3 צפייה בגלריה
ציוץ של  אולכסיי רזניקוב וולודימיר זלנסקי במהלך הלחימה
ציוץ של  אולכסיי רזניקוב וולודימיר זלנסקי במהלך הלחימה
זלנסקי ושר ההגנה רזניקוב
(מתוך טוויטר)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ושר ההגנה שלו אולכסיי רזניקוב פרסמו הערב (יום ראשון) תמונה שבה נראים מחויכים - על רקע הדיווחים במערב על הקשיים שעמם מתמודדים הרוסים בשדה הקרב. "אי אפשר לשבור אותנו", כתב שר ההגנה בציוץ. "אוקראינה תנצח, אנחנו כבר מנצחים. אנחנו ממליצים לכובשים ללכת הביתה. זה לא מאוחר מדי".
המלחמה באירופה עוד כותרות:
מוקדם יותר התפרסמה תמונה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחד עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ורמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב. בתמונה נראים השלושה מרוחקים זה מזה, כחלק מההגנה על פוטין מנגיף הקורונה.

3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
פוטין עם שר ההגנה והרמטכ"ל
(צילום: רויטרס )

"רוסיה מאבדת יוזמה"

אחרי שלושה ימי לחימה קשים שבהם השיב הצבא האוקראיני מלחמה עזה מהצפוי לכוחות הרוסיים, אוקראינה הודיעה אחר הצהריים כי תסכים לנהל משא ומתן מול רוסיה – סמוך לנהר פריפיאט שבגבול האוקראיני-בלארוסי, לא הרחק מתחנת הכוח הגרעינית המושבתת צ'רנוביל שנכבשה על ידי הכוחות הרוסיים. לא ברור מתי בדיוק יחלו השיחות, כאשר ברוסיה דווח שנציגי קייב ומוסקבה עושים כעת את דרכם למקום. שר הפנים האוקראיני אמר כי הן יחלו מחר. בארה"ב בירכו על השיחות, אך הדגישו כי טרם ברור אם רוסיה מגיעה אליהן מתוך "כוונה טובה".

על רקע המצב בשטח, ודיווחים על התנגדות עזה מצד הכוחות האוקראיניים, טען בבוקר יועצו של זלנסקי כי רוסיה מאבדת את היתרון השמור בדרך כלל למי שיוזם מתקפה. "האויב מאבד יוזמה, וההגעה שלו לבלארוס מוכיחה את זה", אמר, בהתייחסות לאותה הצעה בבוקר למשא ומתן בתוך בלארוס. מנגד, מוסקבה טענה אתמול כי ביום שישי כוחותיה נעצרו על מנת לאפשר מקום למו"מ, ומשהאפשרות הזו נשללה – פוטין הורה לכוחותיו לתקוף "מכל הכיוונים".
להערכות שרוסיה מתקשה ביישום יעדיה הצבאיים באוקראינה הצטרפו כבר אתמול בריטניה וארה"ב, והיום אמר גורם במערכת הביטחון האמריקנית כי אין שום אינדיקציה לכך שרוסיה השתלטה על ערי מפתח כלשהן באוקראינה. לדבריו, גם העיר מריופול שסמוכה לחבל הבדלנים דונבאס במזרח "מוגנת", ומתנגדת לכוחות הפולשים. הגורם טען כי רוסיה שלחה לתוך אוקראינה כבר כשני שלישים מתוך הכוחות הרבים שריכזה סמוך לגבולותיה בשבועות שלפני הפלישה.
עוד ציין כי רוסיה חוותה כמה "כישלונות" בשיגורי הטילים שלה לעבר יעדים במדינה. עד כה לדבריו שוגרו כבר יותר מ-320 טילים על ידי רוסיה, רובם טילים בליסטיים לטווח בינוני. הגורם האמריקני הזהיר בשיחה עם סוכנות רויטרס כי רוסיה מתחילה כעת לאמץ טקטיקה של מצור בתוך אוקראינה, וכי הטקטיקה הזו "מגבירה את הסיכויים לנזק משני לתשתיות אזרחיות ולחיים". הוא הוסיף כי רוסיה לא צפתה את רמת ההתנגדות שיציבו בפניה האוקראינים. "לרוסיה אין הרבה ניסיון בתנועה בתוך מדינת לאום ברמה כזו של מורכבות וגודל", אמר הגורם, תוך שהוא מסביר את ההתקדמות האיטית מהמצופה של הכוחות הרוסיים. "אנחנו לא יודעים אם זהו כישלון בתכנון או כישלון בהוצאה לפועל", הוסיף.
הערב הודתה מוסקבה, לראשונה מאז פרוץ המלחמה, כי כמה מחייליה נהרגו או נפצעו בקרבות. היא לא נקבה במספרים כלשהם, אך טענה כי מספרם נמוך "בכמה מונים" מאשר מספרם של "הלאומנים שחוסלו", כלומר האוקראינים. באוקראינה טוענים שאלפי חיילים רוסים נהרגו: סגנית שר ההגנה האוקראיני טענה הבוקר שהמספר עומד על כ-4,300, ולדבריה 146 טנקים של רוסיה הושמדו מתחילת הפלישה. את הטענה הזו יש לקחת בערבון מוגבל, אולם גם גורמים במערב העריכו אתמול כי מאות רבות של חיילים רוסים נהרגו. לפי הממשלה האוקראינית יותר מ-210 אזרחים אוקראינים נהרגו בארבעת ימי המלחמה ויותר מ-1,100 נפצעו עד כה.
קרבות קשים יותר מאלו שהיו בקייב התחוללו הבוקר בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ששוכנת סמוך לגבול הרוסי במזרח. לפי האוקראינים קרבות קשים התנהלו ברחובותיה של חרקוב – כולל במרכז העיר – והתושבים נקראו להישאר במקלטים ולא לצאת החוצה. בצהריים טען המושל האזורי, אולג סינגובוב, כי לאוקראינה יש "שליטה מוחלטת" על העיר. "השליטה על חרקוב היא לגמרי שלנו!", הכריז וטען שכוחות הביטחון "טיהרו" את העיר מהאויב הרוסי. הוא טען שהצבא הרוסי נמצא במוראל ירוד, וכי חלק מהחיילים הרוסים "נטשו את הרכבים שלהם" ונכנעו.
בינתיים, למרות התקווה המסוימת שעוררה ההכרזה על משא ומתן להפסקת אש בין מוסקבה לקייב, זלנסקי הצהיר הערב כי הוא לא מאמין שהשיחות יביאו לפתרון. "אבל בואו ננסה", הוא הוסיף, תוך שהוא מדגיש כי יש לפעול ב"פרגמטיות" על מנת להביא להשלמת יעדיה של קייב. לדבריו, אחד מאותם יעדים הוא "רציפות טריטוריאלית".