לנוכח גל התחלואה שממשיך להכות בישראל, ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע אתמול (שני) על קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה כדי לאפשר את המשך פעילות המשק. בשל ריבוי השאלות שעולות מההחלטה, אנו ב-ynet עושים לכם סדר.
4 צפייה בגלריה
 בדיקת אנטיגן
 בדיקת אנטיגן
בדיקת אנטיגן
(צילום: יח"צ)
מי צריכים להיכנס לבידוד? מי שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקת קורונה – בדיקת PCR או בדיקה מהירה (אנטיגן) מפוקחת – צריכים להיכנס לבידוד, כולל מחוסנים ומחלימים.
מהם התסמינים של קורונה? התסמינים השכיחים ביותר בקרב מי שחלו בקורונה מזכירים שפעת, וסביר שאחד או יותר מהם יופיעו במהלך המחלה: חום של 38 מעלות ומעלה, עייפות, חולשה, שיעול, קושי בנשימה, אובדן חוש טעם או ריח, כאבי שרירים, כאב ראש, כאב גרון.
יש חובת דיווח עצמי למשרד הבריאות על אודות הכניסה לבידוד? אין צורך לדווח למשרד הבריאות על הכניסה לבידוד.
מה החליט אתמול ראש הממשלה בנוגע לקיצור הבידוד? ראש הממשלה בנט אישר את קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה ולמי שנחשף אליהם, והחליט לקצר אותו לחמישה ימים. זאת לבקשת שר הבריאות ניצן הורוביץ.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
ממתי סופרים את תקופת הבידוד? יום הבדיקה הוא היום הראשון לבידוד.
מה ההנחיות במקרה של מחוסנים/מחלימים מקבוצות סיכון או מעל גיל 60 במקרה של חשיפה למאומת? במקרה כזה אין צורך להיכנס לבידוד. יש לעשות בדיקת PCR כ-72 שעות מרגע החשיפה לחולה מאומת. אם הבדיקה שלילית יש פטור מבידוד. במידה שהבדיקה יצאה חיובית, יש לשהות בבידוד חמישה ימים.
מה בנוגע ליתר האוכלוסייה המחוסנת/מחלימה? יש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת/או ביתית 72 שעות ממועד החשיפה. קבלת תוצאה שלילית פוטרת מבידוד. תוצאה חיובית מבדיקת אנטיגן ביתית מחייבת בדיקת אנטיגן נוספת מפוקחת. אם גם בדיקה זו יוצאת חיובית, יש להישאר בבידוד חמישה ימים.
כיצד ניתן להשתחרר מהבידוד? לפי ההחלטה שהתקבלה, מאומתים לקורונה יצטרכו להיות ללא תסמינים ולקבל שתי תוצאות שליליות ביום הרביעי והחמישי לבידוד כדי לסיים אותו.
מה יקרה במקרה שהתוצאה עדיין חיובית ביום החמישי? יש להמשיך את הבידוד עד היום השביעי, ואז ניתן להשתחרר כל עוד אין תסמינים, ללא צורך בבדיקה נוספת.
4 צפייה בגלריה
נהלי חשיפה למאומת של מחוסן לא מחלים
נהלי חשיפה למאומת של מחוסן לא מחלים
נהלי חשיפה למאומת של מחוסן לא מחלים
ומה בנוגע ללא-מחוסנים ולא מחלימים שנחשפו למאומתים? אלו יאלצו לשהות בבידוד חמישה ימים במקרה של חשיפה לחולה מאומת - עם המלצה לבצע בדיקת אנטיגן ביתית 72 שעות ממועד החשיפה. ביום החמישי בערב יש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת. במקרה של תוצאה שלילית, אפשר להשתחרר מבידוד. במקרה של תוצאה חיובית, יש להישאר בבידוד חמישה ימים נוספים.
כמו כן, לא מחוסנים בני יותר מ-60 ואנשים שנמצאים בקבוצות סיכון שנחשפו למאומתים ויצאו שליליים בבדיקת PCR, יסיימו חמישה ימי בידוד בכפוף לבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במקרה של תוצאה חיובית, יחויבו בחמישה ימי בידוד נוספים.
4 צפייה בגלריה
נהלי חשיפה למאומת של לא מחוסן או לא מחלים
נהלי חשיפה למאומת של לא מחוסן או לא מחלים
נהלי חשיפה למאומת של לא מחוסן או לא מחלים
האם יש צורך באישור רופא כדי להשתחרר מבידוד? לפי ההנחיות החדשות, אין צורך באישור רופא כדי להשתחרר מבידוד.
מדוע הוחלט על קיצור הבידוד? הימשכות הבידוד משפיעה מאוד הן על המשק והן על מערכת החינוך, במציאות שבה עשרות אלפים מאומתים מדי יום בשבועיים האחרונים - וזאת לפני שהגל החמישי הגיע לשיאו. אחת הדוגמאות להשפעת הבידודים היא השיבושים הכבדים בפעילות התחבורה הציבורית. רכבת ישראל השביתה קווים שלמים בפריפריה בגלל מחסור בנהגים ועובדים נוספים, ובקווים אחרים הופחתה תדירות הנסיעות.
מתי ההחלטה תיכנס לתוקף? ההחלטה תיכנס לתוקף מחר, 19 בינואר 2022.

אילו עוד הנחיות תיכנסנה לתוקף? החל ממחר, מי שאינו נכלל באוכלוסיות היעד (בני 60 ומעלה וקבוצות בסיכון), לא יורשה עוד לבצע בדיקת PCR בקופות החולים.
עם מי אפשר לשהות בבידוד? מאומת לקורונה צריך לשהות בבידוד בחלל נפרד מיתר בני ובנות הבית. יש לשמור על הפרדה גם אם בני ובנות הבית שוהים בבידוד מסיבות אחרות (למשל מפני שהיו במגע הדוק עם המאומת). אם יש כמה מאומתים בבית – הם יכולים לשהות בבידוד יחד.
יש אפשרות לקיים את הבידוד במלון למאומתים לקורונה? אם נדבקת בקורונה ואין לך אפשרות להיות בבידוד בבית (למשל אם אין אפשרות לתמיכה משפחתית, או שיש מצוקה נפשית קשה, או שיש חשש לסכן אחרים בהדבקה) – אפשר לעבור למלון. יש לפנות בעניין לקופת החולים שלך. מי שלא משויכים לאף קופת חולים יכולים לפנות למוקד קול הבריאות בטלפון 5400*. ההגעה למלון היא באחריות פיקוד העורף בתיאום עם המלון, והיא נעשית באמבולנס של מד"א. עד ההעברה למלון יש לשמור על תנאי הבידוד.
פורסם לראשונה: 23:31, 17.01.22