"מימשנו עליונות מודיעינית חסרת תקדים שבזכותה שופרה ההתרעה להגנה, ושופרו יכולות הקטלניות והדיוק". את הדברים הללו אמר הערב (שלישי) ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף תמיר היימן, בעצרת החילית בפארק נחל בבאר שבע, שהתקיימה בסימן מעבר אגף המודיעין לנגב בעוד כחמש שנים. באירוע נכחו גם שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
"אמ"ן הוא ארגון של מחשבה ושל מעשה, המחשב של המחקר, גילוי הסוד והתעלומה ,הבנת דבר מתוך דבר, השכלול הטכנולוגי המתמיד - כולם מבוססים על מחשבה ועל חשיבה המצאתית", אמר אלוף היימן. "המעשה של אמ"ן הינו השפעה על המציאות, תפוקות מבצעיות פרקטיות ,התרעה המאפשרת מוכנות מקדימה וסיכול כוונות אויב - וזאת לצד מבצעים חשאיים וחסויים לאורך כל השנה. העליונות הזו איפשרה מחקר והערכה כבסיס לקבלת החלטות בכלל הדרגים במדינת ישראל".
עוד אמר אלוף היימן: "פעלנו לייצר מודיעין מוכוון תפוקות. ביססנו את המודיעין על תשתית דיגיטלית מתקדמת, שמאפשרת מימוש יכולות בינה מלאכותית העליונות המודיעינית של אמ"ן היא מגוונת - מהרחפן ועד הלוויין ועליונות בסייבר; אבל רק הסינרגיה בין כלל היכולות, רק היתוך המידע ממאגרי מידע גדולים המגיעים מכלל מערכי אמ"ן - רק אלו מבטיחים את איכות התוצר המודיעיני ואת האפקטיביות במאמצי צה"ל בהגנה ובהתקפה".


הרמטכ"ל: "המודיעין עושה את הלחימה שלנו יותר מוסרית"

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, שנשא דברים לפני אלוף היימן, אמר כי "באמ"ן מתחולל שינוי אדיר לאורך שנים והוא החלק שלו בהכרעה - וזה לא מובן מאליו. ארגוני מודיעין רבים נוטים לתאר את המציאות, נוטים להגיד מה קורה בצד השני של הגבעה, מה קורה אצל האויב. אמ"ן ידע עם השנים לעשות שינוי עמוק ולספק מודיעין טקטי למפקדים בוואדיות ולספק הרבה יותר מטרות וללוות לחימה, התקפה ואיגוף בזמן אמת עם התרעות טקטיות ועם מטרות ומודיעין מסוג אחר. זה שינוי אדיר שמעט מאוד ארגוני מודיעין בעולם נמצאים ברמה הזאת, אם בכלל".
עוד הוסיף הרמטכ"ל: "'שומר החומות' היה דוגמה מובהקת ליכולת הזאת. היקף המודיעין שסופק לכוחות הלוחמים - מטייסים, דרך אנשי הגנה ועד חוליות של חימוש מונחה מדויק ואנשי חיל הים הוא באמת יוצא דופן. זה הכול בזכות עבודה והמצאות ופיתוחים ושכלולים שלכם, של מי שיושב כאן מולי. המודיעין עושה את הלחימה שלנו יותר מוסרית, כי יש כתובת לכל פצצה.

1 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בעצרת מעבר צה"ל לנגב בפארק נחל בבאר שבע
הרמטכ"ל אביב כוכבי בעצרת מעבר צה"ל לנגב בפארק נחל בבאר שבע
"המודיעין עושה את הלחימה מוסרית יותר, יש כתובת לכל פצצה". רב-אלוף כוכבי בכנס
(צילום: דובר צה"ל)
"חמאס לא הצליח לממש את ייעודו במבצע 'שומר החומות'; הוא לא הצליח לממש את הפיגועים שניסה לעשות. בנוסף לכל זה, נשללו רבות מאוד מהיכולות שלו. כל מה שאמרתי עכשיו מבוסס על מודיעין. מה הוא כן עשה? הוא ירה מאות, אלפי רקטות, באופן סטטיסטי לגמרי, בזמן שאנחנו הטלנו אלפי חימושים מכל הסוגים שלכל אחד מהם הייתה כתובת מודיעינית מדויקת שאתם עבדתם עליו".
הרמטכ"ל המשיך ואמר כי "אמ"ן בשנים האחרונות לא רק נמצא בשדה הקרב, אלא נמצא בפעולות חשאיות ובפעולות התקפיות. מסורתית, אמרנו בצדק שנים, המודיעין הוא קו ההגנה הראשון; אז הנה - המודיעין הוא גם קו ההגנה הראשון. הוא גם משתתף בהתקפה, אבל גם לפעמים הוא קו ההתקפה הראשון".
שר הביטחון בני גנץ, ראשון הנואמים, שיבח גם הוא את אגף המודיעין: "המודיעין ההגנתי וההתקפי הוא הבסיס שעליו צה"ל נשען כולו. אנחנו זקוקים לעוד נשים כמו אלוף משנה ג' - שמונתה כעת לסגנית מפקד 8200 ופרצה עוד תקרת זכוכית, משום ששדה הקרב מצריך מאיתנו מענה מגוון ורחב יותר. זהו לא חסד. הגיוון הוא כוח, ובמודיעין הגיוון הוא הכרח משום שכך נשמעים יותר קולות ומתקבלים יותר רעיונות חדשים". עוד אמר גנץ: "השירות באמ"ן דורש מכם לחשוב אחרת, לפרוץ את גבולות הדמיון, לשאול את השאלות הנכונות, לדעת לייצר הרמוניה בין הזרועות השונות ולסייע ללוחמים שבשטח שסומכים עליכם".
שר הביטחון התייחס למעבר של אגף המודיעין לנגב: "בראייה ארוכת הטווח, חלק ניכר מהחיילות והחיילים שישרתו בנגב יבחרו לאחר השירות גם לקבוע את ביתם כאן. לא רק מתוך תחושת שליחות ושאיפה לממש את החזון הציוני, אלא גם משום שזו תהפוך להיות הבחירה הטבעית למשפחותיהם. המעבר לנגב הוא חלק ממשימה רחבה לצמצום פערים והזדמנויות שוות לכל אזרח שגם אתם שותפים לו. יעידו על כך תעודות ההצטיינות שאתם מקבלים כאן על פרויקטים משמעותיים למען החברה הישראלית".
"מבחינתנו", המשיך גנץ, "המעבר לנגב זו משימה לאומית. הגדלת שיעור הצעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית במערכים הטכנולוגיים הינה חשובה וצריכה להתקדם באופן משמעותי עד לכדי 30 אחוז - אותו יעד שקבענו הרמטכ"ל ואנוכי תוך שילוב יותר נשים בשילוב כלל פרויקטים".