מזרח תיכון חדש: כנגד כל הסיכויים ודווקא בתקופה שהיחסים בין ישראל לארצות הברית אינם בשיאם, ירושלים וושינגטון מקדמות תוכנית סודית לחיבור כביש יבשתי רציף בין איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל, שיוביל מהמפרץ היישר לנמלי הים של ישראל. זאת, לצורך ייצוא סחורות מהמזרח לאירופה דרך ישראל, ולאחר מכן גם תנועה של תיירים.
אינפו מפה ישראל ו ארה"ב מקיימות מגעים חשאיים ל תכנית חיבור יבשתי של ה מפרץ הפרסי דרך סעודיה ו ירדן ל נמל חיפה
החיבור היבשתי יאפשר למשאיות להעביר סחורות תוך קיצור משמעותי של עלויות ההובלה וקיצור משך הזמן להעברת מטענים לעומת המצב כיום. לפי עבודת מטה שנעשתה במשרד החוץ ובממשל האמריקני, מדובר בקיצור הזמן ממספר שבועות ליומיים-שלושה וחיסכון של עד 20% בעלויות השילוח. כיום משאיות שיוצאות מאיחוד האמירויות מגיעות לנמל חיפה דרך גשר אלנבי אך צריכות לעבור הליכים בירוקרטיים כולל החלפת נהג, לוחיות והמתנה ממושכת. דרך נוספת ויקרה לשלוח סחורות היא באוניות דרך תעלת סואץ וממנה לנמלי אירופה – דבר שגם הוא יקר מאוד.
2 צפייה בגלריה
  יורש העצר הסעודי בן סלמאן, ביידן ונתניהו
  יורש העצר הסעודי בן סלמאן, ביידן ונתניהו
יורש העצר הסעודי בן סלמאן, ביידן ונתניהו
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
הרעיון הוא לאפשר הגעה של משאית אחת ונהג אחד מדובאי לנמל חיפה, למשל, בלי להחליף נהגים ומשאיות במעברים בין המדינות. משרד החוץ הישראלי הציג את התוכנית בפני השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין. לדברי פקידים בכירים בישראל, האמריקנים התלהבו מהתוכנית והחלו לקדם אותה מול המדינות המעורבות: איחוד האמירויות, סעודיה וירדן. מדובר בפרויקט תשתית חוצה גבולות שיתחיל כאמור באיחוד האמירויות, יעבור דרך סעודיה ויסתיים בנמלי המים של ישראל. בהמשך יורחב גם לבחריין ועומאן. בישראל חושבים שיש סיכוי טוב מאוד לקדם את התוכנית מהר יחסית ועוד לפני הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה וזאת מכיוון שכל הצדדים ירוויחו מקיצור זמני ועלויות השילוח – בין המזרח הרחוק והקרוב לאירופה.
ישראל מקדמת את התוכנית במקביל גם מול מדינות המפרץ, אך היא נהנית מרוח גבית אמריקנית. הגשר היבשתי יתבסס על כבישים קיימים אך הוא יצריך שדרוג של חלק מהנתיבים וגם סלילה של חלקים מסוימים. התוכנית תחייב את כל המדינות להגיע להסכמה על סטנדרטיזציה של המשאיות כדי שיוכלו לנוע בין כל המדינות וגם להסכים על רשיונות הנהיגה של הנהגים שיורשו לנוע כאמור לאורך הנתיב בצורה חלקה וללא עיכובים. על פי התוכנית המתגבשת, בשלב מאוחר ישמש החיבור היבשתי לצורכי תיירות ונסיעות. הפרויקט יקדם חיבוריות בין ישראל למדינות האזור בתחומי התחבורה, התשתיות והמידע.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ כהן. "פרויקט שישדרג את הסחר העולמי במזה"ת"
(צילום: רויטרס)
על פי גורמים המעורבים בפרטי התוכנית, מדובר בפרויקט שהתאפשר בזכות החתימה על הסכמי אברהם והמחויבות האמריקנית לקידום השלום באזור, כזה שיכול לשנות את פני המזרח התיכון כולו. במקביל האמריקנים ממשיכים לקדם תכנית לחיבור מסילתי של המפרץ לישראל וממנה לאירופה – אך זה פרויקט שייקח עוד שנים ליישום בעוד שהחיבור היבשתי יכול להיכנס לפעולה בתוך זמן קצר. שר החוץ אלי כהן אמר: "משרד החוץ פועל להרחיב את מעגל השלום ולקדם פרויקטים אזוריים שיחזקו את מעמדה של ישראל במזרח התיכון ואת היציבות האזורית. השקעה בפרויקט תשתית בסדר גודל כזה תתרום לקידום הסחר בין המדינות, ובין אסיה ואירופה ותביא לשגשוג למדינות השותפות".
במסמך שחובר במשרד החוץ ואשר הגיע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נכתב: "הסכם אברהם שינה את המציאות הפוליטית באזורנו ופתח נתיב לדרכי תחבורה חדשים. פרויקט קישוריות יבשתי אזורי בין מדינות המפרץ וישראל - משנה משחק שישדרג את הסחר העולמי במזרח התיכון, ישפר את מעמדה של ישראל כמרכז להובלת סחורות מהמזרח הרחוק לעולם המערבי ויבליט את תפקידה של ארה"ב באזור. הפרויקט Land Connectivity by Trucks יספק פתרון קל לשיפור הסחר בקרקעות, יספק פלטפורמה לכל השותפים - ארה"ב, האמירויות, ערב הסעודית וירדן, כמו גם מדינות מחזיקות עניין אחרות באזור, כמו בחריין ועומאן".