6 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
דבריה עוררו סערה. שקד
(צילום: יריב כץ )
שרת הפנים איילת שקד אמרה שהמדינה צריכה "להכיל את המתים" משום שמדובר במגפה, אך עבור מי שאיבדו את יקיריהם - אין נחמה. כמה משפחות נפטרי הקורונה העבירו ביקורת קשה על שרת הפנים איילת שקד, שעוררה סערה שלשום לאחר שאמרה כי הממשלה קיבלה "החלטה אסטרטגית - לחיות ליד הקורונה. לדעת גם להכיל חולים קשים וגם להכיל מתים. כי זו מגפה, ובמגפה אנשים מתים". "מדובר בחוסר רגישות, כאילו דקרו אותנו בלב", טענו.
רות דנינו מרחובות איבדה את בעלה, עו"ד דוד דנינו, שמת כתוצאה מסיבוכי הנגיף בגיל 63. "היינו נשואים 22 שנה, ולפני כשנה חלינו ביחד בקורונה ולא ברור מי הדביק את מי", סיפרה. "הכל היה בסדר, ובשלב מסוים הוא נזקק לטיפול בחמצן ופונה לבית החולים קפלן במצב טוב. בהתחלה מצבו עוד היה טוב, אך כעבור שבוע המצב הידרדר, הוא הונשם והורדם יום אחד וכעבור ימים ספורים נפטר. הרופא התקשר להגיד לי שנפטר ובזה זה נגמר. ללא יכולת להיפרד ובאופן חד ופתאומי, נשארנו אני והילדים לבד, בלעדיו. הוא היה איש ממש צדיק ועזר המון לכל מי שהכיר, וגם כעורך דין היו המון תיקים שטיפל בהם ללא תמורה״.
6 צפייה בגלריה
רות דנינו ובעלה דוד דנינו ז"ל
רות דנינו ובעלה דוד דנינו ז"ל
"לממשלה לא אכפת מהמשפחות". רות דנינו ובעלה דוד ז"ל
לדנינו יש ביקורת קשה על דבריה של שקד. "לממשלה באופן כללי לא אכפת מהמשפחות, כי מרגע הפטירה ועד כה לא שמענו כלום מאף אחד, ועד לרגע זה ממש אני מתמודדת עם הבירוקרטיה", סיפרה רות בכאב. "הדברים שאמרה שקד מאוד מכעיסים מכיוון שהממשלה של בנט לקחה אותנו עשרה צעדים אחורה. כבר היינו במקום טוב, והפחד של הממשלה הזאת מצעדים ברורים וחד משמעיים גורר אותנו לאסון נוסף. במקום לטפל במחדל ולסייע לאלו ששילמו את המחיר הכי יקר במגפה הזאת - מבקשים מאיתנו להכיל את המתים. אין דבר מכעיס ומזעזע יותר מזה".
דבריה של שקד הכעיסו גם את ד"ר אוהד יוגב, שאיבד את חמיו, שמת כתוצאה מסיבוכי הנגיף. "כאחד שאיבד בן משפחה מקורונה, המילים של השרה דקרו אותי ישירות בלב", אמר. "אני מצפה מהממשלה שתקטין את המוות ולא תכיל את המוות. מניסיון של שנה וחצי אנחנו מבינים שאכן מוות ממגפה הוא כנראה בלתי נמנע, אבל כמה ימותו - זה כן תחת שליטה".
6 צפייה בגלריה
אוהד יוגב ויהודית
אוהד יוגב ויהודית
"אני מצפה מהממשלה שתקטין את המוות, ולא תכיל אותו". אוהד יוגב
(צילום: יאיר חובב)
6 צפייה בגלריה
מייקל שר ז"ל
מייקל שר ז"ל
מייקל שר ז"ל
לדבריו של יוגב, בבחירות האחרונות הוא בחר במפלגת ימינה, ואחת הסיבות לכך הייתה הנחרצות של בנט ושקד במלחמה בקורונה. "'אפס הדבקה' זו לא סוג של אשליה, אלא אסטרטגיה", אמר יוגב. "פתאום שינוי כיוון של 180 מעלות, אסטרטגיה הפוכה. 'חיים לצד הווירוס', 'מכילים את החולים והמתים'. מכעיס אותי אמירות של 'זה לא וירוס כזה קטלני, רק מבוגרים מתים ממנו'. כיהודי אני מאמין בעוצמה של כל דקה שאנחנו חיים. שאדם בן 77 או 80 שיכל לחיות עוד כמה שנים מת, זה קורע את הלב, גם אם הוא הפסיד רק כמה שנים".
״כלכלה היא לא חזות הכל, אי אפשר להחזיר את הזמן איכות של סבא עם הנכדים שלו, את החיבוק האוהב של סבתא לנכדים שלה", הסביר יוגב. ״לא הגיוני שחופשות אוגוסט בטורקיה יעלו לנו בחיי אדם. כדוקטור לגנטיקה אני אומר שחובה עלינו להבין שלחיות לצד המגפה יגרום לנו 'לייצר' עוד ועוד מוטציות ועוד ועוד וריאנטים שבסופו של דבר ינצחו את החיסון ונחזור לנקודת ההתחלה, רק עם הרבה יותר מתים. אנא מכם בנט ואיילת, תלחמו במגפה, תעצרו את ההתפשטות, תסגרו את נתב''ג ותגבילו אירועים גדולים. את המתים כבר אי אפשר להחזיר מהקבר".
6 צפייה בגלריה
פאני קגנובסקי
פאני קגנובסקי
"צריך להוריד את התחלואה לפני שיהיה אפשר לחיות לצד הקורונה". פאני קגנובסקי
6 צפייה בגלריה
ריקה בליצקי נפטרה מ קורונה סבתא של פאני קגנובסקי
ריקה בליצקי נפטרה מ קורונה סבתא של פאני קגנובסקי
ריקה בליצקי ז"ל
פאני קגנובסקי, שאיבדה את סבתה שחלתה בקורונה, טענה גם היא שהאמירה של שרת הפנים שקד לא הייתה במקום. "זו אמירה חסרת רגישות. עד שזה לא דופק לך בדלת, את לא באמת קולטת מה זה קורונה", אמרה. "שומעים מחבר'ה צעירים שזה די דומה לשפעת, והרי מה זה שפעת? אני חולה בשפעת כמעט כל שנה. אבל לקורונה יש סיבוכים גרועים יותר, היא יכולה להגיע לריאות, וברגע שזה שם זו כבר נקודת האל חזור.
"מי שלא איבד קרוב שיכל לחיות עוד כמה שנים טובות, לעולם לא יבין. אם שקד טוענת שאנחנו צריכים ללמוד לחיות לצד המגפה אז שייתנו פתרונות ודרכים להתמודדויות. צריך קודם להוריד את התחלואה. כל עוד יש אוכלוסייה כל כך גדולה שעדיין לא התחסנה - אי אפשר לשבת באולפן ולהגיד שאנחנו צריכים ללמוד לחיות לצד הקורונה, אנחנו עוד לא שם".