נמשך הניסיון של ישראל ללחוץ על ארה"ב: על רקע קרב הבלימה שמנהלת ישראל אל מול המגעים של האמריקנים לחידוש החתימה על הסכם גרעין עם איראן, שיגר שר הביטחון בני גנץ מסר לרפובליקה האיסלאמית מטייסת המתדלקים של צבא ארה"ב. "כולנו מבינים את הצורך לדאוג שלאיראן לעולם לא תהיה מטרייה גרעינית, שתחתיה היא ושלוחיה יפיצו טרור ויאיימו על העולם והמזרח התיכון", אמר הלילה (בין חמישי לשישי) גנץ בביקור בזק בארה"ב.
גנץ סיים ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי במפקדת סנטקום (פיקוד מרכז של הצבא האמריקני) בעיר טמפה שבפלורידה. הוא התקבל על ידי מפקד סנטקום הגנרל מייקל קורילה, וקיים מפגש עם מטה המפקדה. גנץ אף סייר בחמ"ל המרכזי, וביקר בטייסת מתדלקי ה-Kc-135 של חיל האוויר האמריקני.
3 צפייה בגלריה
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
שר הביטחון גנץ בטייסת התדלוק של צבא ארה"ב בפלורידה
(צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha.)
3 צפייה בגלריה
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
(צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha.)
במסגרת הביקור נידונו שיתופי הפעולה המבצעיים בהתקפה ובהגנה באזור אל מול האיומים ובראשם התוקפנות האיראנית. בין היתר דובר על הגברת האימונים ושיתופי הפעולה בים, באוויר, ביבשה, בסייבר ובמודיעין.
"שיתוף הפעולה של ישראל עם סנטקום ומדינות האזור הוא גיים צ'יינג'ר ביכולת לשמור על הביטחון, היציבות והשלום במזרח התיכון, בייחוד מול איראן ושלוחיה", אמר השר גנץ. "אנחנו נמשיך להעמיק את שיתוף הפעולה, להרחיב את הפעולות הנדרשות כדי לפגוע בשלוחי איראן, ולדאוג שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".
במהלך היום יגיע שר הביטחון לוושינגטון, שם הוא ייפגש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. "זה יהיה גם המסר שאעביר בפגישה עם סאליבן", אמר גנץ. במהלך הפגישה יניח השר הישראלי הצעות אופרטיביות ללחץ על איראן, וכמובן יביע התנגדות לעצם קיומו של ההסכם ולמרכיבים בתנאים שפורטו.
בירושלים כידוע מתנגדים לחזרה להסכם הגרעין עם איראן, וטוענים כי הוא יכניס לקופה של משטר האייתוללות 100 מיליארד דולר שיוזרמו לפעילות טרור במזרח התיכון ובעולם כולו, כפי שאירע לאחרונה בתקיפות איראניות מול האמריקנים, ויממנו את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג'.
עוד אומרים בירושלים כי המשא ומתן הגיע לרגע שבו צריך לעצור ולהגיד "עד כאן", אך מבהירים כי ישראל לא מתנגדת לכל הסכם, אלא ל"הסכם רע" שאינו עומד בסטנדרטים שקבע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולפיהם יש למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. בניסף, בירושלים מבהירים כי ישראל מנהלת דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקני על כל הסוגיות שבמחלוקת.
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע ויאיר לפיד
דדי ברנע ויאיר לפיד
ראש המוסד ברנע בפגישתו עם ראש הממשלה לפיד
אתמול דווח כי ראש המוסד דדי ברנע מזהיר שהסכם הגרעין המסתמן הוא אסון אסטרטגי, מכיוון שלדבריו, בטווח הארוך, הוא יקל על איראן לנסות להגיע לנשק גרעיני - מאמצים שלא זנחה מאז שנת 2003. לפי ברנע, כעת הדבר היחיד שמשתנה הוא "טקטיקת ההסכם" של איראן - שכעת מתגשמת בחסות המעצמות, ובראש ובראשונה ארצות הברית.
ברנע מקיים מרתון של פגישות ותדרוכי מודיעין בעקבות החתימה המסתמנת על ההסכם, לרבות עם ראש הממשלה יאיר לפיד בקריה בתל אביב. ראש המוסד, שמחזיק כבר זמן רב בעמדה שאיראן תחזור להסכם מכיוון שגם לה וגם לארה"ב יש אינטרס אסטרטגי לעשות זאת, אמר בתדרוכים השונים כי הסיכוי לחתימה שואף ל-100%.
בפגישתו עם לפיד סקר ברנע את תמונת המצב המודיעינית והסיכונים הכרוכים בחזרה להסכם. הוא הזהיר כי החתימה תאפשר לאיראנים להגיע ליכולות משמעותיות מאוד, בזכות מאות מיליארדי הדולרים שייכנסו למדינה עם הסרת הסנקציות עליה.
לדבריו, הכסף יסייע גם לכל ארגוני הטרור באזור - ובהם חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, המורדים החות'ים בתימן, המיליציות הפרו-איראניות, כוח קודס וחמאס. הדבר יציב, לפי ברנע, אתגרים משמעותיים בזירה לארה"ב - ובראש ובראשונה לישראל. ברנע אומר כי כמה מדינות באזור יסתכלו על איראן כסוג של "מודל" - ולישראל יהיה מורכב עוד יותר להתמודד מול התעצמות איראנית משמעותית, שכוללת מרכיבים רבים.
בשיחות התדרוך מבהיר ברנע כי ההסכם שעליו מתכוונות המעצמות לחתום גרוע יותר מזה של שנת 2015, אז לא היה ידוע המימד הצבאי הפוטנציאלי של איראן. האיראנים נתנו אז מענה ל-10 שאלות של סבא"א - וכך נחתם ההסכם. אלא שב-2018, לדברי ברנע, כבר הובן שהכול שקר גמור - ולמרות זאת, בשנת 2022 האמריקנים עומדים לחתום על ההסכם למרות שלאיראנים אין הסבר לתיקים הפתוחים בסבא"א.