הנסיגה המפתיעה של כוחות צה"ל מחאן יונס גרמה למאות רבות של פלסטינים, ששהו בחודשים האחרונים ברפיח, לנדוד ביממה האחרונה בחזרה לעיר ממנה ברחו לפני חודשים בודדים. חלק ממי שחזרו לעיר נדהמו מממדי ההרס ותיארו את מה שראו כמראות של "אחרי רעידת אדמה". אחרים סיפרו כי הם "אבודים" - ולא יודעים לאן ללכת בתוך העיר.
לטענתם, הם אפילו לא מצליחים לזהות את הרחוב שבו התגוררו במשך מרבית ימי חייהם. בחלק מהתיעודים ניתן לראות את אזור בית החולים אל-אמל שאליו נכנס צה"ל וגם מה שנותר מהמסגד א-רחמה בדרום העיר.

3 צפייה בגלריה
הרס בחאן יונס
הרס בחאן יונס
בין ההריסות, חאן יונס
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
יש לציין כי כשהפעולה הקרקעית בחאן יונס הייתה בראשיתה העריכו חוקרים כי יותר ממחצית מהמבנים בעיר ניזוקו. כעת, אחרי חודשים של תמרון קרקעי, סביר להניח שממדי ההרס גדלו בהרבה.
חלק מהתושבים שחזרו לעיר מדווחים כי מעבר להרס הרב יש "ריח של גופות באוויר". מוחמד יונס, בן 51, אמר כי לא ראה דבר מלבד הריסות. "יש עדיין גופות מתחת להרס, אפשר להריח את הצחנה", תיאר. משרד הבריאות בעזה, שנשלט על ידי חמאס, כבר טען בעבר כי ישנם אלפי נעדרים שככל הנראה קבורים מתחת להריסות - אך לא סיפק לטענות הללו הוכחות.
אם לארבעה ילדים החליטה גם היא לחזור לביתה ההרוס. "הוא אמנם לא מתאים באמת למגורים, אבל זה יותר טוב מהאוהלים ברפיח", אמרה בשיחה עם רשת אל-ג'זירה. לפי דוח של הבנק העולמי, הנזק המוערך לתשתיות קריטיות ברחבי הרצועה נאמד ב-18.5 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
הרס בחאן יונס
הרס בחאן יונס
"זה לא ראוי למגורים, אבל עדיף על אוהל"
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
חוזרים מרפיח לחאן יונס
(צילום: AFP)
"אי-אפשר לגור פה. זה לא ראוי למגורים", אמר קשיש שחזר לחאן יונס לסוכנות הידיעות הערבית AWP. בזמן שהוא עומד בין ההריסות, אמר רשאד א-נג'אר, תושב חאן יונס: "הכול נחרב. מה זה? אלוהים, מספיק. כל הבתים פה לא ראויים למגורים, אין כלום. לא כבישים, לא תשתיות, כלום".
אתמול, נזכיר, הוציא צה"ל את רוב הכוחות המתמרנים, המעטים ממילא, שנותרו ברצועת עזה. כעת יש ברצועה כמה מאות לוחמים, כאשר בשיא התמרון הקרקעי עמד המספר על 30–40 אלף (סדר גודל של קצת יותר מ-20 חטיבות).
הנסיגה כללה את כל כוחות אוגדה 98, שפעלה בחודשים האחרונים באזור חאן-יונס שבדרום הרצועה. ברצועה נותרה חטיבת הנח"ל, שמחזיקה את פרוזדור נצרים שמבתר את הרצועה במרכזה, מאזור הגבול ליד קיבוץ בארי ועד לים, בעיקר כקלף מיקוח להמשך - וממנו יוצאים לוחמים לפשיטות ממוקדות באזורים אחרים.
בצה"ל ממתינים כעת להחלטה של הדרג המדיני בנוגע לפעולה אפשרית ברפיח, המעוז הגדול האחרון של חמאס שבו פועלים ארבעה גדודים של ארגון הטרור, ואומרים שיוכלו לשוב לחאן-יונס במידה שיהיה צורך בכך.