3 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
רפ"ק סויסה, השר בן גביר וח"כ סון הר מלך
(צילום: יואב דודקביץ', מתוך אינסטגרם)
בעקבות פתיחת בדיקה במח"ש, מיהר השר לביטחון לאומי לגבות קצין משטרה שתועד משליך רימוני הלם לעבר מפגינים. ואולם, בכל הקשור לגיבוי קצינים ושוטרים שנחקרים אחרי תלונת חברת מפלגתו הוא שומר על שתיקה רועמת. גורמים במשמר הגבול מצפים מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לגבות את ארבעת הקצינים והשוטרים שנחקרים במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בחשד להטרדה מינית ופגיעה בחסינותה של ח"כ לימור סון הר מלך ממפלגתו, בדיוק כפי שגיבה קצין משטרה שהשליך רימוני הלם על מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית.
לפני כשבועיים הגיעה ח"כ סון הר מלך לזירת פינוי הכרם של משפחת בן אליהו בגוש שילה כדי למחות על המהלך. בשלב מסוים היא תועדה ניצבת מול דחפור, ובהמשך נראו כמה שוטרי מג"ב, בהם שני קצינים בדרגת סגן-ניצב ורב-פקד, מקיפים אותה כדי למנוע ממנה לסכל את פינוי הכרם. בעקבות כך הגישה ח"כ סון הר מלך תלונה נגד השוטרים במח"ש.
השר בן גביר לא רק שלא גיבה אז את השוטרים שהיו מעורבים בפינוי הכרם ובתקרית עם ח"כ סון הר מלך, אלא אף אמר בהתייחסו לנושא: "ההתנהלות האלימה והקיצונית של שוטרי מג"ב איו"ש, בהנחיית השר גלנט, היא עוד ראיה מדוע הסמכות על מג"ב איו"ש צריכה לעבור למשטרה". מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, הדף אז את דברי השר בן גביר ואמר: "לא אאפשר לאף אחד להפוך את לוחמי משמר הגבול לשק החבטות ולנהל שיח פוגעני העלול לפגוע במענה המבצעי והמקצועי שלוחמי החיל נדרשים לו כבר שבעה עשורים".

ביום רביעי השבוע, במהלך "יום השיבוש הלאומי" של מתנגדי תוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט, תועד קצין המבצעים של מחוז תל אביב במשטרה רב-פקד מאיר סויסה משליך רימוני הלם לעבר מפגינים סמוך למחלף השלום בעיר מבלי להסתכל לאן הם מופנים. בעקבות כך הודיעה כאמור מח"ש כי תפתח בבדיקת הנושא.
במקרה זה, בניגוד לעימות של השוטרים עם חברת מפלגת עוצמת יהודית, אמר בן גביר: "אני נותן גיבוי מוחלט לקצין שהרחיק מתפרעים אנרכיסטים באמצעות רימון הלם. המדיניות שלי היא לתת גיבוי מלא לשוטרים". בן גביר אף תקף את מח"ש: "השוטרים, בניגוד לאנשי מח"ש, לא יושבים בחדר ממוזג אלא נאלצים להתמודד עם האנרכיסטים. אם מח"ש פועלת משיקולים פוליטיים הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש".

3 צפייה בגלריה
פצצות עשן בקפלן
פצצות עשן בקפלן
השלכת רימוני הלם בהפגנה בתל אביב
(צילום: אבי חי)
3 צפייה בגלריה
פצצות עשן בקפלן
פצצות עשן בקפלן
(צילום: אבי חי)

גורמים במג"ב הביעו מורת רוח מהמוסר הכפול של השר. "למה השר בן גביר לא מגבה את לוחמי מג"ב שנגדם ח"כ סון הר מלך התלוננה למח"ש רק כי עשו את עבודתם?". גורמים נוספים שמעורים בפרטים תהו: "מה צריכים להרגיש היום אותם לוחמי מג"ב איו"ש שנותרו בודדים מול התלונה נגדם? הם לא זכו ל'גיבוי לשוטרים' כפי שבן גביר הצהיר שיעשה בקמפיין הבחירות שלו ובהודעה שפרסם בעקבות השלכת רימוני הלם על מפגינים. גם חוקרי מח"ש שחוקרים את תלונת ח"כ סון הר מלך לא יושבים בחדרים ממוזגים".
מלשכתו של השר בן גביר נמסר בתגובה: "השר בן גביר יודע להפריד בין פעולה משטרתית נחוצה לבין פעולה משטרתית שאינה נחוצה. במקרה של האנרכיסטים בתל אביב, השר סבור כי הם היוו איום על הלוחמים והשוטרים, פגעו בשוטרים, זרקו אבנים וניסו לפגוע, ובנסיבות אלה השר נותן גיבוי מלא לשוטר בתל אביב שפעל כדי להגן על עצמו.
"מאידך גיסא, לוחמי מגב איו"ש (שלצערו של השר עדיין אינם נמצאים במשרד לביטחון לאומי חרף ההבטחות להעביר אותם) פעלו בניגוד לחוק כלפי ח"כ לימור סון הר מלך. היא לא היוותה איום, היא לא זרקה אבנים, יש לה חופש תנועה והשוטרים פגעו בחסינות שלה ולכן השר בן גביר לא נתן להם גיבוי. בקיצור, השר נותן גיבוי לשוטרים שפועלים לפי החוק וכדי להגן על עצמם. השר לא ייתן גיבוי ללוחמים שפועלים בניגוד לחוק ומבלי שנשקפה להם סכנה".

בן גביר דאג להעניק רוח גבית לשוטרים שהתעמתו עם המוחים בתל אביב, כדי שלא יחששו לפעול בתקיפות מול חוסמי כבישים ומפירי סדר גם בהפגנת הענק שצפויה להיערך בעיר במוצאי שבת. הנחיית השר: "אפס סובלנות" כלפי חסימת כבישים. מנגד, משטרת מחוז תל אביב ערכה דיון מיוחד שמטרתו למנוע חזרה על המראות החריגים שנצפו בהפגנה ביום רביעי.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר אתמול: "זכות המחאה היא ציפור נפשה של הדמוקרטיה בישראל, ולכך משטרת ישראל מחויבת. אנו רואים בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, איננו יכולים להשלים עם אלימות והפרות סדר בקנה מידה רחב, קל וחומר, שכמפכ"ל, אינני יכול להשלים עם תקיפת שוטרים".
שבתאי אמר עוד: "אני מצדיע לשוטרים ומגבה את עשייתם. זה לא פוטר אותנו מתחקור פנימי והפקת לקחים. היו לנו 11 שוטרים שנפגעו. בהזדמנות הזו אני מאחל גם לשוטרים וגם לאזרחים שנפגעו החלמה מהירה. כמי שעמד מקרוב יחד עם הפיקוד הבכיר, ועקב אחר השתלשלות האירועים, ראיתי במו עיניי את ההתרחשות".