מתקפת הטרור של החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, שפגעה בלפחות שתי ספינות בים האדום ש"נחשדו כישראליות", נמשכה כחמש שעות והחלה אתמול (ראשון) סביב השעה 09:00 שעון ישראל. כך אמר אמש גורם אמריקני לסוכנות הידיעות AP. אחת הספינות שנפגעו - ספינה בריטית המכונה "מספר 9", עברה באזור תימן במצר באב אל-מנדב, נפגעה בצורה קשה מטיל קרקע-ים - והייתה בסכנת טביעה. החברה שמחזיקה בבעלות על הספינה עדכנה כי היא נמצאת בתנועה.
3 צפייה בגלריה
ספינה מספר תשע
ספינה מספר תשע
הספינה "מספר 9". זיקה ישראלית, לפני 4 שנים
(צילום: Marinetraffic mick prendergast)
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
הספינה לא ביקרה בישראל, לא העבירה סחורות אליה או ממנה - וכל חטאה היה שעברה ליד חופי תימן. גורמי ביטחון גילו כי המטרה המקורית של החות'ים הייתה ספינה בבעלות ישראלית חלקית, אך הם טעו בזיהוי ופגעו בספינה הבריטית חרף העובדה שיש עליה אנשי צוות מכל העולם - אך לא מישראל. הטעות בזיהוי מוסברת כנראה בכך שלפני ארבע שנים, הייתה לספינה זיקה לבעלות ישראלית.
ספינה נוספת שהותקפה על ידי החות'ים איננה ישראלית גם היא ולא נושאת דגל ישראל. אחד מבעלי המניות שלה הוא כנראה איש עסקים ישראלי. על פי הטלגרף מדובר בספינה שנשאה את דגל איי הבהאמה. לא ידוע על אנשי צוות ישראלים על הסיפון. המשחתת האמריקנית USS קרני שפועלת בים האדום נקראה אתמול לאזור חופי תימן - ויירטה לפחות כטב"ם אחד שיועד לפגוע בספינות.
צבא ארה"ב מסר אמש כי ממידע שלו עולה כי החות'ים ניסו לתקוף בארבע פעמים שונות שלושה כלי שיט ששטו במים בינלאומיים בים האדום. הצבא האמריקני טען בהודעה מטעמו כי "יש כל סיבה להאמין שהמתקפות הללו מתאפשרות באופן מלא על ידי איראן". עוד נאמר בהודעת הצבא האמריקני כי "התקפות אלו מהוות איום ישיר על המסחר הבינלאומי ועל הביטחון הימי. הן סיכנו את חייהם של צוותים בינלאומיים המייצגים מספר מדינות ברחבי העולם. ארה"ב תשקול את כל התגובות המתאימות בתיאום מלא עם בעלות בריתה ושותפיה הבינלאומיים".
בישראל אומרים כי בשבועות האחרונים החות'ים מנסים לאתגר את האוניות שלדעתם יש להן שיוך ישראלי, אך מדובר בכלים עם שיוך ישראלי נמוך – כמה אחוזים בבעלות של אזרחי ישראל. האוניות הללו לא שטות תחת דגל ישראלי, אין עליהן אנשי צוות ישראלים - וגם הסחורה שעליהן לא מיועדת לישראל.
3 צפייה בגלריה
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
המשחתת USS קרני. יירטה לפחות כטב"מ אחד

לאיום החות'י בים האדום ועל נתיבי השיט בים האדום השלכות כלכליות, עד כדי עולמיות. חברת צים, לדוגמה, הודיעה בשבוע שעבר שהחליטה לשנות את נתיבי השיט של ספינותיה לאור הסכנה במעבר בים האדום ובים הערבי. השינויים הללו יכולים להאריך את זמני השיט, ולגרום לשיבושים ועיכובים באספקה של סחורות. בכיר ישראלי אמר אמש כי "העולם צריך להתעורר כי ייגרם למערב נזק כספי משמעותי בגלל הסטת נתיבי השיט מחשש לפגיעת החות'ים. העולם יפסיד מזה הרבה כסף".
"מדובר בטרור פיראטי. יש מדינות אחרות שסוגרות חשבונות מול החות'ים והן לא ישראל. אם תהיה פגיעה משמעותית יותר יכול להיות שנצטרך לפעול גם נגד החות'ים", אמרו אתמול גורמי ביטחון לאחר היום הדרמטי בים האדום. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל אמש בהצהרה שמסר בקריה בתל אביב אם צה"ל מתכוון להגיב - ואמר: "אנחנו עוקבים אחרי האיומים על מדינת ישראל, אנחנו אוספים מודיעין ובוחנים את היכולות. נגיב במקום ובזמן שיהיה נכון לעשות את זה".

בינתיים, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אל-בוחיתי, אמר אתמול כי ארגונו החליט לתקוף כל ספינה ישראלית כתמיכה בעזה. הוא גם איים על המשחתות האמריקניות שמגינות על הספינות, ואיים כי גם אותן יתקפו. "שתי הספינות הותקפו כדי למנוע מישראל להשתמש במצר למטרות צבאיות או מסחריות. אנחנו לא חוששים מתגובה מצד ארצות הברית", הוא אמר.
לדבריו, "לא היינו נתונים עדיין להתקפות אבל אנחנו לא שוללים תגובה צבאית אמריקנית או ישראלית נגדנו. אנחנו מחויבים לבטיחות השיט בים האדום ותוקפים רק ספינות ישראליות. המטרה שלנו היא להפסיק את התוקפנות נגד עזה".
פורסם לראשונה: 21:45, 03.12.23