המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס הבוקר (שלישי) לטענות של מפגינים נגד המהפכה המשפטית על אלימות משטרתית. "אני מרגיע את התל אביבים, אין שינוי במדיניות. המדיניות נשארה כפי שהייתה", אמר שבתאי בטקס במחוז דרום בבאר שבע שבו החליף ניצב אמיר כהן שהיה מפקד משמר הגבול את ניצב פרץ עמר שעבר למחוז תל אביב. ynet העביר את הטקס בשידור חי.
המפכ"ל העביר מסר של הרגעה יום אחרי שמפקד יחידת הסיור המיוחדת (יס"מ) של מחוז תל אביב סגן-ניצב יאיר חנונה ועוד ארבעה שוטרים זומנו לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). החמישה ייחקרו בגין חשד להפעלת אלימות נגד מפגינים בשלושה אירועים שונים. סנ"צ חנונה תועד מכה לכאורה באגרוף צעיר בן 18 בנתיבי איילון. נגד הקצין הוגשו למח"ש שלוש תלונות.
3 צפייה בגלריה
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
סנ"צ חנונה (משמאל) בתיעוד ממעצר המפגין באיילון
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד פיקוד דרום במשטרה
טקס חילופי מפקד פיקוד דרום במשטרה
השר בן גביר לצד המפכ"ל שבתאי, מפקד המחוז היוצא עמר והמפקד החדש כהן
(צילום: הרצל יוסף)
המפכ"ל שבתאי ציין בנאומו היום: "עם שאר מחוזות ישראל אנחנו נמצאים כרגע בחזית הגנה מפני הטרור הפלילי, הטרור הפח"עי, ובהגנה על הדמוקרטיה. אני יכול להבטיח שכל שוטרי משטרת ישראל ימשיכו לפעול במקצועיות ובממלכתיות. אנחנו מבינים שנגזר עלינו לשמש שובר הגלים של תחלואות החיים".
כשניצב עמר, שעבר כאמור לפקד על מחוז תל אביב עמד לידו, אמר המפכ"ל: "התפקיד שלנו לשמור על הדמוקרטיה בישראל. חברים, אז קודם כל מפקדי המחוזות עם הברק בעיניים והסכין בין השיניים, הציבור מחכה להצלחה שלכם".
שבתאי התייחס באופן ישיר להפגנות נגד המהפכה המשפטית ולטענות על אלימות משטרתית כלפי מוחים, ואמר: "לאחרונה היו יותר אירועי אלימות בשטח שדרשו יותר שימוש בכח. אנחנו רואים 30 שבועות של מחאות שבהם אנחנו פועלים עם רגישות. ברגע שעלה רף האלימות, הבערת קרשים ופחי אשפה, השלכת מחסומי משטרה לכיוון שוטרים והתנגדות למעצר, אנחנו פועלים על פי דין. אם מישהו (מהשוטרים, א"ק) חרג מהנורמות המקובלות - נבדוק את זה. אני לא עושה משפטי שדה ואנחנו לא מעל החוק. אם מישהו שגה או טעה, נבדוק את עצמנו.
"השוטרים בחרו את המקצוע, אבל לא בחרו 30 שבועות להיות רחוקים מהבית והמשפחות שלהם. לא יעלה על הדעת שאנשים שעושים את עבודתם, עוד לפני שמישהו בדק את העובדות, רואים פריים נקודתי ומתמקדים בו. בואו נראה את התמונה בכללותה".


ניצב עמר עצמו ציין: "המשטרה פועלת לפי עקרונות המוכתבים לה מראש. אין מרחב תמרון למפקד מחוז. לכל מחאה יש שני צדדים - הצד שרוצה למחות והצד שרוצה את חופש התנועה והעיסוק. לא מנחים אותי מה לעשות בהקשרים האלה, אני יודע לעשות מה שצריך. אפשר למחות ואעזור לקיים את המחאה, אבל יש קבוצות קטנות שיוצרות את הכאוס האלים. יורדים לאיילון וזורקים אבנים על שוטרים. איילון צריך להישאר פתוח, אבל זה לא קו אדום".
עמר הוסיף: "לא יכול להיות שיקבלו את בקשתם ויהפכו את זה לאלים. אנחנו מדינה שלא צריך להיות בה כאוס. המדיניות היא לאפשר את המחאה באופן מלא ולאפשר את המשך החיים. ההפגנות האחרונות הוכיחו שזה לא צריך להיגמר בחיכוך לא טוב".
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד פיקוד דרום
טקס חילופי מפקד פיקוד דרום
משתתפי הטקס
(צילום: הרצל יוסף)

על התיעודים שבהם נראו שוטרים לכאורה מפעילים אלימות נגד מפגינים, אמר מפקד המחוז החדש: "צר לי על התמונות הלא-מתאימות. אף אחד מהשוטרים לא רצה את התמונות. השוטרים עובדים כל שבת בחום אימים, עם תנאים בלתי-נסבלים והם לא מצייצים. היו קבוצות מיליטנטיות שתקפו את השוטרים. מה שצריך להיות זה מחאה שקטה".
בטקס השתתף גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לדבריו, "ממשלת ישראל משקיעה רבות בדרום, רק אמש העברנו חוק היסטורי - חוק פרוטקשן - חוק שסוף סוף נותן מענה לתופעה הבזויה והחמורה הזו, החוק הזה משנה סדרי עולם. החוק הזה נותן כלים, הוא קובע עונש מאסר חובה, מאפשר חילוט כסף, מכוניות. אני מקווה שהחוק הזה יעשה את שלו. בנגב ייבחן העם, בנגב תיבחן המשילות, בנגב תיבחן מדינת ישראל".
בן גביר הוסיף: "בדרום אולי יותר מכל מקום אחר ניתן לראות בבירור עד כמה השתנתה מפת האיומים. פרוטקשן, פשע, בעיות שמוכרות לנו. אל מול איום הרקטות מוצב כאן צבא איתן ניצבת משטרת ישראל.
"אל מול הפשיעה הלאומנית נחזק עוד ועוד את כוחה של המשטרה. אני יודע שאנחנו יכולים להצליח. המדיניות אותה מדיניות. דין תושבי הדרום כדין תל אביב. דין מפגינים חרדים כדין מפגיני קפלן. כולם שווים בפני החוק".
ארגון המחאה "כוח קפלן" מסר בתגובה לדברי המפכ"ל: "מדובר באמירות מצערות שממשיכות את הקמפיין של דובר המשטרה והעבריין המורשע בן גביר שנועדו לעשות דה-לגיטימציה למחאה. המחאה תמשיך להיות רועשת, משבשת ומשפיעה - כל זאת כדי למנוע את הפיכת ישראל לדיקטטורה. תפקידה של המשטרה הוא לשמור על שלום המוחים ולאבטח את ההפגנות - לא לאשפז מוחים בבתי חולים".