בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (חמישי) חמש שנות מאסר על פואד מאדי (24) ושלוש שנים וחצי על אחיו אחמד (29) בגין מעורבותם - כל אחד - בהצתת מלון האפנדי ומסעדת "אורי בורי" בעכו במהלך אירועי שומר החומות. בנוסף, על השניים נגזר קנס בסך 20 אלף שקלים. בפרקליטות ביקשו לגזור עליהם עונשים מרתיעים, עד 14 שנות מאסר, ועדיין לא החליטו האם לערער לבית המשפט העליון על העונשים המקלים שגזר השופט דניאל פיש.
4 צפייה בגלריה
המסעדה שנשרפה בעכו
המסעדה שנשרפה בעכו
אחמד השחית ובזז את המסעדה יחד עם פורעים נוספים. המסעדה לאחר שנשרפה
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
שריפה במסעדת "אורי בורי" שבעכו
שריפה במסעדת "אורי בורי" שבעכו
השניים הורשעו לאחר שהודו בהתפרעות ממניע של גזענות. השריפה במסעדת אורי בורי
השניים, תושבי עכו שעסקו בהשטת ספינות תיירים בנמל העתיק, הורשעו לאחר שהודו בהתפרעות ממניע של גזענות, ופואד אף הורשע במעשה טרור של הצתה ופעולה בנשק למטרות טרור. לפי כתב האישום, במהלך הפרעות בעכו בחודש מאי 2021, השניים השתתפו בהתפרעויות האלימות ויידו אבנים לעבר שוטרים בעיר. אחמד מאדי, ביחד עם פורעים נוספים, השחית ובזז את מסעדת "אורי בורי".
לאחר מכן, אחמד המשיך למלון "האפנדי" ואליו הצטרף אחיו פואד במסע ההרס. לפי הודאתם, הם הצטרפו למתפרעים שהשחיתו את המלון, כשידעו שהוא בבעלות יהודים וששוהים בו אורחים ועובדים. פואד, יחד עם פורעים נוספים שלא אותרו, השליך בקבוקי תבערה לעבר המלון, וכתוצאה מכך פרצה שריפה בחדר הקבלה.
4 צפייה בגלריה
מלון האפנדי
מלון האפנדי
פואד השליך בקבוקי תבערה לעבר המלון. מלון האפנדי
(מתוך אתר המלון)
4 צפייה בגלריה
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
אבי הר אבן ששהה המלון האפנדי, נפגע אנושות ומת מפצעיו
(צילום: עמית שעל)
האחים שבו אל המלון לאחר שהאש כובתה והמשיכו להשחית אותו, תוך שהם הורסים את הציוד, מנפצים את מצלמות האבטחה ובוזזים את הרכוש. הם גרמו לנזקים שהוערכו בשווי של יותר משני מיליון שקלים. בהמשך הערב נכנסו מתפרעים אחרים, שזהותם טרם ידועה, והציתו את המלון מחדש. כתוצאה מהשריפה שפרצה, אבי הר אבן ששהה כאורח במלון נפגע באורח אנוש, והוא מת מפצעיו כעבור שבועיים.
עו"ד ענבל ברנסון מפרקליטות מחוז חיפה דרשה להחמיר בעונשם, ואמרה כי "מדובר ברצף של עבירות שבוצעו ברובן בלילה אחד, תוך שהנאשמים עברו ממקום למקום, זרעו הרס והטילו אימה ופחד על אזרחים תמימים, תוך שמעשיהם הופכים את העיר לזירת קרב".
בפרקליטות הציגו את קביעת החוק שאומרת שבאישומי מעשי טרור והצתה העונש המירבי עומד על 20 עד 25 שנות מאסר, ואמרו שבשל המניע הגזעני, יש להכפיל את העונש הקבוע. סנגורם של השניים, עו"ד שאדי דבאח, טען בדיונים לגזר הדין כי "הם הודו באישומים, ולא ניתן להתעלם מכך שהיו אנשים ששלהבו את הרוחות וניצלו אנשים נאיביים". דבאח טען כי היה מדובר באירועים על רקע "היסחפות רגעית ולא מעשה מתוכנן".
העונשים המקלים שגוזר השופט פיש זכו פעמים רבות לביקורת בערעורים שהגישה המדינה נגד פסיקותיו לבית המשפט העליון. ביולי אשתקד קבע הרכב הערעורים בראשות השופטים אלרון, שטייניץ ורונן, כי יש להחמיר בעונשי המאסר המועטים שהטיל פיש נגד שלושה צעירים ערבים מחיפה, שהשתתפו בניסיונות לינץ' ורצח יהודים בחיפה במהלך המהומות בשומר החומות. השופטים ציינו בהחלטתם כי "בית המשפט המחוזי הקל עם המשיבים יתר על המידה. העבירות אותן ביצעו מגלמות חומרה רבה".
בערעור נוסף, בפברואר בשנה שעברה, הכפיל בית המשפט העליון את העונש המקל שנתן השופט פיש לאחד ממשתתפי הצתת מלון האפנדי בעכו. השופטים פוגלמן, וינר וברק-ארז ציינו בהחלטתם כי "יש לנקוט במדיניות ענישה שתרתיע ותרסן התפרעויות העלולות לסחוף המון רב ולצאת מגדר שליטה. העונש שניתן לו אינו הולם את חומרת מעשיו".