בערב יום העצמאות, קצין צה"ל נפגש עם ארדואן בארמון הנשיאות: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן העניק אתמול (שלישי) מדליית כבוד לאלוף משנה במיל' גולן ואך, מפקד משלחת החילוץ וההצלה הישראלית שפעלה בדרום טורקיה לאחר רעידת האדמה הקטלנית שהכתה במדינה ובסוריה, וכן לסגן שגריר ישראל באנקרה נדב מרקמן. ארדואן הצטלם עם ואך, בעודו לבוש מדי צה"ל, צבא שארדואן תקף לא אחת בעבר.
בהמלצת שגרירות ישראל, אל"מ במיל' ואך הגיע פיזית לטורקיה והשתתף בטקס בארמון הנשיאותי באנקרה. ארדואן דיבר בכלליות על חשיבות הסיוע הבינלאומי לטורקיה לאחר האסון והצלת החיים - והעניק מדליות כבוד והוקרה לנציגים של 90 משלחות בינלאומיות שפעלו במדינתו מיד לאחר הרעש.
1 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן וגולן ואך
רג'פ טאיפ ארדואן וגולן ואך
רג'פ טאיפ ארדואן וגולן ואך
(צילום: ארמון נשיא טורקיה)
משלחת החילוץ הישראלית הייתה מהראשונות שהגיעו להגיש סיוע לטורקיה, ואף הצליחה לחלץ 19 בני אדם בעודם בחיים מבין ההריסות. במהלך ביקורו של מפקד יחידת החילוץ בטורקיה הוא שוחח עם אחת המשפחות שחולצו על ידי הצוותים הישראלים. ואך התייחס לעיתוי הטקס וציין כי "לבי נמצא בבתי העלמין עם המשפחות השכולות. נבחרתי לייצג את מדינת ישראל במפגש שהתקיים היום עם נציגי הממשל הטורקי ובראשם נשיא טורקיה, לאחר אסון רעידת האדמה. אני מודה על שיתוף הפעולה וגאה לייצג במעמד זה את המאמץ הצה"לי להצלת חיים".
סגן שגרירת ישראל בטורקיה, נדב מרקמן, שסייע למשלחת החילוץ התייחס גם הוא למעמד המרגש: "אנחנו מעריכים מאוד את הוקרת התודה מצד טורקיה. חברי המשלחת הישראלית פעלו בגבורה ובמקצועיות. שיתוף הפעולה ההדוק בין צה"ל למשרד החוץ ולשאר הגורמים בשטח אפשר להציל חיים רבים, להראות את פניה היפים של מדינת ישראל ולחזק את מעמדה של ישראל בעולם".
"משלחת החילוץ הישראלית הייתה מהראשונות לפעול בשטח, וחילצה 19 אנשים שכל אחד מהם הוא עולם מלא. העבודה בצמוד למחלצים סמוך מאוד לגבול סוריה הייתה חוויה עוצמתית שלא אשכח לעולם. שיעור חשוב לחיים על ענווה, צניעות, עבודה תחת לחץ בתנאי קור קשים, דבקות במשימה ויותר מהכל - עבודת צוות".
כמה שעות לאחר הטקס העניק ארדואן ריאיון בשידור חי לערוץ טלויזיה טורקיה, והשידור נקטע לפתע במשך כ-20 דקות. לאחר מכן הסביר ארדואן שהוא חש ברע, וביקש סליחה מהצופים. בהמשך הודיע ארדואן שהוא מבטל את הופעותיו המתוכננות בקמפיין הבחירות בהוראת הרופא לאחר שהתגלה אצלו חיידק בקיבה.