5 צפייה בגלריה
עדן אוחיון בבית המשפט ב-2014
עדן אוחיון בבית המשפט ב-2014
עדן אוחיון בבית המשפט ב-2014
(צילום: הרצל יוסף)
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, ניל הנדל, דחה היום (ראשון) את בקשתו של עדן אוחיון, רוצח גדי ויכמן, למשפט חוזר. בנוסף הנדל דחה באותה החלטה את הבקשה למשפט חוזר של אסיר העולם מרק עמנואלוב שהורשע גם הוא ברצח.
אלמנת הקורבן, מיכל ויכמן, אמרה בתגובה: "תודה לאל שהבקשה נדחתה. לדעת שכך הוחלט מוריד לי סלע מהלב. פחות להתעסק בעבר ויותר להתעסק בהווה ובעתיד שלי ושל הילדים. מרגיע שמי שצריך להישאר מאחורי סורג ובריח יישאר שם".
אוחיון רצח את גדי ויכמן ב-2012 בבאר שבע כי ויכמן העיר לו על רעש מתחת לביתו, סיפור שזעזע מדינה שלמה. הוא נידון למאסר עולם. בסוף השנה שעברה הוא הגיש בקשה למשפט חוזר.
אוחיון ביקש להקל על עונשו באמצעות המרת העבירה שבה הוא הורשע שניתנה אז לפי חוק עבירות ההמתה הישן - לעבירת רצח בסיסית שהיא לפי החוק החדש, שנכנס לתוקף לאחרונה לאחר הרשעתו. בבקשה למשפט החוזר שהוגשה באמצעות עו"ד ימימה אברמוביץ', נטען כי נגרם לאוחיון "עיוות דין" ושינוי בהרשעה לפי החוק החדש היה מוביל לכך שניתן היה לגזור על אוחיון עונש קל יותר ממאסר עולם חובה.
5 צפייה בגלריה
הנרצח, גדי ויכמן. ביקש מהחבורה לשמור על שקט עבור בתו הקטנה
הנרצח, גדי ויכמן. ביקש מהחבורה לשמור על שקט עבור בתו הקטנה
הנרצח, גדי ויכמן. ביקש מהחבורה לשמור על שקט עבור בתו הקטנה
(צילום: הרצל יוסף)
הנדל שבחן את הבקשה קבע היום:" מונחות לפני שתי בקשות למשפט חוזר שמתעוררת בהן שאלה עקרונית זהה. שני המבקשים הורשעו, בשני הליכים שונים, ברצח בכוונה תחילה לפי (חוק העונשין הישן), ונדונו למאסר עולם, לבית המשפט לא היה שיקול דעת לגזור עונש מאסר לתקופה קצרה יותר. כיום, לעומת זאת, בית המשפט רשאי לסטות ממנו לקולא ולגזור מאסר לתקופה קצרה יותר. מכאן הבקשות, שבמסגרתן טוענים המבקשים כי ראוי לקיים בעניינם משפט חוזר לעניין סיווג עבירת הרצח המדויקת שבה יש להרשיעם; יש להרשיעם ברצח ולא ברצח בנסיבות מחמירות; ולגזור עליהם עונש לתקופה קצרה ממאסר עולם. בנסיבות אלה החלטתי להכריע בשתי הבקשות במאוחד".
הנדל קבע כי ההתייחסות לנסיבות אינה נדרשת לשם ההכרעה. "הכרה בקיומם של מקרים חריגים, שבהם ניתן יהיה לקיים משפט חוזר ביחס לעונש בלבד, אך ורק נוכח תיקון החוק – הייתה מביאה לפתיחת תיקים רבים, אם לא רוב התיקים הרלוונטיים לתיקון. מכך ביקש המחוקק במפורש להימנע. המסקנה היא כי אין מקום לקיים משפט חוזר בעניינם של המבקשים. לא ניתן לקיים משפט חוזר בעילה של 'חשש מפני עיוות דין' בנסיבות מעין אלה, שמתייחסות אך ורק להפיכת העונש של מאסר עולם מעונש חובה לעונש מרבי".
5 צפייה בגלריה
ההלוויה לאחר הרצח ב-2012
ההלוויה לאחר הרצח ב-2012
ההלוויה לאחר הרצח ב-2012
(צילום: אליעד לוי)
עו״ד ימימה אברמוביץ, סנגוריתו של אוחיון: "מכבדת את החלטת בית המשפט העליון ואף על פי כן אני סבורה שהיה הכרח לקיים משפט חוזר לעדן אוחיון בנסיבות הללו. לולא היה מדובר בתיק תקשורתי היה זוכה עדן אוחיון למשפט צדק ולעונש מופחת".

הרצח שטלטל מדינה שלמה

הרצח שאירע בליל שבת ב-5 במאי 2012 טלטל מדינה שלמה, בין היתר בשל הקלות שבה נקטפים חיים של אדם שרק ביקש שקט עבור בתו הפעוטה, אז בת שנתיים. באותו לילה, לאחר חצות, הגיעו עדן אוחיון - אז בן 18 - לפארק שכונתו בעיר מלווה בחברתו ושלושה חברים נוספים.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בבאר שבע
זירת הרצח בבאר שבע
זירת הרצח בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)
הוא נשא סכין מטבח במכנסיו, כפי שנהג לעשות גם בהזדמנויות אחרות. החבורה הרעישה והפריעה מאד למנוחת השכנים, אחת מהן הייתה משפחת ויכמן - גדי ז"ל, אשתו מיכל וילדיהם.
באותו לילה ששינה את חייה לנצח, האם מיכל הפצירה בחבורה לשמור על השקט - אך ללא הועיל. בקשותיה נענו בדברי חוצפה וקללות בוטות, ובשלב מסוים היא התקשרה למשטרה. עד להגעת השוטרים, האב גדי החליט לרדת מדירתו אל הקבוצה המרעישה. הוא קפץ מעל הגדר המפרידה בין ביתו לבין הפארק, והתקדם לעבר אוחיון - שהחל להתקדם אף הוא לעברו של גדי.
5 צפייה בגלריה
עו"ד ימימה אברמוביץ'
עו"ד ימימה אברמוביץ'
עו"ד ימימה אברמוביץ'
(צילום: גיא צרחי)
כאשר אוחיון הגיע אליו, ויכמן נגח בו. מיד לאחר מכן הניף אוחיון את הסכין לעברו, דקר אותו בפלג גופו השמאלי, ונמלט עם חבריו. הדקירה פגעה בלבו של ויכמן, שנפטר תוך זמן קצר במקום.
ב-2014 הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את אוחיון בעבירת רצח, וגזר עליו מאסר עולם. אוחיון כיום בן 28, ריצה עד כה שמונה שנות מאסר.
אלא שבשנה שעברה נכנס לתוקף חוק המחלק את מדרג עבירות ההמתה מחדש, ומבחין בין סוגי רצח. רצח בנסיבות מחמירות הוא הרצח בדרגה הגבוהה ביותר ומחייב מאסר עולם, כאשר רצח "רגיל" - מדרגה שנייה - מאפשר לבית המשפט להפעיל שיקול דעת. בכך, השופטים יכולים אמנם לגזור מאסר עולם, אך גם עונש קל יותר.
בהחלטה של העליון נדחתה עוד בקשה למשפט חוזר של אדם בשם מרק עמנואלוב- הוא הורשע ברצח לאחר שירה בשני אנשים, שאחד מהם מת מפצעיו. ברקע – היותו מאבטח שסבל מ"בריונות" של המנוח וחבריו. בעקבות זאת, והגם שלא נשקפה למבקש סכנה מצד הבריונים, הוא החליט להמית את המנוח וירה בו מספר פעמים.
השתתפה בהכנת הכתבה: אילנה קוריאל