יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר הבוקר (יום חמישי) בריאיון ל-ynet radio כי הליכוד ושותפותיו "לא הסתבכו עם הרפורמה המשפטית". לדבריו, "ראש הממשלה בנימין נתניהו גילה אחריות לנוכח מה שהיה, אבל זה לא אומר שעצרנו או שזה יגרום לנו להפסיק". למעשה, אמר כץ, הוא מעריך שהשיחות יגיעו בקרוב לפיצוץ - ואז המהפכה המשפטית תשוב לשולחן. על כך זעם חבר הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, שמשתתף במגעים בבית הנשיא וטען כי מה שאמר כץ היה "הדבר הכי פחות אחראי לעשות הבוקר".

3 צפייה בגלריה
בוקר פסימי להסכמה רחבה. טרופר וכץ
בוקר פסימי להסכמה רחבה. טרופר וכץ
בוקר פסימי להסכמה רחבה. טרופר וכץ
(צילום: עוז מועלם, יואב דודקביץ')
לטענת כץ, המהפכה המשפטית הייתה ידועה לבוחרי הקואליציה לפני הבחירות - על אף שלא היה ברור אז מה השינויים במערכת המשפט יכללו. "אם לא נצליח להגיע להסכמות והאופוזיציה באמת לא תלך עד הסוף, אנחנו נמשיך עם הרפורמה כפי שהתחייבנו לבוחרים שלנו", אמר. "ברגע שנגיע לפיצוץ - ולהערכתי האישית זה מה שיהיה - אנחנו נמשיך עם הרפורמה כבר בכנס הנוכחי".
כשכץ נשאל מדוע הוא מתרשם שהמגעים מתקרבים לפיצוץ, הוא השיב כי "אנשי האופוזיציה מאוד מושפעים מהמפגינים, אותם אנרכיסטים שקובעים להם ומשפיעים עליהם. הם ילכו איתם ולא עם מה שהעם רוצה, שנעשה פה רפורמה ושינויים בהסכמה רחבה. הם לא ייתנו לנו את הלגיטימציה שהינה אנחנו עושים משהו והם בעצם תומכים, כי יש להם את מה שמחכה להם ליד הבית. הם לא יאפשרו את זה".
אז בעצם אנחנו הולכים לראות שוב את המראות שראינו בחודשים האחרונים - איילון נחסם, מאות אלפים בחוץ בכל הארץ. "אני לא חושב שיהיו מאות אלפים. כשהבאנו את זה בהתחלה בצורה גדולה, זה גרם לאנשים לחששות אמיתיים, אבל אני לא חושב שהפעם המספרים יהיו אותו דבר. הפרצוף האמיתי של אותו קומץ, אנשים שממומנים מכסף זר, התגלה. הם יוצאים נגד כל דבר שאנחנו עושים, ושורפים כבישים ובאים עם מגפון לח"כים באוזן. אני חושב שאנשים מבינים היום שהארגון הזה של הפגנות זה בעצם נגד הממשלה הנבחרת, אנשים אנטי-דמוקרטיים שלא מקבלים את דין הבוחר".
הם מרגישים שלוקחים להם את הדמוקרטיה, שמשנים כאן את שיטת המשטר. "איך משנים את שיטת המשטר? אני לא מצליח להבין את ההאשמות האלה, 'קץ הדמוקרטיה', על מה? על שני נציגים לבחירת שופטים לקואליציה? מה קץ הדמוקרטיה פה? יש פה מערכת ממומנת ומשומנת שפוגעת במדינת ישראל גם כלפי חוץ מבחינה מדינית וכלכלית. ראינו את אותם סרבנים. לחסום כביש ולשרוף כביש במוצ"ש זה נהיה כאילו עוד חלק מאיזה משחק ספורט לאומי, משחק כדורגל של יום שבת כאילו הכול פה נהיה בסדר. מה לעשות, זה דמוקרטיה ולא תמיד נהיה בשלטון - ובסוף זה יתהפך על אותם אנשים".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
"אני יושב בחדרים, לא ראיתי שם את אופיר כץ". טרופר והצוותים בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
חבר הכנסת חילי טרופר, שעלה לשידור אחרי כץ, תקף אותו על הריאיון. "אני מעריך אותו, אבל זה היה הדבר הכי פחות אחראי לעשות הבוקר", אמר. "גם להניח שהשיחות בדרך להתפוצץ, וגם לאיים שנחזור למה שהיה?".
לדברי טרופר, "אני יושב בחדרים, לא ראיתי שם את אופיר כץ. אני לא יודע על סמך מה הוא אומר את הדברים, יכול להיות שהוא שומע אותם בחדרים אחרים. אני רק יודע עובדה אחת פשוטה - גם אופיר וגם אני, כולנו צריכים לעשות הכול כדי להגיע להסכמות - כי את המחיר של אי ההסכמות ראינו פה בחודשים האחרונים. אם הוא רוצה להחזיר את מדינת ישראל לסחרחורת האיומה שנקלענו אליה, שכללה מחירים כלכליים, ביטחוניים, מדיניים וחברתיים אדירים, אז שיחזור למהלכים חד-צדדיים. אני מזכיר שעד עכשיו ראש הממשלה לא הוזמן לארצות הברית או לאיחוד האמירויות".
טרופר הוסיף: "אנחנו בבית הנשיא כי הרצון למהלכים חד-צדדיים נתקע בקיר. רוצים בכוח לחזור על אותה הטעות פעמיים? אני מציע לכולם לחסוך איומים ואולטימטומים, ולעשות הכול כדי להגיע להסכמות".
זה נראה כמו עמדה סיעתית, לא פליטת פה לא-מתוכננת. אם חוזרים לחקיקה כמו שהוא אומר - זה הרסני לתהליך כולו? "זה מחיר שמדינת ישראל כולה - ימין ומשאל, דתיים ומחילונים, תומכי ממשלה ומתנגדיה - ישלמו. כבר שילמנו את המחיר. אני לא חושב שיש אזרח ישראלי שמתגעגע לינואר-מרץ. אני מזכיר ששר הביטחון בקואליציה של אופיר כץ, יואב גלנט, הגדיר חקיקה חד-צדדית כסכנה ברורה ומיידית למדינת ישראל. אני לא פרשן של הליכוד, ואני גם מכבד את הכרעת הבחירות, ומבין שהם הקואליציה. הם הביאו גם השבוע חקיקות שהתנגדנו אליהן אבל הפסדנו בהצבעות, אלה כללי המשחק. פשוט, כשמשנים את סדרי השלטון בישראל בצורה דרמטית, הדבר הנכון זה לעשות את זה בהסכמות רחבות.
"גם נתניהו אמר את זה, אז אני לא מבין את הפליק-פלאק הזה. כלומר, כששר הביטחון של הליכוד אומר שזו סכנה ברורה ומיידית, וראש הממשלה אומר גם שוב ושוב שהוא רוצה הסכמות רחבות, אז עכשיו הם חוזרים אחורה? אני לא מבין את ההיגיון, ובעיקר מאוד מודאג מהמחיר".
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה
גלעד קריב בועדת החוקה
"מציע לכץ לא להלך אימים על הציבור בישראל". קריב
(צילום: יואב דודקביץ')

לגבי הוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא, כמה אתה משוכנע שנציג מטעמכם יהיה שם? כי לפי הליכוד, זה ממש לא ברור שח"כ קארין אלהרר תשב בוועדה הזו. "אני לא יודע, אני שומע מהקואליציה כל כך הרבה דברים סתורים. נראה לי שהם לא עד הסוף סגורים בתוך עצמם מה הם רוצים. אני יודע רק דבר אחד - כל התשתית של השיחות בבית הנשיא היא שלא משנים מהלכים באופן חד-צדדי. ולכן קיים נוהל, יש ועדה במתכונת מסוימת, וכך צריך לשמור עליה ולהמשיך אותה. הבנו שראש הממשלה מתכוון לעשות זאת, אבל ברור שנצטרך לבדוק את זה במבחן המעשים ולא רק בהצהרות".
אם תגלה ביום רביעי הבא שיש שני נציגי קואליציה ואתם בכלל לא בתוכניות שלהם, מה יקרה אז? "המשמעות היא ברורה - אם נשברו הכללים וממשלת ישראל החליטה ללכת למהלכים חד-צדדיים, זאת אומרת שהם אומרים לכל המדינה, 'בחברו בדרך, ויתרנו על היכולת להגיע להסכמות רחבות, חזרנו למסלול של חקיקה חד-צדדית', על כל המחירים המדיניים, ביטחוניים, חברתיים וכלכליים שלה".
גם ח"כ גלעד קריב מהעבודה התייחס לדברי יו"ר הקואליציה כץ, ובריאיון ל-ynet radio אמר הבוקר: "מי שימשיך לחוקק ימצא את הציבור הישראלי ברחובות בעוצמה גדולה בהרבה. אני מציע לאופיר כץ לא להלך אימים על הציבור בישראל".
קריב הוסיף: "אני לא מופתע מהדברים של אופיר כץ. התרענו שתוך שעות הם מסוגלים להעביר את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית. אנחנו רצינו להיות בשיחות בבית הנשיא, אבל פרשנו כי הרגשנו שם קישוט".
ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו אמר כי דבריו של כץ "לא מפתיעים". בריאיון ל-ynet radio הבוקר הסביר: "נתניהו רק רצה למשוך זמן כדי להעביר את התקציב. הדברים של כץ ברורים, ליברמן אמר מההתחלה שזה מה שיקרה".
לדבריו, "עמדתנו מהרגע הראשון הייתה לא להגיע לבית הנשיא. לא האמנו להם מההתחלה. מבחינת נתניהו כל המטרה לא השתנתה - השתלטות על מערכת המשפט משפט כזה של יו"ר הקואליציה רק מוסיף לחוסר הוודאות של הכלכלה".