השבוע תציין הממשלה חצי שנה להקמתה, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנבחר אי-אז בבחירות בחודש נובמבר לקדנציה שישית יציין נקודת ציון עגומה מבחינתו: שישה חודשים מאז חזר ללשכה, והזמנה מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עדיין לא הגיעה. יותר מכך, היא רק מתרחקת.
נתניהו לוחץ בכל הערוצים כדי לקבל פגישה, הוא מתקשה לשאת את ההשפלה וה"שיעור" שמעביר אותו ביידן. נסביר, מעולם לא היה מצב שנשיא ארה"ב "מייבש" את ראש ממשלת ישראל כל כך הרבה זמן - ולא מזמין אותו לוושינגטון. אנשים בכוורת של נתניהו נשלחים כל העת לאמריקנים וממש מתחננים לפגישה, וזו מבוששת לבוא.
5 צפייה בגלריה
כמעט חצי שנה להשבעת הממשלה. ביידן עדיין לא מזמין את נתניהו
כמעט חצי שנה להשבעת הממשלה. ביידן עדיין לא מזמין את נתניהו
כמעט חצי שנה להשבעת הממשלה. ביידן עדיין לא מזמין את נתניהו
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
עפרה
עפרה
"כל יום קמים למשבר חדשש: בנייה בהתנחלויות, אלימות מתנחלים"
(צילום: רויטרס)
מי שחושב שהאמריקנים מרוצים מהמצב - טועה. למעשה, הם מתוסכלים ומיואשים ממנו. מצד אחד, הם מבינים שהמצב הזה לא תקין, אך מהצד השני מסבירים כי אין באפשרותם להזמין את ראש הממשלה בזמן שהחצר האחורית שלו בוערת.
בכיר אמריקני אמר בשיחה עם ynet כי "ביבי יוזמן בסוף, אבל ממשלת ישראל לא עוזרת לנו". הוא הסביר: "כל יום אנחנו קמים למשבר חדש: בנייה נוספת בהתנחלויות, אלימות מתנחלים, החצר האחורית שלכם בוערת וזה מאוד קשה. אנחנו לא מצליחים להבין מי מנהל את העניינים, האקלים לא מתאים לפגישה, ואמרו את זה לנתניהו".
העיניים נשואות כעת לאירוע נוסף, שמטבעו נתניהו מוזמן אליו ומתקיים מדי שנה בניו יורק: העצרת הכללית של האו"ם. ראש הממשלה צפוי להגיע לשם בספטמבר ואולי עד אז יזכה להזמנה או לפגישה בשולי העצרת. האפשרות שהשניים ייפגשו בשולי העצרת תלויה בין היתר במצב הפנים-ישראלי, כשהאמריקנים מביטים בסקרנות גם על צעדיו של נתניהו במישור המשפטי. רק בשבוע שעבר, נזכיר, הוא האשים את ראשי האופוזיציה בפיצוץ השיחות בבית הנשיא והחזיר את המהפכה המשפטית לשולחן, גם אם הדבר אומר שהחקיקה תקודם באופן חד-צדדי.
5 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
העיניים נשואות גם לכנסת. המהפכה המשפטית חזרה, האמריקנים לא מקלים בכך ראש
(צילום: אלכס קולומויסקי )
האמריקנים, נזכיר, אמרו במספר הזדמנויות כי הם מאמינים ששינויים מרחיקי לכת דוגמת המהפכה המשפטית צריכים להיעשות בהסכמה רחבה, וביידן אף ציין בהצהרה חריגה מחוץ לבית הלבן כי לא יזמין את נתניהו לוושינגטון אם ממשלתו לא תשנה כיוון, לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט וההודעה של נתניהו על השהיית החקיקה. "הם לא יכולים להמשיך בנתיב הזה, ואני די הבהרתי את זה", אמר בשלהי חודש מרץ.
פגישה בשולי העצרת תלויה כמובן גם במצב הביטחוני, ובייחוד ברגיעה מול הפלסטינים. כדי להבין עד כמה המצב בין ירושלים לוושיגנטון מתוח, מספיק לציין כי שגרירות ארה"ב בישראל לא הזמינה לחגיגת 4 ביולי, שיתקיימו בשבוע הבא, את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אי-הזמנתם מעידה יותר מכל על העקשנות האמריקנית להילחם במה שנתפס בעיניהם כ"קיצוניים" בישראל שמניעים את המהלכים שמטרידים את האמריקנים.
החלטות הבנייה האחרונות ביהודה ושומרון, 4,500 יחידות דיור ועוד יותר מ-1,000 יחידות דיור בעלי - הרתיחו את האמריקנים, שגם ציינו אתמול כי הם "מוטרדים מאוד" מכך.
5 צפייה בגלריה
כינוס העצרת הכללית של האו"ם דקת דומייה למלכה אליזבת השנייה
כינוס העצרת הכללית של האו"ם דקת דומייה למלכה אליזבת השנייה
עצרת האו"ם. ייפגשו שם?
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נתניהו יתנחם בפגישה איתו? נשיא סין שי
(צילום :AFP)
בינתיים סימני עצבנות ניכרים בסביבתו של נתניהו מהמצב חסר התקדים, ובזמן שביידן הזמין גם את ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני לבית הלבן בחודש הבא, אלה הדליפו ל"זמן ישראל" ידיעה לפיה לשכת רה"מ מנהלת מגעים עם לשכת נשיא סין לקראת נסיעה אפשרית של נתניהו לסין כבר בחודש הבא.
גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו שהביקור יוצא הדופן בסין נועד "לאותת לוושינגטון" כי לנתניהו יש אופציות מדיניות נוספות, בעקבות החרם שמטיל עליו הנשיא ביידן לפי שעה. אבל המציאות שונה. מי שחושב שנסיעה לבייג'ינג תאיץ באמריקנים להזמין את נתניהו טועה, והיא צפויה לעשות בדיוק את האפקט ההפוך.
מאז 2014 מתקיים מפגש שנתי של "ועדת החדשנות" בין ראשי המדינה. הפעם האחרונה הייתה בישראל, והשנה היא אמורה להתקיים בסין. הסינים הביעו את רצונם לארח את ראש הממשלה, אבל טרם התקיים שיח ספציפי על מועד המפגש ופרטיו לא נסגרו. במקביל, נתניהו גם מנהל מגעים לביקור באנקרה ופגישה עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.