נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להפחית בעוצמת הלחימה - ולעבור למבצע כירורגי יותר, המבוסס על פשיטות נקודתיות של כוחות מיוחדים שמטרתו לפגוע בהנהגת חמאס ובמנהרות. כך דיווח אמש (שני) ה"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, השר רון דרמר, מקורבו של ראש הממשלה, הודיע בפגישה שקיים בוושינגטון כי ישראל תעבור בקרוב לשלב הממוקד יותר - שאליו מבקש ביידן לעבור.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בדיווח הוגדרה השיחה בין נתניהו לביידן "מתוחה". נשיא ארה"ב ביקש להימנע מהפצצות רחבות היקף. השר דרמר אמר לעמיתיו בוושינגטון - בפגישה שארכה ארבע שעות - כי הסימנים הראשונים לשינוי הפעילות הישראלית ייראו בשטח כשכוחות צה"ל יסיימו את פעילותם בצפון רצועת עזה, ויתחילו להוציא חיילים רבים משם. דרמר לא ציין בפני האמריקנים את לוח הזמנים המדויק - והם מצידם לחצו עליו לעבור לשלב הזה מוקדם ככל האפשר. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שצפוי להגיע לישראל השבוע, מצפה לשמוע תשובה בעניין - לפי ה"ניו יורק טיימס".
בכתבה הנרחבת ב"ניו יורק טיימס" על יחסי ארצות הברית מפתיחת המלחמה נכתב כי באופן כללי, השיחות האחרונות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית היו מתוחות יותר. ביידן שוחח עם נתניהו 14 פעמים, ולפי הכתבה, בשיחות האחרונות אמר ביידן במילים אחרות: "תראה, אתה חייב לעשות יותר ולקחת את זה יותר ברצינות".
בצוותו של ביידן הדיון המרכזי היה באיזו שפה להשתמש ועד כמה ללחוץ על ישראל, אבל איש לא לחץ לשינוי מדיניות דרמטי כמו השעיית מכירת כלי הנשק לישראל - גם בכלל שאיש לא סבור שביידן מתכוון לעשות זאת.
ב"טיימס" נכתב כי המסרים של הממשל נוגעים לארבעה דברים: לישראל יש זכות להגנה עצמית, יש להסיר את איום חמאס, יש להגדיל את הסיוע ההומניטרי ולהקטין את מספר האבדות בקרב האזרחים בעזה. בזמן שבכירים אמריקנים הדגישו את הנקודות האחרונות, ביידן - בנאומיו הפומביים לפחות - דיבר על הראשונות.
לפי העיתון, "יש רמזים שנתניהו יסכים לקבל בסופו של דבר תפקיד לרשות הפלסטינית בעזה, אחרי שתעבור רפורמה. הוא מבין שצריך להיות סוג של ממשל פלסטיני, אם הוא רוצה שמדינות המפרץ הערביות יממנו את שיקום הרצועה".