עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, נחקר גם היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים על-ידי סנגורו של נתניהו, עורך הדין בעז בן צור, במסגרת הדיון בתיק 4000 (בזק-וואלה).
בצהריים, כפי שעשה כמה פעמים בימים האחרונים, נכנס נתניהו לדיון. התובעת, יהודית תירוש, ביקשה מהשופטים שיצוין בפרוטוקול מתי נתניהו מגיע ומתי לא, וראש האופוזיציה אמר לשופטים: "דיווחתי אתמול לבית המשפט על מועד העזיבה שלי, בגלל אזכרה לאבי המנוח. עכשיו הגעתי מניחום אבלים ביישוב קידה".
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר בבית המשפט, היום
(צילום: עמית שאבי)

בחקירתו הנגדית היום, עד המדינה אמר כי היה מתוסכל מכך שאחרי תחקיר הארץ על משרד התקשורת, כלי התקשורת בישראל עטפו אותו לדבריו "בארומה של שחיתות" ולא סיקרו את פעולותיו בצורה עניינית. הוא הדגיש שלא הכיר את יחסי שאול אלוביץ' ובנימין נתניהו, והסנגור אמר לו: "המסקנה היא שפעלת ממניע ענייני, וזה היה המניע היחיד". פילבר: "הייתי מחליף - לא יחיד, עיקרי". בן צור: "זה היחיד". פילבר: "זה היה המניע העיקרי".
כשעד המדינה אמר כי נתניהו הנחה אותו "לעשות מה שהוא מבין ולא להעלות מחירים", עו"ד בן צור השיב לו כי הדברים סותרים את שאמר בחקירה הראשית. לדברי פילבר, "לא כל פעם אני מתחיל להסביר מבראשית ברא אלוהים את הכול. אני עונה על מה ששואלים אותי". על כך אמר הסנגור: "זה תיק 4000, לא תיק 4,000 הגרסאות". בחקירתו הראשית על-ידי הפרקליטות, פילבר אמר כי מעשיו בכל הקשור למיזוג בזק-יס היו כפועל יוצא מהוראות שקיבל מנתניהו ב"פגישת ההנחיה" - שההגנה מנסה להטיל ספק בקיומה - ואילו רוב מה שעשה בכל הנוגע לרפורמת ההפרדה המבנית היה ענייני.
בהמשך הדיון התעכב עו"ד בן צור עם פילבר על תכתובת שלו עם עדי קאהן, העוזרת האישית שלו, שבה הוא מציג נתונים שלפיהם מניית סלקום עלתה בתקופת כהונתו ב-142%, פרטנר ב-139% ובזק רק ב-18%. בתקופת אבי ברגר, קודמו, עלתה בזק ב-45%, פרטנר ירדה ב-60% וסלקום ירדה ב-40%. יש לציין כי לא כל תחומי הפעילות של החברות מקיפות ובאופן כללי שווי בזק גבוה משמעותית משל פרטנר וסלקום. עו"ד בן צור טען בפני פילבר: "המספרים מראים את התודעה שלך, שאתה לא מיטיב עם בזק". פילבר אישר את הדברים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט, היום
(צילום: עמית שאבי )
"אין גרם אחד בכל העבודה שלי במשרד התקשורת של מחשבה פלילית. יכול להיות שטעיתי", אמר פילבר לקראת סיום חקירתו. בן צור ענה: "זאת היתה ההוויה שלך אז". פילבר הגיב: "נכון".
במהלך הדיון אתמול התמקד עו"ד בן צור, סנגורו של יו"ר האופוזיציה, בדף שעליו פילבר כתב את המילים "מיזוג בזק-יס דנה אישרה", כשהכוונה היא לדנה נויפלד, יועמ"שית משרד התקשורת לשעבר. הוא טען כי מדובר בדף שפילבר הכין לעצמו לקראת הפגישה עם נתניהו ולא בעקבותיה - ולכן לא הייתה "פגישת הנחיה". פילבר לא שלל את התזה הזו ואמר כי "זה יותר הגיוני מההסברים שנתתי בחקירה". נתניהו, מצידו, הגיב באנגלית באומרו "Incredible", לא ייאמן.
לפי כתב האישום בתיק 4000, בין נתניהו לשאול אלוביץ', איש העסקים שהיה בעלי בזק, התקיימו יחסי שוחד בדמות סיקור חיובי באתר וואלה. מינויו של פילבר, מקורבו של נתניהו, אושר על ידי הממשלה ב-7 ביוני 2015. נטען כי במועד לא ידוע, זמן קצר מאד לאחר אישור מינויו, זימן נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו - שם, נטען, הוא הנחה את פילבר לפעול באופן שיטיב עם אלוביץ'.
לפי האישום, נתניהו הורה לפילבר לפעול בהקדם לאישורה של עסקת בזק-יס, שהייתה שווה הון עתק לאלוביץ'. נטען גם שנתניהו הנחה אותו למתן את ירידת המחירים במסגרת רפורמה נוספת, השוק הסיטונאי - דבר נוסף שהיטיב עם בזק. כפועל יוצא של פגישת ההנחיה ומיד לאחריה, נטען בכתב האישום, החל פילבר לפעול נמרצות כדי להביא לאישור עסקת בזק-יס בהקדם.
פורסם לראשונה: 11:40, 18.05.22