מניין הנרצחים בפיגוע בשכונת רמות בירושלים עלה לשלושה: היום, במהלך השבת, נקבע בבית החולים שערי צדק מותו של אשר מנחם פלאי, בן 8, שנפצע אנושות בפיגוע. אחיו הקטן יעקב ישראל (6), שנרצח אף הוא, הובא למנוחות לפני כניסת השבת. אשר ויעקב הם שניים מתוך שמונת ילדי המשפחה.
משערי צדק נמסר כי הילד אשר הגיע במצב אנוש בהחייאה וצוותים רבים מיחידת הטראומה, מלר"ד, טיפול נמרץ ילדים, כירורגיה ונוירוכירורגיה ילדים נלחמו במשך שעות רבות על חייו. "לצערנו נאלצנו בצער רב לקבוע את מותו", אמרו.
אביהם של אשר ויעקב, אברהם (42), מאושפז בבית החולים הדסה הר הצופים ומצבו מוגדר בינוני. הוא נותח אתמול בשל הפגיעה המורכבת ממנה סובל. אח נוסף, מוישי (10), נפצע באורח קל בפיגוע הדריסה, פונה לבית החולים הדסה עין כרם, ומאז שוחרר לביתו.
2 צפייה בגלריה
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
אשר ויעקב פלאי, שנרצחו בפיגוע
(באדיבות המשפחה )



2 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן וקברו של יעקב ישראל פלאי בן ה-6
אלתר שלמה לדרמן וקברו של יעקב ישראל פלאי בן ה-6
אלתר שלמה לדרמן וקברו של יעקב ישראל פלאי בן ה-6
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפיגוע נרצח גם האברך אלתר שלמה לדרמן (20), שהיה במקום עם רעייתו שלא נפגעה. השניים התחתנו לפני כארבעה חודשים בלבד, והיו בדרכם לבית הוריו של לדרמן באלעד, שם תכננו להעביר את השבת. מלבד בני משפחת פלאי, נפצעו בפיגוע גם שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם, ומצבם מוגדר בינוני.
לפני שביצע את פיגוע הדריסה, המחבל חוסיין קראקע (31) שוחרר מבית חולים פסיכיאטרי. מיד לאחר הפיגוע הורה נתניהו לאטום ולהרוס את ביתו, אבל במהלך השבת התברר כי אותו בית בשכונת עיסאוויה לא נמצא בבעלותו.
עשרה מבני משפחתו ומסביבתו של המחבל נעצרו לאחר הפיגוע, ובהם הוריו, אחיו, אשתו ומי שהשכיר לו את הבית. שישה מהם שוחררו וארבעה עדיין עצורים. בהמשך יוחלט אם להביא אותם להארכת מעצר.

בזמן פיגוע הדריסה אתמול בירושלים, רס״ר א' - בלש ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים - היה בדרכו לבני משפחתו ברכבו הפרטי ולא היה במשמרת. "בסביבות השעה 13:27 נסעתי עם רכבי הפרטי בציר גולדה", שחזר. "זיהיתי בתחנת האוטובוס מצד שמאל כמה אנשים שוכבים כל הרצפה ורכב בתחנת אוטובוס. הבנתי שמדובר בפיגוע דריסה. שלפתי את האקדח, דרכתי ורצתי לכיוון נהג הרכב. יריתי כדור אחד על מנת לנטרל את המחבל".
לרס״ר א', שהיה בלבוש אזרחי וחבש כובע זיהוי משטרתי שהיה ברשותו, הצטרף רס״ר נ' - שוטר סיור מתחנת לב הבירה במחוז ירושלים, לאחר ששמע את הדיווח על הפיגוע ברשת הקשר המשטרתית והגיע למקום בתוך זמן קצר מאוד. הוא תיאר את אותם רגעים: "במהלך משמרת בוקר התקבל דיווח על פיגוע בצומת מינץ. הגעתי למקום האירוע וחתרתי למגע. הבחנתי במחבל בתוך האוטו. יחד עם שותפי נטרלנו את המחבל ופעלנו כמו שמצפים מאיתנו".
לאחר הפיגוע התקיימה ישיבת הערכת מצב במטה מחוז ירושלים, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה בה את המשטרה "להיערך ולהכין תוכניות למבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים החל מיום ראשון הקרוב". גורם ביטחוני הדגיש כי דבריו של בן גביר "לא תואמו עם ראש הממשלה ולא עם שר הביטחון".
גורם מדיני בכיר תקף זמן קצר אחר כך את בן גביר ואמר כי "החלטות על מבצע חומת מגן לא מתקבלות על מדרכה בתחנת אוטובוס כשיש פיגוע. החלטה על מבצע כזה מתקבלת רק אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בהן שב"כ. השר לביטחון לאומי יכול להביא זאת לקבינט אם יידרש. ראש הממשלה יכול לקבל כל החלטה, אבל רק אחרי שיתקיים דיון מסודר ויכנס קבינט. ככה מתנהלת מדינה".
הוא הדגיש כי הכרזה על "חומת מגן 2" אינה בסמכותו של בן גביר, וממילא במערכת הביטחון קיימת ביקורת גדולה על הצהרה זו: בעוד מבצע חומת מגן התנהל נגד התארגנויות טרור חמושות בשטחי הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים הוא אזור בריבונות ישראלית, עם אזרחים לא-מעורבים, וכלל הפיגועים האחרונים שיצאו ממנו היו של מפגעים בודדים שאותם לא ניתן לאתר באמצעות מודיעין.


אחרי הפיגוע תגברה המשטרה את הסיורים באזור צומת רמות, שבו אירעה הדריסה אתמול. במשטרה מאמינים כי נוכחות משטרתית במקום תסייע לחזק את תחושת הביטחון של התושבים בשבת הקשה. בנוסף הוחלט לתגבר כוחות גם בשכונות קו התפר.
הפיגוע אתמול אירע כחודש וחצי לפני חודש הרמדאן, שיתחיל השנה ב-22 במרץ 2023. בצל המאמצים להוביל להרגעת השטח, הפיגועים האחרונים בירושלים, שבהם נרצחו עד כה תשעה בני אדם בפיגוע הירי בשכונת נווה יעקב ואתמול בצומת רמות, מעלים חשש במערכת הביטחון ששיא המתיחות הביטחונית עוד לפנינו.
הגורם המדיני אמר אתמול כי "ירושלים כרגיל רוחשת וגועשת לפני הרמדאן, ואנו נדרשים לראות שאנחנו לא מיטלטלים בכל האירועים". לדבריו, "אנחנו מתבוננים על רמדאן ופסח, ורוצים שכולם ייהנו מחופש פולחן ויוכלו להגיע לירושלים בתקופה הזו". הוא אמר כי מתקיימים דיונים בנושא, והוסיף: "יש דיונים מבצעיים שמתוכננים לשבוע הבא עם שרים, ובנוסף דיון מכין לדיון קבינט שיעסוק בהיערכות לרמדאן".
כחלק מהניסיון למנוע עד כמה שניתן את פיגועי חקיינות, מהם חוששים במערכת הביטחון, תגברה המשטרה את כוחותיה בירושלים כבר לפני שבועיים והעלתה את הכוננות. לקראת הרמדאן כבר מתכננים במשטרה להציף את הרחובות וסמטאות העיר העתיקה באלפי שוטרים מהמחוזות השונים. בנוסף, יחידות מיוחדות יתגברו את הצוותים הקיימים כדי שיוכלו לתת מענה מיידי לאירועים חריגים ופיגועי טרור.