פסגת המודיעין בפריז הסתיימה שלשום (ראשון) בהסכמה מרובעת – ישראלית, אמריקנית, קטארית ומצרית – על מתווה לעסקת חטופים שכוללת הפסקת אש ממושכת של כ-46 ימים, שחרור חטופים בפעימות, הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ושחרור אסירים שמספרם ייקבע בהמשך במשא ומתן.
עם זאת, חמאס השיב אמש להצעת המתווכים: "ישראל חייבת לעצור את המתקפות בעזה ולסגת מהרצועה לפני חילופי שבויים כלשהם". אחרי הודעת חמאס אמר מזכיר המדינה האמריקני כי ההצעה שהוצגה בפסגה "חזקה ומשכנעת", ועל חמאס לקבל החלטה.
3 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
כיכר החטופים. המתווה הוצג לחמאס - שסירב לעסקה לפני עצירת הלחימה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
המתווה המוסכם, לפי דיווחים, אמור היה לעלות בפני חמאס על ידי קטאר ומצרים, שהודיע כי הוא חזר לעמדתו הפומבית - לפיה עסקה תתאפשר רק אחרי הפסקת הלחימה. עמדתו של ארגון הטרור מפתיעה עוד יותר לאחר דבריו של ראש ממשלת קטאר אמש, ולפיה חמאס ירד מדרישתו להפסקת אש קבועה. ראש הממשלה הקטארי אף הצהיר בריאיון בוושינגטון: "השיחות במגמת שיפור בהשוואה לשבועות קודמים".
למרות הודעתו הרשמית והמשותפת גם לחזית העממית, אם ארגון הטרור יסכים למסגרת המתווה יחל משא ומתן אינטנסיבי וקשה גם על המפתח לשחרור האסירים הביטחוניים וגם על סוגי האסירים שישוחררו - כשברור לכל שהמתווה של העסקה הקודמת, של שלושה אסירים על כל חטוף, כבר לא רלוונטי וחמאס עתיד לדרוש שחרור של בין 100 ל-300 אסירים עבור כל חטוף. מה שעלול להסתכם בדרישה לשחרר אלפי אסירים - כולל כאלו עם דם על הידיים. נכון לעכשיו עדיין לא הושגו הסכמות על המפתח, אך אם חמאס יסכים בכלל להיכנס למשא ומתן, משלחת של המוסד תצא כבר בימים הקרובים לדוחא כדי לנהל שיחות על המפתחות וסוג האסירים שישוחררו.
המתווה שעליו המוסכם בפסגת פריז כולל מספר פעימות, כשזו הראשונה והמרכזית היא הפעימה ההומניטרית שכוללת שחרור נשים, מבוגרים וחולים כרונים. הפעימה השנייה תכלול גברים צעירים ממסיבת נובה וחיילות, הפעימה השלישית חיילים ובפעימה הרביעית ישוחררו גופות. ישנה אפשרות שהמתווה יצומצם לשלוש פעימות כשהפעימה השלישית תכלול חיילים וגופות.
גורמים בישראל מדברים על אופטימיות שהפעם המשא ומתן יצליח, ויביא לעסקה אם כי עדיין לא בטוחים שחמאס באמת יסכים לוותר על דרישתו להפסקת הלחימה, דרישה עליה חזר כאמור אמש. עם זאת, ההערכה היא שארגון הטרור ויתר על הדרישה להפסקת אש כתנאי לתחילת השיחות. גם כאלו שהיו סקפטיים בישראל אומרים שיש מקום לאופטימיות, כנראה בגלל הנחישות שמראים האמריקנים - וביתר שאת ראש ה-CIA ויליאם ברנס שנחוש להביא תוצאות ונראה שעשה עבודת הכנה מעולה ובישל את הפסגה בפריז מראש כדי שתניב תוצאות.
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי הפסגה בפריז, מימין לשמאל: בר, ברנע, ברנס, אל-ת'אני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
אחד הגורמים שמחזקים את התחושה בישראל שהפעם יש סיכוי טוב להגיע לעסקה היא ההסכמה המרובעת להציג מתווה מאוחד בפני חמאס. קודם לכן, חמאס ניצל את הפערים בין המתווכות וניסה לתקוע "טריז" בין הקטארים למצרים. כעת, מציגים לארגון הטרור מתווה אחד ויחיד, שמוסכם על כולם – וחמאס חייב לתת עליו תשובה.
בזמן חמאס בונה על הפסקת אש ארוכה מאוד, שתהפוך לקבועה, וישראל רוצה לחזור ללחימה - ארה"ב בונה מהלך נוסף להגיע עד חודש אפריל הקרוב להסכם ענק בתיווך אמריקני להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. להסכם שלו מייחלים האמריקנים, לא יהיה ניתן להגיע אם הלחימה תימשך. לכן, בוחנים בארה"ב את האפשרות לחבר את הפסקת האש ושחרור החטופים לתחילת המשא ומתן על הנורמליזציה - כדי להביא להארכה של הפסקת האש ולהפיכתה לקבועה.
הנורמליזציה עם סעודיה תהיה מעין "פרס" לראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכמתו להפסיק את המלחמה – גם מבלי שהשיג את המטרה המוצהרת של מיטוט שלטון חמאס. יש לציין כי סעודיה לא תסכים להיכנס לשיחות על נורמליזציה מבלי שישראל תסכים למעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה.
גורמים שמעורים בנושא אומרים שנתניהו נמצא בדילמה קשה. אם יסכים להפסקת הלחימה, גם אם לתקופה ארוכה מאוד שעלולה להתארך, הוא מסתבך עם "הבייס הימני" אך גם עלול להיתקל בזעם מצד אלפי חיילי המילואים שמעבירים לדרג המדיני מסרים שאסור לעצור וחייבים להמשיך ולחסל את החמאס.

לקראת עסקת חטופים? עושים סדר

שלל דיווחים נשמעים בימים האחרונים בכל הנוגע להתקדמות בעסקת חטופים, כשמדי יום יוצאים עוד ועוד דיווחים על "התקדמות" או "אופטימיות" מצד גורמים כאלה ואחרים. אתמול רשת NBC דיווחה כי ישראל הסכימה להצעת המתווכים לעסקת חטופים, שנידונה בפסגת פריז, אך שם ציינו כי הם מחכים לתשובה מחמאס - שלפחות פומבית השיב בשלילה בהודעתו המאוחרת. העסקה המוצעת תביא לשחרור החטופים בשלבים, ומותנה בהפסקת אש ממושכת ומשלוחי סיוע לעזה. קבינט ניהול המלחמה התכנס אמש כדי לקבל עדכונים מראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר על השיחות שהתקיימו בפסגה.
ברנע ובר הציעו שלשום בפסגה בהובלת ראש ה-CIA, להתחיל קודם בעסקה הומניטרית - שכוללת שחרור נשים, מבוגרים וחולים בלבד. בישראל סבורים שעסקה כזו תאפשר לצאת מהמבוי הסתום ולהניע תהליך שיביא לעסקאות המשך שיערפלו את דרישת החמאס לסיום המלחמה. במהלך הפסגה בלט במיוחד הלחץ האמריקני על קטאר, לחץ שעשוי להכריע את הכף. גורמים ישראלים המעורים בנושא אומרים שאם חמאס יסכים לעסקה - הוא יצטרך לקחת סיכון משמעותי, שכן אם תצא לפועל עסקה, ייתכן שישראל תמשיך בלחימה - אבל בסופו של דבר הגורם המכריע הוא יחיא סינוואר.
רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה אתמול כי העסקה בין ישראל לחמאס לשחרור החטופים תכלול בשלב הראשון חילופי 35 ילדים, נשים, קשישים ופצועים ישראלים בתמורה לשחרור מספר רב של אסירים פלסטינים - כ-200-100 אסירים בתמורה לכל חטוף ישראלי. בדיווח נכתב עוד כי במסגרת העסקה תהיה הפסקה של הלחימה למשך 45 ימים.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר, הערב. "הייתה התקדמות בשבועות האחרונים"
ראש ממשלת קטאר, הערב. "הייתה התקדמות בשבועות האחרונים"
ראש ממשלת קטאר, הערב. "הייתה התקדמות בשבועות האחרונים"
בישראל הכחישו מיד את הדיווחים על סיכום בנוגע למספר האסירים שישוחררו במסגרת עסקה עתידית ואמרו כי כלל לא התקיים דיון על כמות האסירים שישוחררו - אך אישרו כי יש דיון על כמה ימי הפוגה תכלול העסקה. לשכת ראש הממשלה מסרה בהמשך כי "הדיווחים על עסקה לשחרור חטופים אינם נכונים, וכוללים תנאים שאינם מקובלים על ישראל".
אמש, אמר ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, שטס מפריז ישירות לארה"ב, בריאיון ל-Atlantic Council, כי השיחות על עסקה נמצאות במגמת שיפור וכי הוא מקווה להציג את מסגרת העסקה לחמאס "ולהביא למצב שבו הם יהיו מעורבים באופן קונסטרוקטיבי בתהליך". א-ת'אני ציין כי "ההסלמה בעזה לא תוביל להתקדמות בנוגע להחזרת החטופים. הדרישה האזורית היא לשים סוף למלחמה ברצועת עזה".
א-ת'אני התייחס לפסגת פריז, ואמר: "התקדמנו בהנחת היסודות. השלב הנוכחי של השיחות עשוי להוביל להפסקת אש קבועה בעתיד. אנחנו לא יכולים לחזות את תגובת חמאס אבל מחויבים למאמצים. פתרון שתי המדינות מחייב שותף אחראי בצד השני. ישראל תמיד הייתה המכשול לפתרון שתי המדינות. עשינו התקדמות בשבועות האחרונים, אנחנו במקום הרבה יותר טוב מכפי שהיינו לפני כמה שבועות. הייתה דרישה להפסקת אש קבועה לפני עסקה, אני מאמין שעברנו מהשלב הזה לאפשרות להפסקת אש קבועה בעתיד ולשם אנו מכוונים".
ראש הממשלה הקטארי נשאל מה יקרה אם חמאס יסרב להצעה החדשה, והשיב: "לשים סוף למלחמה זאת לא רק דרישת התושבים בעזה אלא דרישה של העמים באזור ומעבר לכך. ראינו את ממדי ההרס ומספר הקורבנות. אנחנו לא יכולים להעניש אוכלוסייה שלמה על מעשה של קבוצה קטנה". לדבריו, אם ארגון הטרור יסרב, "נצטרך לחפש דרך אחרת להגיע לעסקה". כאמור, בהמשך חמאס דחה את הצעת המתווכים, ומסר: "אנו מתעקשים שישראל תעצור את 'התוקפנות' שלה ותיסוג מעזה לפני שתתקיים עסקת חילופי שבויים".

פגישת משפחות החטופים בוושינגטון

א-ת'אני נפגש אתמול בוושינגטון עם משפחות חטופים. "בפגישתנו עם ראש ממשלת קטאר הבהרנו את עמדתנו: כל הצדדים חייבים לעשות עסקה ולהחזיר את בני הערובה הביתה", סיפרו בני המשפחות שהשתתפו בפגישה.
"אנו מודים מקרב לב על המאמצים של קטאר עד כה ועל התפקיד הקריטי שמילאה בסיוע לשחרורם של יותר מ-100 בני ערובה בנובמבר, הישג אנושי משמעותי שללא ספק הביא הקלה לכל החטופים המשוחררים ובני משפחותיהם".
המשפחות מסרו: "אחרי 114 ימים ועם עדויות של בני ערובה שהוחזרו, אנחנו יודעים שהתנאים והטיפול של בני הערובה הנותרים הם אכזריים ונוראיים, אין לנו זמן להחזיר אותם הביתה. הבענו את תקוותנו הכנה שקטאר תמשיך להוביל את התיאום של העסקה החדשה שתשחרר את כל החטופים הנותרים. המחויבות המתמשכת של קטאר לפתור את האתגר ההומניטרי הזה היא חיונית לסיים את הסבל של כל משפחותינו".
פורסם לראשונה: 23:07, 29.01.24