ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה סיפק אתמול (שני) תמונה מטרידה על האיומים שנשקפים מאיראן לישראל, לאזור המזרח התיכון כולו וגם לעולם. בשיחה עם האלוף (מיל') תמיר הימן, קודמו בתפקיד והיום מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (inss), הציג חליוה תמונה שהציבור בישראל לא מודע לקיומה. אבל מה שמטריד את ראש אמ"ן היא העובדה שגם הגורמים הביטחוניים במחנה המערבי הפרו-אמריקני וגם האמריקנים עצמם, שמודעים להתקדמות האיראנית בתחום הגרעין ולחתרנות האזורית והעולמית שלה, אינם עושים דבר.
בתחום הגרעין, העריך ראש אמ"ן שהמשטר האיראני חרד כרגע לשרידותו בגלל המהומות ברחובות - והחרדה הזאת, להערכתו, עלולה לגרום למנהיג העליון חמינאי להורות לפרוץ לעבר הנשק הגרעיני בתוך זמן קצר או להגיע לרמת העשרה של אורניום ל-90%, רמת ההעשרה הדרושה לייצור ליבת הנשק הגרעיני.
6 צפייה בגלריה
ראש אמ"ן אהרון חליוה
ראש אמ"ן אהרון חליוה
ראש אמ"ן אהרון חליוה. החשש: גרמים בודדים יועשרו ל-90%, והעולם ישלים
(צילום: מוטי קמחי)
חליוה העריך שההנהגה בטהרן לא תפרוץ מיד היישר אל הנשק הגרעיני עצמו, אלא תנקוט באסטרטגיה המקובלת עליה - שבה היא מבצעת את ההתקדמות לעבר הנשק הגרעיני בצעדים קטנים אך מהירים שמרגילים את העולם, כולל את האמריקנים, לקבל אותם כנתון ולא לפעול נגדם - אך מאפשרים לאיראן להגיע לנשק גרעיני בתוך שנתיים-שלוש.
מה שמטריד כעת את ראש אמ"ן היא האפשרות שהאיראנים יעשירו כמות קטנה של אורניום ל-90%, כמה עשרות גרמים, לא יותר, ואף יודיעו על כך לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם. אולם האמריקנים והאו"ם, במקום לנקוט צעדים תקיפים, כולל איום בכוח, ישלימו עם ההעשרה לרמת נשק גרעיני כשם שהשלימו עם ההעשרה ל-60 אחוז של האורניום, שאיראן כבר צברה ממנו כמה קילוגרמים. אחר כך, צופה ראש אמ"ן, הם יפנו באותה שיטה לפתח ולייצר את ראש הקרב הגרעיני עצמו. וגם אז העולם לא יגיב, והם יעשו זאת בתוך כמה חודשים עד שנתיים לכל היותר.
6 צפייה בגלריה
כוכבי עם ארדן וסאליבן
כוכבי עם ארדן וסאליבן
הרמטכ"ל כוכבי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב סאליבן בשנה שעברה. תמונת מודיעין זהה היא קריטית מאין כמוה
(צילום: שמוליק עלמני)
חליוה הבהיר שלהערכתו, חוץ מישראל, אף אחד כרגע, כולל האמריקנים, לא מתכונן לעשות משהו, כולל פעולה צבאית, כדי לעצור את הזחילה האיראנית לעבר הגרעין. בהקשר זה, הוא אמר שנסיעת הרמטכ"ל אביב כוכבי לארה"ב השבוע היא קריטית מאין כמוה, כדי שלפחות תמונת המודיעין בוושינגטון ובירושלים תהיה זהה ותאפשר לממשלת ישראל ולאמריקנים להידבר ולהתייעץ מה עושים.
מעניינת ביותר הייתה הערכתו של ראש אמ"ן בדבר מה ניתן לעשות, לנוכח הפעילות האיראנית נגד ישראל, נגד מדינות האזור והטרור העולמי שהיא מפעילה. לדבריו, יש אפשרות כרגע לנקוט באחד משני המסלולים: או להגיע עם איראן להסכם גרעין חדש, חזק וארוך טווח יותר, בהתחשב בכך שהסכם הגרעין הישן אינו רלוונטי כבר במידה רבה; או להתכונן להנחית על איראן מהלומה צבאית שתסכל את כוונות הגרעין שלה. בכל אחת משתי הדרכים, ממליץ ראש אמ"ן ללכת לשיתוף פעולה עם האמריקנים, אבל אם האמריקנים לא ירצו להשתתף במהלומה צבאית אלא רק בסיוע מודיעיני ולוגיסטי למהלך כזה - ישראל צריכה ומתכוננת לבצע זאת בעצמה.
6 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
במתקן הגרעין בנתנז. שני מסלולי פעילות מול איראן
(צילום: EPA)
ראש אמ"ן, שהערכתו משקפת את עמדת הרמטכ"ל והמטה הכללי, סבור שכעת עדיין לא הגיעה השעה למבצע צבאי אולם צריך להתכונן אליו ולשכנע את ארה"ב להשתתף בו או לפחות לסייע לו ככל יכולתה. ראש אמ"ן חזר שוב ושוב על קריאתו לקהילייה הבינלאומית ובעיקר למחנה המערבי לא להשלים עם הצעדים הקטנים שעושה איראן לעבר הגרעין ועם פעולות הטרור שהיא מבצעת ברחבי העולם והמזרח התיכון אם בעצמה או באמצעות שלוחיה, אלא להתנגד, להעניש את איראן ולהגיב. אחרת, האיראנים מפרשים את חוסר התגובה כחולשה - והם ממשיכים ואז מגבירים את הפעילות האלימה שלהם לקידום ההגמוניה האסטרטגית והדתית שלהם.

החימוש לנסראללה והמסר לסוריה

בהקשר הישראלי-לבנוני, ציין חליוה שאיראן לא ניסתה להכתיב לחיזבאללה ולמנהיגה נסראללה את עמדתה בעניין הגבול הימי והמים הכלכליים של ישראל ולבנון. אולם, מאחר שנסראללה היה מוכן להיכנס ללחימה עם ישראל בעניין זה, איראן האיצה משלוחי נשק שהעבירה לסוריה כדי שלנסראללה תהיה תחמושת אם יחליט לפעול בכוח נגד ההסכם בין ישראל ללבנון.
האלוף חליוה סבור שחיזבאללה ונסראללה אינם שלוחים איראנים - אלא שותפים מלאים להחלטות שמתקבלות בטהרן. בניגוד למיליציות השיעיות או החות'ים בתימן, נסראללה הוא שותף של חמינאי ולא שלוח שלו, לדברי ראש אמ"ן. לכן הניחו האיראנים לנסראללה להחליט איך ינהג בעניין ההסכם הימי עם ישראל, אבל מיהרו לספק לו נשק וטילים שחלק ניכר מהם הושמדו על ידי ישראל במסגרת פעולות המב"מ (המערכה שבין המערכות).
6 צפייה בגלריה
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
אסד ונשיא איראן ראיסי. "תסלק את האיראנים? לא תהיה עוד פעילות ישראלית"
(צילום: EPA )
האיראנים, כך מתברר, תומכים לא רק בחיזבאללה ולא רק בפלסטינים ברצועת עזה, אלא גם בארגוני הטרור הפלסטיניים הפועלים ביהודה ושומרון. למעשה, הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני שמרכזו בג'נין הוא ארגון איראני לכל דבר. חמאס מקבל סיוע אבל אינו פועל על פי הנחיות איראניות. איראן רואה את עצמה, אומר ראש אמ"ן, כמעורבת ישירות במלחמה פעילה עם ישראל וכך היא פועלת.
בכל הנוגע למל"טים ולסיוע אחר שהעבירה איראן לרוסיה, ראש אמ"ן מעריך שהרוסים ייתנו לאיראנים מודיעין ויעבירו להם מערכות נשק מערביות שתפסו כשלל מהאוקראינים. למרות זאת, הרוסים לא יפריעו לחופש הפעולה האווירי של ישראל בסוריה. בתשובה לשאלתו של האלוף במיל' הימן, ציין האלוף חליוה שהמב"מ שישראל מנהלת נגד התבססות איראן בסוריה מצליח מאוד - וכתוצאה ממנו כמות הנשק האסטרטגי שאיראן מצליחה להעביר לסוריה ומשם ללבנון, הולכת ופוחתת. מדובר בעיקר בטילי קרקע-קרקע ורקטות, וכן מערכות הגנה אווירית. ראש אמ"ן גם שיגר מסר לנשיא סוריה בשאר אסד, ואמר כי אם סוריה תסלק את האיראנים - ישראל לא תפעל בשטחה.
6 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים ב ג'נין
חמושים פלסטינים ב ג'נין
חמושים פלסטינים בג'נין. הג'יהאד האיסלאמי - ארגון איראני לכל דבר
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות
מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות
נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. מדינות הסכמי אברהם לא יסייעו ביום פקודה, אבל מצפות להסרת האיום
(צילום: EPA)
בנוגע להסכמי אברהם, מעריך ראש אמ"ן כי איננו יכולים להסתמך על מדינות המפרץ שיהיו לצידנו ויסייעו לנו "ביום פקודה" (ראש אמ"ן מתכוון ליום שבו נתקוף באיראן). ראש אמ"ן סבור שלא נקבל סיוע צבאי ממדינות הסכמי אברהם אם ישראל תחליט לתקוף, אבל מדינות אלו מצפות שאנחנו נעשה את העבודה ונסיר מעליהן את האיום.
ומה מצפה לנו בעתיד הקרוב? אלוף חליוה צופה עימות מתמשך בכמה זירות בעת ובעונה אחת כבר בזמן הקרוב, אבל העימות הזה יהיה בעצימות נמוכה ולא יהיה מלחמה כוללת. במילים אחרות, המשך הטרור והטרור העממי ביהודה ושומרון ולעיתים גם רקטות מעזה והתלקחויות מפעם לפעם בזירה הצפון מזרחית, סוריה ולבנון וגם כנראה באיראן עצמה. תחזית לא מעודדת במיוחד, שתאתגר את הממשלה הבאה שתקום בישראל.
פורסם לראשונה: 19:39, 21.11.22