128 נוסעי טיסת "אייר סיישל" מספר HM22 מאיי סיישל לישראל שנחתו אתמול (שני) בסעודיה בגלל תקלה, המריאו בטיסת חילוץ היסטורית חזרה לישראל, שצפויה לנחות בארץ באזור השעה 14:00. שרית משולם שטאל, שהייתה על המטוס, סיפרה הבוקר בריאיון ל-ynet Live: "היינו כמה שעות במטוס, היה קשה, חם ומחניק ולא היה מזגן".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לטיסת החילוץ, והודה לסעודיה: "אני מאוד מעריך את היחס החם של הרשויות הסעודיות לנוסעים הישראלים, שהמטוס שלהם נקלע למצוקה ונאלץ לנחות נחיתת חירום בג'דה. אני שמח שכולם חוזרים הביתה ומאוד מעריך את השכנות הטובה".
חן גלעדי שהייתה גם היא על הטיסה אתמול, סיפרה ל-ynet משדה התעופה לפני טיסת החילוץ על התגלגלות האירועים: "קראנו ספר (במטוס), האור מעלינו דלק ואז כבה בבת אחת וקלטנו שזה לא רק אצלנו, אלא שבכל הצד שלנו אין אורות, ואי אפשר לראות כלום. התחיל להתפשט גם ריח לא טוב והדיילות התחילו לרוץ מצד לצד. ברגע שכבה האור הבנתי שיש פה סיפור. תהיתי אם המטוס יתפקד ככה או לא, ואז נדלקו האורות ביציאות החירום".

4 צפייה בגלריה
ליאור גורן ורחלי ויוסי מילר מהמלון בסעודיה
ליאור גורן ורחלי ויוסי מילר מהמלון בסעודיה
"קיבלנו יחס מעולה": ליאור גורן ורחלי ויוסי מילר, מהמלון בשדה התעופה
(צילום: רחלי מילר)
גלעדי הוסיפה: "הדיילות והטייסים לא אמרו כלום כל הזמן הזה, וכבר הרגשנו את ההנמכה המטורפת. התפללתי רק שננחת ביבשה ושננחת בשלום. לאט-לאט ראינו יבשה וניסינו להבין איפה אנחנו, התחלנו להילחץ. רק במהלך הירידה הטייס הסביר מה קורה, ואז התחילו שלוש שעות של לחץ, ממש פחדנו לצאת מהמטוס".
רחלי ויוסי מילר, זוג שהיה על הטיסה, וליאור גורן, נוסע שפגשו במטוס, סיפרו על התנהלות הסעודים: "הם אובר-נחמדים, ממש הופתענו לטובה. אבל כן, רוצים הביתה - אין כמו בבית". מטוס החילוץ שיטיס את הישראלים בחזרה לישראל נוחת בדקות אלה בשדה התעופה ג'דה. כל הנוסעים כבר נמצאים בטרמינל ובקרוב יצאו בשביל שפתחו במיוחד, בהובלת צוות השדה ישירות למטוס.

4 צפייה בגלריה
מטוס החילוץ בג'דה
מטוס החילוץ בג'דה
מטוס החילוץ

מילר סיפרה כי הישראלים זכו ל"יחס מעולה, קיבלנו חדרים מפוארים ומנוחה אחרי הטראומה שעברנו. אחרי כמה שעות התחיל ריח שרוף, חיכינו להבין מה קורה ולא עדכנו אותנו. הייתה נחיתה מהירה ורכה, אבל אז הבנו שאין אישור לצאת מהמטוס, וישבנו בו כמה שעות, התחיל להיות חם ולא נעים". ליאור הוסיף: "מתייחסים אלינו מדהים ואנחנו מוקפים באנשי ביטחון מכל הסוגים". גם שרית סיפרה על היחס הטוב מהסעודים: "הביאו אותנו באוטובוסים למלון יפה בטרמינל, התייחסו אלינו מאוד טוב, מרגע שירדנו אמרו 'שלום' בעברית ונתנו הרגשה טובה. מאוד נחמדים פה".
תומר רגב, ישראלי נוסף שהיה על המטוס, סיפר ל-ynet: "אנחנו צוות חילוץ שנקלע למצב שבו אנחנו בעצמנו זקוקים לחילוץ. במהלך הטיסה חווינו תקלת חשמל, הדיילות רצו הלוך וחזור והבנו שיש אירוע. הנחיתה הייתה רגועה אבל לנוסעים זה היה מלחיץ. אנחנו רגילים לסיטואציות כאלה, אז ניסינו להרגיע את כולם. משרד החוץ אמר שהוא לא מוכן להוריד אותנו למרות שהצוות רצה, אז נאלצנו להיות בהמתנה מורטת עצבים במטוס. כשיצאנו, החבר'ה המקומיים קיבלו אותנו מאוד יפה, בחן ובחיבה, הכניסו אותנו למלון בליווי הרבה כוח אבטחה, שגם נתן לנו תחושה טובה".
4 צפייה בגלריה
תוכנית הטיסה מג'דה לישראל
תוכנית הטיסה מג'דה לישראל
נתיב הטיסה מג'דה לישראל
4 צפייה בגלריה
תומר רגב ועידו קוגל בסעודיה
תומר רגב ועידו קוגל בסעודיה
תומר רגב ועידו קוגל: "ניסינו להרגיע את הנוסעים"
(צילום: תומר רגב)

כאמור, המטוס מדגם איירבס 320 ביצע אתמול נחיתה לא מתוכננת בשדה התעופה ג'דה בשל בעיה טכנית, כארבע שעות לתוך הטיסה, וכשעה וחצי לפני ההגעה לישראל. הוא נאלץ לנחות בעקבות תקלת חשמל, והנוסעים העבירו את הלילה במלון בנמל התעופה בעיר. ממשרד החוץ נמסר כי שגרירות ארה"ב בירושלים מילאה תפקיד חשוב והייתה מעורבת במגעים מול הסעודים, כדי לוודא שהישראלים יזכו ליחס אדיב. המשרד, יחד עם משרד רה"מ, עמדו בקשר ישיר עם השגרירות.
נמל התעופה הסעודי, יצוין, הוגדר מראש כשדה אלטרנטיבי בנתיבי הטיסה לישראל והוא מאושר לנחיתה שם במקרי חירום לטיסות לארץ או ממנה, שעוברות במרחב האווירי של סעודיה. עם זאת, יודגש כי לא מדובר ב"נחיתת חירום" של ממש, והטייסים גם לא הכריזו על מצב חירום. לדברי חברת התעופה, "כל הנוסעים בטוחים". גורמים במשרד החוץ הוסיפו כי "הישראלים זכו ליחס אדיב מאוד בג'דה".
פורסם לראשונה: 09:59, 29.08.23