יותר מחצי שנה עברה מאז מותו הלא-ברור של קצין המודיעין סרן ת', וגם כעת האישומים הביטחוניים "החמורים" נגדו יישארו חסויים, כמו גם שמו. בית הדין הצבאי לערעורים דחה הערב (יום ב') את בקשת ynet להתיר לפרסום חלקים מהפרשה של הקצין שמת במהלך שהותו בכלא, אך קבע כי מעיון מחומרי החקירה – "יש בסיס מוצק לאישומים".
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של סרן ת' שמצא את מותו בכלא
(צילום: גיל נחושתן)

את ההחלטה נתן נשיא בית הדין הצבאי המיוחד, אלוף דורון פיילס. דובר צה"ל מסר כי השופט קבע כי למרות שמדובר בפרשה יוצאת דופן, "לפי טיבה וחומרתה", וכזו שמעוררת עניין ציבורי רב – "חשיפה של פרטים נוספים אודות כתב האישום, שעוסק בפרשה מודיעינית חסויה ורגישה ביותר, תביא, במידה קרובה של ודאות, לפגיעה חמורה מאין כמותה בביטחון המדינה".
עוד נמסר כי אלוף פיילס עיין "באופן מעמיק" בחומרי החקירה ובכתב האישום שהוגש נגד סרן ת', לבקשת בני משפחתו, "וקבע כי יש בסיס מוצק לאישומים בחומר הראיות". הוא ציין כי הקצין עבר לכאורה עבירות ביטחוניות חמורות שפגעו בביטחון המדינה. הוא קיבל גם את עמדת המשפחה שלא לפרסם את פרטיו של הקצין, "נוכח זכותו של הקצין ז"ל ושל בני משפחתו לכבוד, לשם טוב ולפרטיות". את ynet ייצג בעתירה עורך הדין ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק.
הוריו של קצין המודיעין בירכו על פסק הדין: "החלטתו של נשיא בית הדין הצבאי להשאיר על כנו את החיסיון על פרטיו של בננו, כמו גם לא להתיר פרסומם של פרטים הנוגעים לכתב האישום, מוצדקת ראויה ומקלה עלינו במעט. אין ולא היה מקום להעניק ליצר הסקרנות עדיפות באירוע טרגי זה. אסור ולא ראוי לתת פרסום לאישומים כאשר קולו של אדם ביחס אליהם אינו יכול עוד להישמע. זה דבר בלתי נסבל שרק היה פוגע, ללא כל סיבה, בזכרו של בננו".

ההורים הוסיפו: "הבן שלנו נפטר לפני שבעה חודשים בכלא צבאי שהיה אמור לשמור עליו מכל משמר, הוא נכנס לכלא בריא בגופו ובנפשו ולדאבון הלב, קיבלנו אותו חזרה ללא רוח חיים. עד היום אנחנו לא יודעים את סיבת המוות, מה קרה בין כותלי הכלא והאם יש אחראים למחדל הזה. המצב הזה בלתי אפשרי, הוא כואב לנו כל יום ואנחנו משוועים לקבל תשובות. על אף הכאב העצום שלנו, לא נעצור ולא נשקוט, נמשיך לדרוש באופן נחרץ מצה"ל תשובות ברורות וחדות לכל השאלות שלנו".
פרקליטיהם של בני משפחת הקצין, עורכי הדין בני קוזניץ, שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר, מסרו: "בית הדין קיבל את עמדתנו והותיר בדין ובצדק את האיסור לפרסם את זהותו של הקצין והמעשים שייחסו לו בכתב האישום. לא היה מקום לפרסם פרטים אלה והדבר היחיד שצה"ל צריך לעשות כעת הוא להגיע לחקר האמת וכל האמת. אנחנו מצפים מצה"ל, כפי שדרשנו לפני כחודש – לחקור את האירוע הזה כרצח, זאת עד שלא יוכח אחרת, להפעיל כל אמצעי שנדרש, להפוך כל אבן ולספק להוריו, כמו לציבור כולו, הסבר ותשובות ברורות ואמיצות כיצד ייתכן שקצין צעיר בן 24 מת בכלא צבאי, ולמצות את הדין עם כל מי שאחראי לאירוע הכואב והמצער הזה".
הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באגף המודיעין, נעצר בספטמבר 2020 לאחר חקירה של מצ"ח. אחרי שנחקר ביחידה, הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום לבית הדין הצבאי והוא נעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא כשהוא במצב רפואי קשה ופונה לבית חולים, אולם שם נקבע מותו.
2 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
כלא צבאי, ארכיון. דגימת הדם לא העלתה תוצאה חד-משמעית
(צילום: יואב זיתון)
גורמים צבאיים העריכו תחילה כי הוא התאבד, אולם משפחתו שללה את האפשרות הזו. סרן ת' נטל כדורים פסיכיאטריים בתקופה שקדמה למותו, אך בדיקות מעבדה שנערכו לדמו לא הסתיימו בתוצאה חד-משמעית באשר לשאלה אם ניסה להתאבד. במשרד הביטחון עדיין שוקלים אם להיעתר לבקשת המשפחה ולהכיר בו כחלל צה"ל, מכיוון שמת כאזרח, אחרי שהשתחרר מהצבא בשל החשדות הכבדים נגדו.
מאז חשיפת הפרשה ב-ynet התעקשו בצה"ל למנוע את פרסום האישומים שיוחסו לקצין, תוך אמירות של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שלפיהן כנראה שהפרשה תישאר סודית לעולם. עם זאת, ביוני האחרון הותרו לפרסום כמה פרטים מהפרשה. לפי צה"ל, הקצין היה חשוד כאמור ב"פגיעה חמורה בביטחון המדינה". בצה"ל אמרו כי "החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם".
סרן ת', כך נראה, זכה להערכה מצד מפקדיו ביחידה שבה שירת. בסרטון משנת 2018 שנחשף ב-ynet נראה טקס הענקת דרגות שגרתי ביחידה, שבו מפקדו שיבח אותו וכינה אותו "אמיץ וחסר פחד". מפקדו באותם ימים, קצין בדרגת סרן, אמר עוד כי ת' "לוקח אחריות על כל דבר שהוא נוגע. אם יש משהו שאני רגוע זה משהו ש-ת' עובד עליו. תמיד אפשר לסמוך עליו שהוא יעשה הכל מקצה לקצה ובצורה הכי טובה".