איל וולדמן, יו"ר וולדו אחזקות ולשעבר מנכ"ל ומייסד מלאנוקס, אמר הבוקר (יום ראשון) לאולפן ynet - שעות בודדות אחרי שחזר מביקור בריאד, בירת סעודיה - כי "יש פוטנציאל מדהים לשיתופי פעולה בין העם הסעודי והחברות הסעודיות לבין ישראל". על רקע הדיווחים שסעודיה מוכנה ל"הישגים צנועים של נורמליזציה", ולקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אמר וולדמן כי "סעודיה חושבת על 2030 - מה יקרה לאחר עידן האנרגיה. היא מחפשת שיתופי פעולה ומבינה שלישראל יש הרבה מאוד מה לתת בתחום".
3 צפייה בגלריה
"קצב בנייה מדהים, בריאד ובג'דה יש מנופים בכל מקום". וולדמן וריאד
"קצב בנייה מדהים, בריאד ובג'דה יש מנופים בכל מקום". וולדמן וריאד
"קצב בנייה מדהים, בריאד ובג'דה יש מנופים בכל מקום". וולדמן וריאד
(צילום: אוראל כהן, רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"עושה שינויים מרחיקי לכת ובזמן מאוד קצר משנה את סעודיה לטובה". בן סלמאן
(צילום: AP)
וולדמן סיפר על ביקורו בסעודיה: "הייתי גם בריאד וגם בג'דה, נסעתי לביקור פרטי של ארבעה ימים שהוא חצי נסיעת עסקים. אני מלא חוויות, די נרגש מכל מה שקורה שם. מוחמד בן סלמאן עושה שינויים מרחיקי לכת ובזמן מאוד קצר משנה את סעודיה לטובה, יש שם קצב פיתוח בנייה מדהים. בריאד ובג'דה יש מנופים בכל מקום. משני הצדדים מקווים שהנסיעה של ביידן לאזור תניב התקדמות משמעותית, ואולי נגיע לנורמליזציה שכולנו מצפים".
בגיל 36 מוביל מוחמד בן סלמאן ממלכה שלמה, שהיא ללא ספק אחת המדינות המשפיעות ביותר במזרח התיכון ובעולם כולו. למרות שהוא מוגדר עדיין כיורש העצר של סעודיה, מצבו הבריאותי של אביו דורש ממנו למלא בפועל את התפקיד. באפריל 2016 הוא הציג את התוכנית השאפתנית שלו – "חזון סעודיה 2030", שמטרתה לצמצם את תלות הממלכה בהכנסות מנפט לטווח הארוך, באמצעות גיוון מקורות הכנסה והתייעלות. עם זאת, חיסולו של העיתונאי הגולה ג'מאל חשוקג'י באוקטובר 2018 על-ידי צוות מיוחד שנשלח מסעודיה הוביל לביקורת חריפה מצד המערב נגד סעודיה, וביידן עצמו אף התבטא בעבר בתקיפות נגד יורש העצר.
בעת האחרונה ניכרת התגמשות במדיניות הסעודית כלפי ישראל, ששיאה בא לידי ביטוי בהצהרה של בן סלמאן למגזין "אטלנטיק", שלפיה הוא מכיר בזכות קיומה של ישראל, ולא שולל את האפשרות לקיים איתה יחסים דיפלומטיים בעתיד. וולדמן אמר כי "עם כל הבעייתיות של מה שראו והאכילו אותם בטלוויזיה, הם מאוד רוצים להתקרב אלינו, ללמוד מאיתנו ולשתף פעולה בהרבה מאוד דברים".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"שני הצדדים מקווים שהביקור יניב התקדמות משמעותית". ביידן
(צילום: AP )
נסעתם כאנשי עסקים ישראלים. המשטר בסעודיה מוכן להוציא החוצה את היחסים? "נסענו עם דרכונים זרים. אני לא חושב שאפשר להיכנס עם דרכונים ישראליים לסעודיה".
בכל זאת, שנכנסתם לא הוסתר שאתם ישראלים. כלומר, יש איזה שינוי? "זה לא הוסתר לחלוטין, נפגשנו עם אנשי עסקים וגם אנשי ממשל. הפגישות היו מאוד טובות, אתה רואה ששני הצדדים די מחכים לנורמליזציה. שני הצדדים מחכים לאפשרות להתחיל לשתף פעולה, יש עניין מאוד גדול ביכולות הטכנולוגיות שיש בישראל. מקבלים אותך, אנשים מתרגשים לראות ישראלים, אתה רואה פתיחות בכל דבר".
לא מסתירים את המילה נורמליזציה? אתה שומע זאת בקרב אנשי עסקים וממשל שם? "כולם מחכים, יש רגישויות פוליטיות. מהלך כזה יקרב גם את השלום או את ההסכם עם הפלסטינים. חלק גדול ומשמעותי מהעולם הערבי נמצא בסעודיה, זה יהיה מאוד משמעותי, ברגע שארה"ב וסעודיה יגיעו להסכמים ביניהם, הדרך תהיה פתוחה להגיע להסכמי נורמליזציה גם איתנו".
איך מקבלים את זה שאתה ישראלי? "הם רוצים לפגוש אותנו, לדבר ולהתחכך איתנו - הם רוצים ללמוד. כל הזמן קיבלתי פניות: 'תראו לנו איך פיתחתם את הטכנולוגיה, איך אתם מנהלים את כוח האדם, איך אתם עובדים עם האמריקנים ועם שאר השווקים'. עם כל זאת, אסור לשכוח, שבמשך עשרות שנים חינכו אותם שמדינת ישראל זו מדינת רשע. הם רואים את הסרטונים מהרשות הפלסטינית, איך החיילים שלנו מתנהגים והרצח של העיתונאית (מתכוון לשירין אבו עאקלה, א"ש). הם לא אומרים לך את זה בפנים, אבל כשאני יושב מולם, אני רואה חלק מהסרטים שעוברים להם בראש".