על אף התחזית האופטימית של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולפיה ב-2022 נרגיש את השינוי בכל הנוגע לפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, ראשי הרשויות בדרום נשמעים טיפה פחות אופטימיים היום (רביעי). בני ביטון, ראש העיר דימונה ואיש הליכוד, טען בריאיון לאולפן ynet כי בר-לב "מנותק לגמרי מהשטח". פיני בדש, ראש מועצת עומר, הצטרף לדברים וקרא לשרים "להתעורר": "אנחנו מאבדים את הנגב, אנחנו מאבדים את המשילות".
ביטון אמר כי כיום ישנו שיתוף פעולה הדוק בין הרשויות היהודיות לבדואיות בדרום. "אני שומע את חברי, ראש עיריית רהט, ובאמת זועק זעקה אמיתית ואומר 'חבר'ה, בואו נעשה את זה בשת"פ ביחד' וכשאנחנו רואים מה שקורה בביה"ח סורוקה, אני דיברתי עם עשרות רופאים מביה"ח סורוקה מהמגזר הבדואי, עם מנכ"ל ביה"ח, והם אמרו 'תיכנסו לעובי הקורה'. אני חושב שיש פה שעת נס כרגע, שגם המגזר וגם אנחנו רוצים להגיע לפתרון משותף".
4 צפייה בגלריה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
ביטון על בר-לב: "מנותק לגמרי מהשטח"
ביטון על בר-לב: "מנותק לגמרי מהשטח"
ביטון על בר-לב: "מנותק לגמרי מהשטח"
(צילום: הרצל יוסף)
ביטון קרא לממשלה לכנסת את ישיבתה השבועית בבירת הנגב, באר שבע, לאחר שראש העיר ביקר בחריפות את ראש הממשלה נפתלי בנט והשר בר-לב שלא הגיעו לעיר לאחר קטטת הענק מחוץ לבית החולים סורוקה. "אני מוציא היום מכתב לראש הממשלה בשם כל ראשי הרשויות - שכולנו - יהודים, ערבים, כולנו ביחד - נמצא את הפתרון לסוגיה הזאת", ציין.
פיני בדש הבהיר כי על אף כל הבעיות והאלימות והפשיעה, אנשים לא בורחים מהיישובים בדרום. "אנחנו עדיין מספיק חזקים, אנחנו יודעים להתמודד עם הבעיה ונתמודד איתה כמו שהתמודדנו בעבר", הדגיש. לדבריו, "הפתרון יבוא כאשר הנושא יתפוצץ לכולם בפנים". הוא ציין כי ישנו שינוי בשטח: "המשטרה פה פועלת בנחישות גדולה מאוד. יש פה תקציבים שעוברים במחלקות ממשלה אבל זה לא מספיק. אין ענישה בכלל. יש קצת החמרה בענישה לאחרונה, אבל הבעיה מורכבת מאוד".
4 צפייה בגלריה
פיני בדש
פיני בדש
"הפתרון יבוא כאשר זה יתפוצץ לכולם בפנים". פיני בדש
(צילום: תמונה מתוך ויקיפדיה BASWIM)
הוא הציע לראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, שהשתתף אף הוא בדיון באולפן להיפגש עם כל ראשי הרשויות הבדואים, לכנס את כל המנהיגים הבדואיים, יחד עם השר לביטחון הפנים. "הפתרון צריך לבוא קודם כל מתוכם. הם צריכים להחליט שזהו, אי אפשר להמשיך יותר, החוק הבדואי לא יכול משתלב בחוק הישראלי, הם צריכים לשבת שולחן עגול עם צמרת המשטרה, עם צמרת המדינה, לשבת ולנסות למצוא פתרונות".
לדבריו, "אין בעיה של כסף, יש מיליארדים פנויים לצורך העניין הזה, רק צריך לדעת לקחת ולנצל. יש פה בעיה שאין מי שיכול לאכוף את הדברים האלה במגזר. רוב הציבור הבדואי הוא נורמטיבי, הוא נהדר והוא סובל אגב לא פחות מאיתנו מהתופעות האלה ולכן הפתרון, הכסף, המשטרה, הפתרון צריך להתחיל מתוכם. חייב להתחיל משם".
אבו סהיבאן טען כי הידיים שלו "כבולות". הוא הסביר: "צריך לפתור את הבעיה הזאת מהתשתית. צריך לייבש את תשתית האלימות, ההתפרעויות, כל הדברים האלה צריך לייבש אותם. אם זה בחינוך, זה בתעסוקה, וגם בדיור. שלושת הדברים האלה חסרים לבדואים בנגב. פשוט מאוד. את עוברת מב"ש לדימונה, או ב"ש לערד ואת רואה את הווילות ה'יפות' של הבדואים שם, את רואה בעצם את הפחונים. את רואה את העוני".
4 צפייה בגלריה
פאיז אבו סהיבאן ראש עיריית רהט
פאיז אבו סהיבאן ראש עיריית רהט
"סנגור של הנגב". פאיז אבו סהיבאן, ראש העיר רהט
הוא הדגיש כי הוא לא מנסה להגן על העבריינים וכינה את עצמו "סנגור של כל הנגב", יהודים וערבים כאחד. "אני סנגור של הרופאים שעובדים בסורוקה, שחוו שלשום את הדבר הזה הנפשע שאנחנו מוקיעים אותו ואנחנו התנצלנו, אבל צריך לטפל בבעיה מהשורש, הבעיה של הבדואים לא רק עניין של אלימות, אלא חסר תשתיות ביישובים שלנו. ברהט חסר לי 12 אלף אנשים שאין להם בית פשוט מאוד, יש להם פחונים בתוך העיר".
"אני לוקח אחריות על עצמי אבל המדינה צריכה להשקיע ביישובים שלנו. זה לא יכול להיות שאנחנו נשאר ככה תמיד במצב הסוציו-אקונומי הזה. המשטרה צריכה לפעול נגד פורעי החוק. להוסיף תקנים למשטרת ישראל, לתת להם אמצעים אלקטרוניים על מנת לחפש את הנשק המסתובב הזה.
בני ביטון אמר כי "אין ויכוח שהרשויות הערביות במצב קשה, מבחינת חינוך דיור ותעסוקה. למה לא צריך להקים מכללה ברהט? למה שהם צריכים לנסוע לשכם, לירדן, לכל המקומות האלה. הם לא לומדים את תורתו של ז'בוטינסקי שם. נושא הסדרת הדיור שלהם, נושא התעסוקה. תסתכלו מה קורה היום בב"ש. 70-80 אחוז מהרופאים הם בדואים, רוקחים הם בדואים, הם היום הולכים ללמוד".
"אני דורש מממשלת ישראל, תדברו אלינו, גם הממשלה הקודמת לא עשתה כלום בנושא הזה, שלא תחשבו. אבל כרגע יש פה חציה של קו אדום. מה שפיני אמר לפני 20 שנה היום זה יזלוג גם לתל אביב, רבותיי, אם אנחנו לא נעצור את זה כרגע בנגב זה יזלוג לתל אביב".

תגובת בר-לב: "המשטרה פועלת ללא הפסקה"

מהשר לביטחון הפנים נמסר: "אין בכוונתנו להתווכח עם תחושות הבטן של תושבי הדרום. המצב בנגב בשנים האחרונות אכן ירד לשפל חמור שהגיע לשיאו באירועי שומר החומות והמשילות אכן נפגעה כפי שמתואר בדו"ח מבקר המדינה המתייחס לשנים 2020-2013. זה המצב בו קיבל השר בר-לב את הנגב וזאת התמונה שנשקפה בפניו בביקורים הרבים שערך בנגב, מספר פעמים בחודש מאז כניסתו לתפקיד.
"אבל השר בר-לב איננו מביט אחורה, עתה זו המשמרת שלו והאחריות שלו לבלום את ההידרדרות רבת השנים ולהחזיר את המשילות בכל רחבי הארץ. עם כניסתו של השר, הוא הציב את המאבק לבלימת וצמצום הפשיעה ברחוב הערבי בכלל ובנגב בפרט כיעד מרכזי. בחודשים האחרונים פועלת המשטרה ללא הפסקה ומבצעת פעולות מידי שבוע בכל חלקי הארץ ובפרט בנגב, בעצימות שלא הייתה בעבר, לשם מטרה זו.
בנוסף, התוכנית שתוכננה על ידי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל ושאושרה בממשלה לפני שבועות ספורים כוללת את החזרת המשילות לנגב. מהיום הראשון אמר השר כי הפעולות שמקדמים כיום המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, בסיוע נרחב של משרד ראש הממשלה יובילו לשינוי, אך הוא לא יהיה מיידי ויתרחש בתוך חודשים במהלך 2022".