2 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
"כשלים מקצועיים וערכיים קשים ביותר". הוריו של סרן ת' ליד הכלא שממנו לא שב
(צילום: דנה קופל)
הצוות המשטרתי שבחן את חומרי החקירה של צה"ל בפרשת מותו של קצין המודיעין בכלא בשנה שעברה קבע שהוא לא מת כתוצאה מהשפעה ישירה של גורם חיצוני, וכעת צפויה הפרקליטות הצבאית לקבוע סופית שהקצין, סרן ת', לא נרצח. הוריו של הקצין המנוח טוענים מנגד שהצבא מנסה להשיג כותרות ולא להגיע לחקר האמת, ודורשים לקבל לידיהם את כל ממצאי החקירה.
סרן ת', ששירת ביחידה מסווגת באמ"ן, הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות וכמה חודשים אחר כך, במאי 2021, הוא נמצא מת בתאו בבית הכלא. על פרטי העבירות שיוחסו לו, ושבגינן מעולם לא הורשע, מוטל צו איסור פרסום. המשטרה צבאית חקרה את המקרה אך לא הצליחה לגלות את סיבת המוות, ובאופן חריג הוחלט שצוות מייעץ של המשטרה יבחן את חומרי חקירת צה"ל.

צוות הקצינים מלהב 433 סיים לאחרונה את עבודתו וקבע כי החקירה של מצ"ח נוהלה היטב, אך עם זאת המליץ על ביצוע של כמה פעולות חקירה נוספות כהשלמה. הצוות גם הגיע כאמור למסקנה שסרן ת' לא מת בגלל גורם חיצוני, ובעקבות זאת מתחזקת ההערכה בצה"ל שהקצין שם קץ לחייו באמצעות בליעת כדורים. כך גם עולה מפגישת הסיכום שקיימה לאחרונה בנושא הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, עם ראש אגף חקירות במשטרה ועם היועצת המשפטית לממשלה.
בינתיים, במשפחתו של סרן ת' לא נענים להפצרות הפרקליטה הצבאית הראשית להיפגש עמם כדי לקבל את סיכום חוות הדעת של המשטרה. במכתב ששלחו בימים האחרונים ההורים השכולים לתומר-ירושלמי, באמצעות עורכות דינם אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס, הם הסבירו: "יש פער צורם בין ההצהרות היפות של צה"ל, לפיהן הוא 'מחבק' את ההורים השכולים, לבין התנהלות הצבא בפועל, שאופיינה בשורת כשלים מקצועיים וערכיים קשים ביותר. בניהול היחידה בה שירת סרן ת', בהתנהלות לאחר מעצרו, באי איסוף כלל המוצגים הרלוונטיים מהזירה על ידי היחידה החוקרת, כולל בקבוקים מהם שתה וחומרים מאחת המצלמות בתא, האופן המבזה בו נוהל ביקור ההורים בכלא הצבאי והמסרים המטעים של הצבא לציבור".
2 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
המתקן הצבאי בבית ליד שבו מת הקצין
(צילום: יואב זיתון)
עוד כתבו עורכות הדין: "ההורים דורשים שדוח המשטרה יכלול גם התייחסות לכשלי החקירה בצבא עד כה, ולא להסתפק גם בפעולות השלמה קוסמטיות בלבד. ההורים מבקשים להימנע ממצב שבו צה"ל מתהדר בביצוען של פעולות חקירה חסרות תוחלת, אך כדי לשכנע את הציבור כי החקירה מיטבית וכי הוא פועל כדי 'שלא תהיה אבן שלא נהפכה'. להורים אין כוונה להגיע לפגישת 'סרק' בה לא יימסר להם מידע מהותי, אלא רק כותרות ולאחריה הצבא שוב יוציא הודעה בה הוא טופח לעצמו על השכם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המלצות הצוות המשטרתי המייעץ הוצגו לפצ"רית על ידי ראש אגף החקירות במשטרת ישראל, במפגש שנערך במעמד היועצת המשפטית לממשלה. הדוח המלא נמסר לידי הפצ"רית וייבחן באופן מעמיק ויסודי. לאור החשיבות שרואה צה"ל בקשר ישיר והדוק עם המשפחה, ובהמשך לפגישות קודמות שנערכו עמה, הציעה הפרקליטה הצבאית הראשית להורי המנוח לעדכנם בדברים בפגישה אישית. צה"ל משתתף בצערה הרב של משפחת המנוח".