צה"ל איתר בצהריים (יום חמישי) שרידי רקטה שנורתה לעבר הגלבוע מאזור ג'נין, ונפלה שוב בשטח הפלסטיני. קודם לכן פרסמה חטיבת "עייאש" תיעוד של שיגור רקטה כזו, וטענה כי כיוונה לעבר מושב רם און "בתגובה לפשעים של האויב". מדובר צה"ל נמסר כי "בהמשך לסרטון פלסטיני בו נראה שיגור לעבר יישוב ישראלי בחטיבת מנשה, כוחות הביטחון איתרו בסריקות שרידי רקטה מאולתרת בשטח פלסטיני, שזוכו על-ידי חבלנים". בתקופה האחרונה אירעו כמה ניסיונות נוספים לשגר רקטות לעבר הגלבוע, שכולם כשלו.
4 צפייה בגלריה
שיגור רקטה במחנה הפליטים ג'נין
שיגור רקטה במחנה הפליטים ג'נין
הרקטה והמנהרה
במקביל, אתמול פורסם תיעוד חריג של מנהרה באורך עשרות מטרים מתחת למחנה הפליטים ג'נין - ברקע החשש של צה"ל שהמחבלים במחנה משקמים את תשתיות הטרור בו, שסוכלו במבצע "בית וגן". מדובר ככל הנראה במנהרה שמיועדת בעיקר לשימוש לחימתי. צה"ל איתר אמנם במבצע האחרון חללים תת-קרקעיים במחנה, אך אלה היו קטנים יותר ושימשו בעיקר לאכסון והסתרת אמל"ח. ניתן להניח שצה"ל לא איתר במבצע את המנהרה שמופיעה בסרטון.
בכל מקרה, עצם חשיפת המנהרה לתקשורת על-ידי המחבלים, והעובדה שהיא מתבססת בחלקה על חלל סלעי טבעי בשלוחה שעליה יושב מחנה הפליטים, יכולים להעיד על מבצעיות נמוכה של המנהרה כמנהרת לחימה - בניגוד לאלו שיש לחיזבאללה ולחמאס.
ירי הרקטה ופרסום התיעוד של המנהרה מגיעים כשלושה שבועות מאז פעל צה"ל במחנה הפליטים בג'נין, ול-ynet נודע כי גורמים במערכת הביטחון מזהים שהחמושים הפלסטינים במחנה מנסים לשקם את ההריסות מהמבצע, בדגש על תשתיות, ייצור מטענים רבי עוצמה והטמנתם ואיסוף אמל"ח מחודש.
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
כוחות צה"ל בג'נין במהל מבצע "בית וגן"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
ההריסות בג'נין לאחר המבצע
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
מאז המבצע, לא פעלו כוחות צה"ל במחנה הפליטים. גורמי ביטחון מסבירים כי לצד ההתעצמות מחדש במחנה הפליטים, יש ניסיון שלא לפגוע בניסיונות של הרשות הפלסטינית לחזור ולמשול בג'נין - דבר שהוא אינטרס ביטחוני ישראלי מובהק.
"טרור לא מסכלים במבצע אחד, לג'נין צריך להיכנס כדי לבצע את המבצעים הללו מעת לעת, ולסכל את הניסיונות לשיקום מחדש של הטרור במחנה הפליטים. קרבה העת שנצטרך להיכנס לשם שוב", הסביר גורם ביטחוני. אין הכוונה היא למבצע כמו "בית וגן", אלא למבצעים קצרי טווח, כמו זה שהתחולל בתחילת השבוע במחנה הפליטים נור א-שמס הסמוך לטול כרם.
ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור, מסר: "מרגע קבלת הדיווח הפלסטיני במועצה יצרנו קשר עם כוחות הביטחון, ובמשך שעות הצבא ביצע סריקות. במקביל יצרתי קשר עם מושב רם און ועדכנתי על המתרחש. זה חלק מההסלמה שאנו חווים בגלבוע, ואני מצפה מהצבא לסכל את נסיונות השיגור הבאים לעבר שטח ישראל. ללא תגבור פעולות יזומות של הצבא - אנו עלולים בסוף להיפגע. בגלבוע אנו ממשיכים לשמור על שגרה".