים את האישור לא רק משום שחלקם רואים בכך בזבוז כסף, אלא גם כאמצעי לחץ על הנשיא הדמוקרטי להדק את הפיקוח על הגבול הדרומי, שאלפי מהגרים מסתננים דרכו לארה"ב מדי שבוע.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
בלינקן עם שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
חלק מהמחוקקים הדמוקרטים הציעו להתנות את חבילת הסיוע לישראל - בסך 14.3 מיליארד דולר - בצעדים קונקרטיים מצדה להפחתת מספר האזרחים שנפגעים בעזה.
כדי להשתיק את הביקורת על מכירת הנשק לישראל, מטעמי זכויות אדם, ציינה מחלקת המדינה שהיא נמצאת בקשר רציף עם ישראל ומדגישה בפניה את הצורך שמספר האזרחים שנפגעים בעזה יהיה נמוך ככל שניתן. "חמאס מתחבא מאחורי אזרחים ונטמע בתוך אוכלוסייה אזרחית, אבל זה לא מפחית את האחריות של ישראל", הדגישה מחלקת המדינה. "במהלך הפעולות הצבאיות שלה, החובה האסטרטגית שלה היא להבחין בין אזרחים למחבלים של חמאס".
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הרס ברפיח שבדרום הרצועה
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
השבוע פורסם ב-ynet כי מערכת הביטחון לוחצת על ארה"ב להעביר לישראל מטוסי קרב, בשל העומס על הטייסות, אך לפי שעה האמריקנים מסרבים לבקשה. עם זאת, מקורות ביטחוניים אמרו שהמילה האחרונה בסוגייה הרגישה טרם נאמרה, והלחץ הישראלי להביא מסוקי אפאצ'י נוספים לצה"ל נמשך כל העת. שר הביטחון יואב גלנט העלה למשל את הסוגיה בדיון סגור עם עמיתו לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני, שהגיע החודש לביקור בישראל.