2 צפייה בגלריה
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
מאחז המור
אם מישהו חשב ששר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' ואנשיו יעצרו באישורי הבנייה בחומש או באביתר, שיחשוב שוב. בשבוע שעבר התקיימה ישיבה דרמטית בין גורמי המקצוע של המינהלת שהקים השר סמוטריץ' במשרד הביטחון לבין נציגים של מערכת הביטחון, שעיקרה שינוי סדרי עדיפויות באכיפה ביהודה ושומרון. עיקר הדיון עסק בגיבוש מדיניות חדשה בנוגע להריסת מבנים בלתי חוקיים בשטחי C. "יש מחלוקות מקצועיות ויש עוד דברים לדייק", מסביר גורם שנכח בדיון.
הדיון עסק בעיקר באכיפה באדמות מדינה, כאשר ברור לצדדים כי מאחזים וחוות חקלאיות שהוקמו על אדמות פרטיות או בשטחים הקרובים לצירים כמו גם כאלו שנמצאים בשטחי אש יפונו מיד כמו גם במקרים של החלטות שיפוטיות, גם בצד הפלסטיני וגם בצד הישראלי. הנושא של אדמות המדינה מפריע למתנחלים, לציונות הדתית ולליכוד.
בעבר ניסו לטפל בתופעה נוכח שיעור גבוה של בנייה פלסטינית בלתי חוקית, אך מסיבות שונות זה לא קרה. כעת, נראה שסמוטריץ' ואנשיו נחושים לעשות זאת. "זה הולך להיות מאתגר", מסביר אותו גורם, "זה לא קשור רק לאמריקנים - זה מול העולם הערבי, וכמובן נוגע לקשר הישיר עם הפלסטינים. יש פה דרג מדיני שמקדם בנייה לפי חוק ובתיאום עם האמריקנים. וזה מבורך וטוב. אבל כל הציר השני של המאחזים שמוקמים באופן בלתי חוקי, זה אירוע חמור מאוד. מקווה שתהיה מדיניות שנוכל לעמוד בה תחת החוק".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
השר סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האירוע שממנו החל הכול להתבהר התרחש בינואר האחרון, אז נחשף ב-ynet כי כמה מתנחלים הקימו את המאחז אור חיים בסמוך ליישוב מגדלים שבשומרון. המאחז יצר מתיחות בין שר הביטחון יואב גלנט לשר סמוטריץ', כאשר למקום הגיעו כוחות של מערכת הביטחון כדי לפנות את המתיישבים. באותו זמן פנה סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לעצור את הפינוי. המאחז אמנם פונה, אבל לדברי הגורם זו גם הייתה נקודת מפנה: "הסמכויות התחדדו. בעבר, דרג מדיני לא רצה לדעת לגבי אכיפה כדי לא לקבל ביקורת והיום הפינוי הפך יותר מורכב".
אחת הנקודות שנמצאות על הפרק, הוא מאחז המור שהוקם, לאחר הפיגוע הקשה ליד עלי, על אדמות מדינה. כוחות הביטחון כבר הגיעו לפנות את המקום, אך עצרו לאחר פסיקה של בית המשפט. מאז מנסים למצוא פתרון, כשאחת ההצעות הייתה להעתיק את הקרוואנים למאחז בשם מלאכי השלום.
גורמי ביטחון מתנגדים למהלך ולא ברור אם ייצא לפועל. בדיון, עסקו גם בבנייה עבור הפלסטינים בשטחי C. בניגוד למדיניות שניהל שר הביטחון הקודם בני גנץ, יש לציין כי מאז הקמת הממשלה הנוכחית לא אושרו תוכניות בנייה עבור הפלסטינים. בעבר טען סמוטריץ' כי אינו מתכוון לקחת תוכניות מהם, אלא לתכנן עבורם את הבנייה בשטחי C.