2 צפייה בגלריה
אונר"א ברצועת עזה
אונר"א ברצועת עזה
"משבר קיומי". מבנה של אונר"א בעזה
(צילום: AFP)
סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) נמצאת במשבר תקציבי שמסכן את קיום הארגון ומבקשת סיוע דחוף של 120 מיליון דולר כדי להמשיך בפעילויותה. כך אמר מנהל הארגון פיליפ לזריני לקבוצת עיתונאים והסביר כי מדובר באיום ממשי על המשך עבודת הארגון.
מדובר בתקציב שאינו מיועד לפלסטינים ברצועת עזה ובסוריה, שעומד על כ-500 מיליון דולר וצפוי להיות דומה בשנה הבאה. "אנחנו נאבקים בשביל הכסף", אמר לזריני שציין כי ישנם 5.7 מיליון פלסטינים המוגדרים פליטים. "הארגון עלול לקצץ בתוכניות שלו ואז אנחנו נקרוס מהר מאוד". הוא הוסיף כי הסוכנות אמורה לדאוג בחודשיים הקרובים למסגרות חינוך עבור 550 אלף ילדים, שירותי בריאות לאלפי פלסטינים ותשלום משכורות ל-28 אלף עובדים. לדבריו, הוא לא בטוח שאונר"א תוכל לממן זאת.
לזריני דיבר על חשיבות הסיוע האמריקני, שקוצץ בהוראת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018 - והשנה הוכרז שיחודש על-ידי ממשל ביידן, אך הדגיש כי הוא בא על חשבון תרומות שממילא הופחתו בתקופת הקורונה. כמו כן, לרזיני ציין כי הסיוע הבריטי קוצץ וגם המימון מצד מדינות ערביות הופחת מ-200 מיליון דולר ב-2018 ל-89 מיליון דולר ב-2017 ובשנה שעברה הסתכמו ב-37 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
"נאבקים על הכסף". מנהל אונר"א פיליפ לזריני
(צילום: רויטרס)
מנהל אונר"א הוסיף כי בניסיון לגייס בחזרה את המימון הנדרש, שבדיה וירדן יארחו ועידה בחודש הבא שמטרתה להבטיח מימון שנתי לסוכנות, כשהסכום שהציב לטובת פעולות הליבה של הארגון הוא 800 מיליון דולר לשנה.
מלבד קיצוץ הסיוע של הסוכנות בתקופת הקורונה, אונר"א נמצאת על הכוונת של תורמיה העיקריים לאחרונה בשל ההסתה בספרי הלימוד שהיא מממנת עבור מערכות החינוך הפלסטיניות. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אישר בחודש יוני האחרון כי הסוכנות "מפיצה בחומריה החינוכיים מידע אנטישמי או אנטי ישראלי", כלשונו. גם בכירים באיחוד האירופי שאמונים על כספי הסיוע לפלסטינים מודים שבספרי הלימוד של הרשות יש תכנים "בעייתיים מאוד שמעוררים דאגה רבה ורצינית", וכוללים אנטישמיות, הסתה לאלימות והאדרה של מעשי טרור.