הצלחה לדיפלומטיה הישראלית: אחרי מבצע מדיני ממוקד, הצליחה ישראל לשכנע לא פחות מ-31 מדינות להחרים את ועידת דרבן שתתכנס מחרתיים בעצרת האו"ם בניו יורק, 20 שנה אחרי שוועידת השנאה האנטי-ישראלית התכנסה לראשונה בדרום אפריקה ב-2001.
2 צפייה בגלריה
"כלכלה תמורת ביטחון": לפיד מציג את תוכניתו להסדרה ברצועת עזה
"כלכלה תמורת ביטחון": לפיד מציג את תוכניתו להסדרה ברצועת עזה
"הוכחנו שהתיאוריה של ביבי שכולם נגדנו לא נכונה". לפיד
(צילום: גו-לייב שידורים)
את המאמץ הוביל שר החוץ יאיר לפיד, ששוחח עם עשרות שרי חוץ מרחבי העולם. במקביל בוצעה פעילות דיפלומטית מתחת לרדאר על ידי אנשי משרד החוץ, שגרירויות ישראל והשגריר באו"ם גלעד ארדן. התוצאה, נכון לאתמול, היא ש-20 מדינות כבר הודיעו שיחרימו רשמית את הוועידה: ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, הולנד, גרמניה, אוסטריה, צ'כיה, הונגריה, ישראל, צרפת, בולגריה, קרואטיה, איטליה, קפריסין, יוון, רומניה, ניו זילנד, סלובניה וסלובקיה. 11 מדינות נוספות שוכנעו לפרוש מהוועידה, אך טרם הכריזו על כך רשמית. בנוסף, חלק מהמדינות שייקחו חלק בוועידה, כמו בלגיה, שוכנעו להוריד את דרג הנציגים שיישלחו.
"בניגוד לממשלה הקודמת שהרימה ידיים מול הוועידה הזו, הצלחנו לקחת את הדבר הזה ולהוכיח שהעולם לא כזה נגדנו כמו שאנו חושבים", אמר לפיד. "להגיע למצב ש-31 מדינות מחרימות את ועידת דרבן זו הוכחה לעוצמה מדינית שלא הייתה הרבה זמן, ושכל התיאוריה של ביבי שכולם נגדנו לא נכונה". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר: "אני שמח שהקמפיין שהובלנו מביא לכך שמדינות המערב מסרבות לקחת חלק פעיל ולמנות דובר בכיר מטעמן לוועידה הבזויה הזו".
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד נרשם ל בחירות לנשיאות תמונת ארכיון
נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד נרשם ל בחירות לנשיאות תמונת ארכיון
היה אורח כבוד של הוועידה. נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד
(צילום: רויטרס)
הוועידה התכנסה לראשונה ב-2001 בעיר דרבן שבדרום אפריקה. מטרתה הייתה לקיים ועידה עולמית נגד הגזענות, אך בהובלת ארגונים פלסטיניים וארגוני חרם היא הפכה לאירוע אנטי-ישראלי. מאז מתקיימת כל חמש שנים ועידת המשך בעצרת האו"ם, כשבוועידה השנייה אורח הכבוד היה נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שקרא להשמדת ישראל. לפני כמה חודשים הוחלט באו"ם לקיים את הוועידה במהלך העצרת השנתית, וכאות מחאה ארה"ב וישראל הצביעו נגד אישור תקציב האו"ם לשנת 2021.
"ועידת דרבן היא אבן הפינה לשנאה המודרנית נגד ישראל ולאנטישמיות בצורתה הנוכחית", הסביר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "ארגונים המתיימרים לקדם זכויות אדם היו מעורבים בניסוח ההצהרה הסופית שהשתמשה במונחים כמו אפרטהייד, רצח עם ופשעי מלחמה, וקראה לחרם כולל במטרה 'להביא לבידוד מוחלט של מדינת ישראל'. ב-20 השנים שעברו מאז, אותם ארגונים עדיין ממשיכים באותה אסטרטגיה".